شناخت استارتاپ های آموزش مجازی
  • 1402-02-24
  • شرکت پیشگامان
  • 0

 

چه اندازه با استارتاپ های آموزشی آشنا هستید؟ این شرکت‌ها سالهاست که مشغول به فعالیت در زمینه‌های آموزشی هستند. با این وجود همه‌گیری کرونا و شروع قرنطینه به رشد و توسعه استارتاپ های آموزشی کمک بسیاری کرد.
شرکت شتاب دهنده پیشگامان به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ارائه دهنده خدمات تجاری سازی محصولات دانش بنیان آماده کمک به تمامی افراد خلاق و دارای ایده برای راه اندازی استارتاپ های آموزش مجازی و کسب سود از این طریق است. در این مقاله ضمن تعریف این مدل استارتاپ با بهترین استارتاپ های آموزشی آشنا می‌شویم.

 

استارتاپ آموزشی چیست؟

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که استارتاپ چیست؟ استارتاپ در لغت به معنای کسب و کار جدید است. به بیان ساده‌تر استارتاپ‌ها کسب و کارهای جدیدی هستند که بر پایه یک ایده جدید و به کمک فناوری‌های نوین در تلاش برای توسعه و کسب درآمد و سود می‌باشند.
استارتاپ های آموزشی به طور خاص استارتاپ‌ هایی هستند که محور اصلی فعالیت آنها امور آموزشی و به ویژه تسهیل شرایط آموزش مجازی است. استارتاپ های نوپا‌ی آموزشی در بحث تجاری سازی بعضا از خدمات شرکت هایی مانند شرکت شتاب دهنده پیشگامان بهره می‌برند. تشکیل این مدل شرکت‌ها به اواخر دهه ۸۰ شمسی باز‌می‌گردد. با این وجود شاید بتوان نقطه عطف پیشرفت و توسعه آنها را پاندمی کرونا دانست.
ماجرا این است که در دوران قرنطینه و شیوع کووید 19 برای متوقف نشدن فرآیند یادگیری، تمامی مراکز آموزشی مجبور به استفاده از آموزش مجازی شدند. در نتیجه استارتاپ‌ های آموزش مجازی در همین دوران برای رفع نیازهای جامعه سرعت توسعه خود را افزایش دادند.

استارتاپ های آموزشی چیست
محور اصلی فعالیت استارتاپ های آموزشی تسهیل شرایط آموزش مجازی است.

 

کسب سود از استارتاپ های آموزشی

اصلی‌ترین گام برای انتفاع مالی از انواع استارتاپ ها، تجاری سازی تکنولوژی و یا ایده‌های اولیه و جدید است. به بیان دیگر هر استارتاپی باید جنبه‌های مختلف فناوری جدید مدنظر خود را به طور کامل بررسی کند‌. از جمله این موارد می‌توان به شرایط تولید عمده، استراتژی عرضه و نیاز بازار هدف اشاره کرد.
معمولا استارتاپ های آموزشی نوپا برای عملی کردن تجاری سازی از خدمات شتاب دهنده شرکت‌هایی مانند پیشگامان استفاده می‌کنند. در صورتی که این روند به درستی و با مشورت افراد متخصص انجام شود، در نهایت سود خوبی از تکنولوژی جدید نصیب مالکان و صاحبان آن خواهد شد.

معرفی بهترین استارتاپ های آموزش مجازی

پس از آن که به تعریف استارتاپ پرداختیم، به سراغ معرفی استارتاپ‌ های ایرانی موفق که در زمینه آموزش مجازی فعال هستند خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که این شرکت‌ها یا به طور مستقیم در زمینه آموزش مجازی و حضوری فعالیت دارند یا هدف آنها ایجاد و تسهیل ارتباط بین دانشجو و استاد است. در این بخش شما را با برخی از موفق‌ترین استارتاپ های آموزشی آشنا خواهیم کرد‌.

1. مکتب خونه

مکتب خونه از جمله استارتاپ های آموزش مجازی است که هدف خود را در ایجاد امکان دسترسی به محتوای آموزشی با کیفیت برای فارسی زبانان تعریف نموده است. این استارتاپ فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد. مکتب خونه را شاید بتوان بزرگ‌ترین رسانه دیجیتال آموزش مجازی در سطح کشور دانست.
در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار ساعت محتوای آموزشی با کیفیت توسط این مجموعه بارگذاری شده است. جالب است بدانید که این محتواها به صورت ارزان در اختیار مخاطب گذاشته می‌شوند.چرا که بنیان‌گذاران این استارتاپ معتقدند تمام افراد فارغ از موقعیت مکانی، شرایط مالی و سن و سال باید امکان برخورداری از امکانات ایده‌آل تحصیلی را داشته باشند. همچنین مکتب خونه در سال ۹۵ برای اولین بار در ایران اقدام به ارائه نسلی جدید از آموزش مجازی با متد MOOC نمود.

2. فرادرس

یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین استارتاپ های آموزشی است. فرادرس اولین بار در سال ۱۳۸۷ در زمینه آموزش برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی فعالیت خود را آغاز کرد‌. این استارتاپ توانست ظرف مدت کوتاهی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کند.
در سال ۱۳۹۰ در جشنواره وب ایران، فرادرس به عنوان بهترین پروژه آنلاین آموزشی ایران توسط کاربران انتخاب شد. به این ترتیب فرادرس توانست گام به گام در راه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین پلتفرم درس‌های دانشگاهی کشور قدم بردارد.

در حال حاضر فرادرس علاوه بر دانشجویان ایرانی، از کشورهایی نظیر تاجیکستان، عراق و افغانستان دانشجو پذیرفته است. فرادرس در حال حاضر در حال آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای استقرار یک تیم اجرایی در خارج از کشور است. با تحقق این امر فرادرس می‌تواند به زبان‌های انگلیسی، ترکی و عربی اقدام به تدریس عناوین درسی نماید.

فرادرس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین استارتاپ های آموزشی

3. کلاسه

کلاسه یکی از استارتاپ های آموزش مجازی است. این استارتاپ در واقع یک سیستم جامع به منظور ایجاد ارتباط بین دانش آموزان، کادر آموزشی و اولیا به وجود آورده است. این پلتفرم علاوه بر جذب دانش آموزان بیشتر و کاهش هزینه‌ها توانسته کیفیت آموزشی را ارتقا داده و رضایت پدر و مادرها را فراهم کند.
این استارتاپ در حال حاضر بیش از ۱۴ سال سابقه فعالیت داشته و با بیش از ۳۰۰۰ مرکز آموزشی و مدرسه همکاری دارد. پلتفرم کلاسه از ۳ طریق اندروید، ios و تحت وب قابل دسترسی است.
جالب است بدانید در نسخه تحت وب از نام و لوگوی اختصاصی مدرسه استفاده خواهد شد. علت این میزان توجه استارتاپ کلاسه به هوشمند سازی مدارس را می‌توان افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند و پیشرفت تکنولوژی‌های جدید دانست.

4. فرانش

فرانش به عنوان یک سیستم آموزشی آنلاین، یکی از جدیدترین استارتاپ های آموزشی است. موضوعاتی که در فرانش برای آنها محتوای آموزشی وجود دارد بسیار متنوع هستند. از جمله این موضوعات می‌توان به فناوری و نرم افزار، زبان‌های خارجی، سبک زندگی، طراحی و مولتی مدیا یا چند رسانه‌ای اشاره کرد.
تیم اصلی فرانش از تعدادی جوانان خلاق و پر انرژی تشکیل شده است. هدف اولیه این جوانان خلاف پر کردن شکاف میان دانشگاه و بازار کار می‌باشد. در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در دروه‌های این مجموعه ثبت نام کرده و بیش از 700 هزار دقیقه آموزش کاربردی در سایت فرانش بارگذاری شده است.
برای استفاده از محتوای سایت، بعد از ایجاد حساب کاربری، می‌توانید با خرید اشتراک محتوای دلخواه خود را ببینید. البته امکان خرید جداگانه هر محتوا بدون حق اشتراک نیز وجود دارد.

5. جغد دانا

گروه آموزشی جغد دانا از قدیمی‌ترین استارتاپ های آموزشی در ایران است. هدف از تشکیل این استارتاپ مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان در سرتاسر کشور می‌باشد. می‌توان اصلی‌ترین فعالیت جغد دانا را در زمینه مشاوره‌های مربوط به کنکور و معرفی رشته‌های تحصیلی دانست.
نکته مهم درباره جغد دانا به عنوان یکی از استارتاپ های آموزش مجازی، استفاده از امکانات ایجاد شده توسط تکنولوژی و پیشبرد کارها در بستر اینترنت است. به کمک این عوامل، جغد دانا توانسته بسیاری از دانشجویان نخبه را در بهترین دانشگاه‌های کشور دور هم جمع نماید.
با توجه به روش‌های مدرن این استارتاپ، تمامی دانشجویان ساکن در مناطق محروم نیز می‌توانند از تسهیلات آموزشی مورد نیاز خود استفاده کنند. در نتیجه عدالت آموزشی برای افراد ساکن در مناطق محروم و مناطق متمکن رعایت خواهد شد.

6. استادبانک

در میان استارتاپ‌های آموزشی، مجموعه استادبانک کامل‌ترین شبکه را برای پیدا کردن استاد جهت تدریس خصوصی دارد. این استارتاپ فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز نمود. تمرکز اصلی استادبانک تدریس خصوصی ریاضی، زبان انگلیسی و همچنین تدریس خصوصی مقاطع مختلف دوره ابتدایی است. این استارتاپ به همت چند تن از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که خود تجربه و سابقه تدریس خصوصی داشتند تاسیس شده است.

در حال حاضر این مجموعه علاوه بر ارائه خدمات حضوری در هشت شهر بزرگ، در تمامی مناطق ایران به تدریس آنلاین دروس و محتوای آموزشی می‌پردازد. یکی از نکات بسیار عالی درباره استادبانک وجود سیستم رتبه بندی برای معلمین و اساتید است. میزان تحصیلات، مراکز آموزشی که سابقه کار در آنها وجود داشته، نظریاتی که شاگردان ثبت کرده‌اند و میزان موفقیت شاگردان عواملی هستند که در امتیاز معلمان اثر خواهند داشت.

استارتاپ‌های آموزشی استادبانک

7. جزوه ننویس

جزوه نویسی یک مهارت است. احتمالا ممکن است برخی افراد نتوانند جزوه‌ای جامع اما در این حال مختصر بنویسند. استارتاپ جزوه ننویس این مشکل را حل کرده است. جزوه ننویس فعالیت خود را از اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز کرد. علاوه بر دانشجویان رشته‌های مختلف و به خصوص رشته حقوق، دانش آموزان دوره متوسطه دوم نیز می‌توانند از جزوه‌های استارتاپ جزوه ننویس استفاده کنند. یکی از ویژگی‌های مثبت این استارتاپ این است که جزوه ننویس همواره در حال تلاش برای پیشرفت و بهبود عملکرد خود می‌باشد.

استارت آپ جزوه ننویس

8. لرنیتو

استارتاپ لرنیتو یکی دیگر استارتاپ های آموزشی پرطرفدار در کشور است. این استارتاپ را می‌توان یک اکوسیستم جامع دانست که یادگیری و آموزش را شخصی سازی می‌کند. به بیان دیگر در یک کلاس ۲۰ نفره ما با ۲۰ نوع تفکر متفاوت مواجه هستیم.
به همین دلیل برای هر دانش آموز باید از یک روش ایده‌آل جهت تدریس استفاده نمود. علاوه بر این روش شخصی سازی، لرنیتو امکانات بسیار متنوع دیگری نیز دارد. مهم‌ترین این امکانات عبارتند از یک بانک سوال بزرگ، بانک آزمون، برگزاری کلاس و آزمون و دوره‌های مهارتی و تعاملی.
در حال حاضر بیش از 300 هزار کاربر فعال در این سامانه ثبت شده و بیشتر از 3 میلیون آزمون در سایت ساخته شده است. موسسه مفید، آکادمی منیاز و موسسه دکتر نکویی از جمله مراکزی هستند که با لرنیتو در ارتباط می‌باشند.

استارتاپ آموزشی لرنیتو

9. مسیر طلبه

مسیر طلبه یکی از استارتاپ های آموزشی است. این مجموعه طلاب و تحصیل‌کرده‌های حوزه علمیه را به عنوان جامعه هدف، مدنظر قرار داده است. دلیل تمایز مسیر طلبه نسبت به سایر استارتاپ های آموزشی همین امر است.
این استارتاپ در سه زمینه استعداد سنجی طلاب، آموزش مهارت‌های توسعه فردی و هدایت تحصیلی و شغلی طلاب به فعالیت مشغول می‌باشد. در واقع به بیان دیگر پس از هدایت تحصیلی و مهارت آموزی، این مجموعه یک نقشه راه برای طلبه‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

مزیت استارتاپ های آموزشی

توسعه و گسترش استارتاپ های آموزشی مزایای فراوانی برای سیستم آموزشی و سطح دانش کشور دارد. ممکن است بسیاری از افراد باهوش و مستعد در مناطق محروم زندگی کنند. به دلیل محدودیت‌هایی که در دسترسی این افراد به امکانات آموزشی وجود دارد، ممکن است استعدادهای آنها تا پایان شکوفا نشود.
وجود استارتاپ های آموزشی ارتباط مستقیمی با گسترش عدالت آموزشی در سطح کشور دارد‌. به این ترتیب سطح آموزش دانش آموزان و دانشجویان در شهرهای بزرگ و مناطق محروم یکسان خواهد بود‌. مزیت دیگر از بین بردن محدودیت زمان است.
بسیاری از افراد در سنین بالا تصمیم به آموزش یک علم و یا مهارت می‌گیرند. از آنجایی که اکثر این آدم‌ها شاغل هستند، امکان استفاده از آموزش‌های حضوری برای آنها وجود ندارد. این در حالی‌ست که با وجود ویدیوهای آموزشی هر فرد می‌تواند در هر زمان که دلخواه اوست اقدام به کسب علم و مهارت نماید.

شناخت مزیت های استارتاپ های آموزشی
وجود استارتاپ های آموزشی ارتباط مستقیمی با گسترش عدالت آموزشی در سطح کشور دارد‌.

 

سخن پایانی

محدودیت‌های فراوانی ممکن است مانع تحصیل و دانش اندوزی افراد در سطح جامعه شود. وجود انواع استارتاپ های آموزشی توانسته این محدودیت‌ها را بی‌اثر کنند. با توجه به تعدد و گستردگی استارتاپ های آموزش مجازی، افراد فارغ سن و سال و موقعیت مکانی خود می‌توانند از فرصت داده شده برای تحصیل در شاخه‌های مورد علاقه‌شان بهره‌مند شوند. از این که تا پایان مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گزار هستیم. لطفا نظرات خود را نسبت به مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 × 1 =