استارت آپ مواد غذایی چیست
  • 1402-01-16
  • شرکت پیشگامان
  • 0

خوراک در هرم مازلو، جزو نیازهای فیزیولوژیکی محسوب می‌شود؛ یعنی انسان‌ها حتی اگر هیچ نیاز دیگری نداشته باشند، باز هم باید هرروز غذا بخورند. روش‌هایی که مردم سراسر جهان برای برآورده کردن نیازهایشان دارند، باهم متفاوت است. پس در هر کشوری، می‌توان استارتاپ مواد غذایی راه‌اندازی کرد که نیاز مردم همان منطقه را پاسخ می‌دهد.

جالب است بدانید که تعداد استارتاپ‌های موفقی که در صنایع غذایی راه‌اندازی شده‌اند، بسیار محدود است و حتی درصد کوچکی از بازار بزرگ مواد غذایی را هم برآورده نمی‌کند. پس یک بازار بکر و پر از فرصت برای راه‌اندازی ایده‌های ناب پیش روی شماست! در این مقاله بررسی می‌کنیم استارتاپ مواد غذایی چیست و چه ایده‌هایی را می‌توان در این زمینه اجرایی کرد.

استارتاپ مواد غذایی چیست؟

اگر به ایده‌پردازی، کسب و کار و کارآفرینی علاقه دارید، احتمالا می‌دانید استارتاپ چیست. استارتاپ یعنی تجاری سازی محصول خلاقانه و تبدیل یک ایده به کسب و کار. البته این یک تعریف ساده و کلی برای مفهوم پیچیده Start up است.
استارتا‌پ‌های مواد غذایی،کسب و کارهای نوپا و خلاقانه‌ای هستند در حوزه تولید، توزیع، بازاریابی یا سایر مدل‌های کسب و کار در صنایع غذایی فعالیت دارند و با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، یک اکوسیستم را تشکیل می‌دهند. شاید این استارتاپ‌ها در آینده تعریف صنایع غذایی را برای بشر تغییر بدهند.
بیایید بررسی کنیم هدف استارتاپ مواد غذایی چیست. با پاسخ به این سوال، اطلاعات بیشتری درباره این دسته از کسب و کارها به دست می‌آوریم. به طور کلی استارتاپ‌ها برای بهبود کیفیت زندگی بشر و استفاده از تکنولوژی در تمام ابعاد زندگی تلاش می‌کنند. استارت آپ صنایع غذایی هم برای ارائه خدمات نوآورانه در حوزه تغذیه و ورود تکنولوژی به زنجیره تأمین برنامه‌ریزی می‌شوند.

این دسته از کسب و کارها روی ایجاد تجربه‌های ساده و لذت‌بخش برای مشتریان متمرکز هستند و در تلاش هستند تا مخاطبانشان بتوانند غذاهای باکیفیت را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تحویل بگیرند. دستیابی به این هدف، به یک اکوسیستم استارتاپی نیاز دارد تا هر بخش از خدمات مورد نیاز را یک کسب و کار به مشتریان ارائه بدهد.

بیشتر بخوانید: استارتاپ های آموزشی

ایده های استارتاپی غذایی

چرا مردم به استارت آپ صنایع غذایی نیاز دارند؟

غذا یکی مهم‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای امروز بشر است. انسان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌هایی است که تاکنون در کره زمین زندگی کرده و به حجم زیادی غذا نیاز دارد. تولید غذا برای چند میلیارد انسان، آسیب شدیدی به محیط زیست و موجودات زنده وارد می‌کند و حتی باعث انقراض بسیاری از گونه‌های زمینی و دریایی شده است.

زنجیره تأمین مواد غذایی انسان امروز، ایرادهای بسیاری دارد که اگر برطرف نشود، در آینده زمینی برای تولید غذا باقی نمی‌ماند و خود انسان‌ها هم دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل استارتاپ‌های مواد غذایی راه‌اندازی شده‌اند تا فرایند تولید غذا را بهینه‌سازی کنند. پس توسعه ایده‌های تازه و تخصصی در این زمینه هم نیاز بشر است و هم نقش مهمی در حفظ بقای محیط زیست ایفا می‌کند.

مصرف‌گرایی و رژیم غذایی ناسالم، دو مسئله دیگری است که می‌توان به کمک استارتاپ‌های مواد غذایی آن‌ها را حل کرد. در حال حاضر، حجم غذایی که در جهان تولید می‌شود، بیشتر از نیاز بشر است، در حالی که گروهی از انسان‌ها در مناطق محروم، با سوء تغذیه و مشکلات ناشی از کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند! این عدم تعادل چالش مهمی است که باید راه چاره‌ای برای آن پیدا کرد.

از طرف دیگر، اکثر مردم جوامع امروز بخاطر اینکه زمانی برای طبخ غذا ندارند، به رژیم‌های غذایی آماده و فست فودی روی آورده‌اند. آن‌ها سیر بودن را در اولویت بالاتر از سلامتی خود قرار می‌دهند و به آنچه می‌خورند، توجهی ندارند. خوشبختانه استارتاپ‌هایی که در زمینه تولید و توزیع مواد غذایی ارگانیک و سالم فعالیت دارند، توسعه پیدا کرده‌اند تا سبک زندگی ناسالم بشر را اصلاح کنند و به مردم یاد بدهند که سالم بخورند و سالم بمانند. این موارد مهم‌ترین علت‌های اهمیت توسعه و حمایت از استارت آپ‌ صنایع غذایی است.

معرفی استارتاپ های صنعت غذا

در این بخش به معرفی استارتاپ های صنعت غذا در ایران و خارج می‌پردازیم و به ایده های استارتاپی غذایی که اجرا کرده‌اند می‌پردازیم.

۱. اسنپ فود
اسنپ فود، مشهورترین استارتاپی است که در حوزه صنایع غذایی در ایران فعالیت دارد. اسنپ فود بین مشتریان و رستوران‌ها ارتباط برقرار می‌کند. مشتریان می‌توانند از طریق اپلیکیشن غذای مورد نظرشان را سفارش بدهند. رستوران بعد از آماده‌سازی غذا، آن را با پیک‌های اسنپ به مقصد مشتری می‌فرستد. البته مشتریان می‌توانند با انتخاب گزینه «تحویل در محل» خودشان در موعد مشخص، در رستوران حاضر شوند و دیگر برای آماده شدن غذا، معطل نخواهند شد.

استارت آپ صنایع غذایی
۲. مامان پز
این استارتاپ خانم‌های خانه‌داری که آشپزهای حرفه‌ای هستند را به بازار کار وصل می‌کند تا از طریق آشپزی درآمد داشته باشند. مامان پز، برای سفارش غذای خانگی توسعه پیدا کرده و در حال حاضر خدمات خود را در شهر تهران ارائه می‌دهد. در این پلتفرم بیش از ۴۰۰ آشپز خانگی و ۳۰۰ رستوران مشارکت دارند که امکان تأمین غذا برای اشخاص و سازمان‌ها را فراهم می‌کنند.

استارتاپ مواد غذایی چیست
۳. زی ارگانیک
این استارتاپ بیشتر به عنوان یک فروشگاه اینترنتی فعالیت دارد که محصولات ارگانیک تایید شده و استاندارد را به دست مردم در سراسر کشور می‌رساند. البته این استارتاپ مواد غذایی، هنوز خدماتی برای ارسال محصولات تازه از جمله سیفی‌جات و میوه ارائه نمی‌دهد.

استارتاپ صنایع غذایی
۴. UpsideFoods
این استارتاپ در زمینه تولید گوشت بر پایه سلول فعالیت دارد. آن‌ها نمونه کوچکی از گوشت مرغ یا سایر حیوانات را می‌گیرند و با قرار دادن آن در محیط مناسب و غنی از مواد غذایی، آن را به گوشتی خالص و بهداشتی تبدیل می‌کنند. در نتیجه بدون نیاز به پرورش حیوانات، می‌توان به اندازه نیاز بشر گوشت تولید کرد.

احتمالا شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید رقبای این استارتاپ مواد غذایی چیست. رقیب‌های این کسب و کار، در زمینه تولید جایگزین‌های گیاهی برای گوشت حیوانات فعالیت دارند و تاحدود زیادی هم موفق بوده‌اند. این کسب و کارها هم کیفیت زندگی بشر را افزایش می‌دهند و هم به زمین و موجودات زنده برای بقا کمک می‌کنند. استارت آپ‌های صنایع غذایی حتی در زمینه شبیه‌سازی غذاهای دریایی با مواد گیاهی هم فعالیت دارند.
۵. ClusterTruck
این استارتاپ در زمینه تهیه غذا و رساندن آن به دست مشتری فعالیت دارد. رقبای این کسب و کار، خودشان غذایی طبخ نمی‌کنند؛ آن‌ها آشپزها و رستوران‌ها را به مشتریان وصل می‌کنند و نقش توزیع‌کننده را برعهده دارند. اما ClusterTruck با ارائه منویی گسترده برای همه سلیقه‌ها، شعبه‌های مختلف رستوران‌های خودش را راه‌اندازی کرده و غذاهای باکیفیت تولید مجموعه خودش را به دست مشتریان می‌رساند.

بیشتر بخوانید:استارتاپ خدماتی چیست؟

۷ ایده جذاب برای راه اندازی استارتاپ مواد غذایی چیست؟

صنایع غذایی یکی از ناشناخته‌ترین حوزه‌ها برای راه‌اندازی انواع استارتاپ است. در ادامه به چند ایده‌ای که برای راه‌اندازی کسب و کارهایی در حوزه صنایع غذایی کاربردی هستند، اشاره می‌کنیم.

1. ارسال مواد اولیه و دستور پخت غذاهای ساده به درب منزل
2. راه‌اندازی رستوران‌های سیار که پشت کامیون‌ها و اتوبوس‌ها راه‌اندازی می‌شوند و امکان جابجایی بین شهرهای مختلف را دارند
3. راه‌اندازی یک سیستم برای مدیریت پسماند مواد غذایی
4. راه‌اندازی سرویس ارائه خدمات پذیرایی در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف
5. راه‌اندازی یک پلتفرم برای اشتراک‌گذاری غذا بین افراد مختلف
6. توسعه پلتفرم تحلیل، بررسی و امتیازدهی به رستوران‌های مختلف در سطح شهرهای گوناگون
7. توسعه پلتفرمی برای رزرو میز در رستوران‌ها و کافه‌های مختلف

چطور ایده غذایی خود را به یک استارتاپ تبدیل کنیم؟

پیدا کردن ایده اولیه، اولین گام برای شروع استارتاپ است. بعد از آن باید با انواع استراتژی استارتاپ آشنا باشید، ایده خود را تجاری سازی کنید و برای ورود به بازار کار آماده شوید. مراحل تبدیل ایده به استارتاپ، ساده نیست و به توضیحات گسترده‌ای نیاز دارد. ما در این بخش، لیستی از گام‌هایی که باید انجام بدهید ارائه می‌دهیم و توضیحات جزئی‌تر را به متخصصین توسعه کسب و کار در شکرت شتاب دهنده پیشگامان واگذار می‌کنیم.
• درباره ایده و بازار هدف خود تحقیق کنید
• بیزینس پلن بچینید
• از افراد حرفه‌ای مشاوره بگیرید
• رقیب‌هایتان را ارزیابی کنید
• برنامه‌ریزی مالی انجام بدهید و مشخص کنید که محل تأمین بودجه کسب و کارتان از چیست
• تیم بسازید
• نمونه اولیه محصول خود را توسعه بدهید و آن را تست کنید
• مشورت بگیرید، محصول خود را ارتقا بدهید و نیاز بازار را برآورده کنید

اهمیت شتابدهی در رشد استارتاپ صنایع غذایی

کارآفرین‌های جوانی که می‌دانند شتابدهنده چیست و از خدمات آن استفاده می‌کنند، چند گام جلوتر از سایر استارتاپ‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند با راهنمایی‌های تخصصی مشاوران شتابدهنده، ایده‌شان را به شیوه‌ای اصولی به یک کسب و کار تبدیل کنند و با رشد آهسته و پیوسته، به سودآوری برسند.

جذب سرمایه گذار برای ایده کسب و کار همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارآفرین‌های جوان و تازه‌کار است. با همراهی یک مرکز شتابدهی حرفه‌ای، با سرمایه‌گذارانی که روی کسب و کارهای تازه‌کار سرمایه‌گذاری می‌کنند،‌ آشنا خواهید شد و می‌توانید بودجه مورد نیاز برای پیش بردن پروژه‌تان را تأمین کنید. همچنین با راهنمایی کارشناسان حرفه‌ای، می‌توانید از خدمات تامین مالی پروژه های دانش بنیان بهره ببرید.
ما در هلدینگ پیشگامان، خدمات شتابدهی به کسب و کارهای نوپا را ارائه می‌دهیم و سکویی برای پرتاب آن‌ها به اوج بازار فراهم می‌کنیم! برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همکاری با پیشگامان، شرایط درج شده در سایت را مطالعه کنید و از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم استارتاپ مواد غذایی چیست و چرا تا این اندازه در دنیا اهمیت دارد. تکنولوژی در تمام ابعاد زندگی بشر نقش مهمی ایفا می‌کند و فرایندهای مختلف را بهینه‌سازی کرده است. در آینده‌ای نه چندان دور، استارتاپ‌های مواد غذایی، هوش مصنوعی را هم به زنجیره تأمین خوراکی وارد می‌کنند و این صنعت را به طور کلی تغییر خواهند داد.

خوراکی‌ها همیشه نیاز روز مردم هستند؛ این استارتاپ‌ها ما را به آینده‌ای که در آن خوراک بشر بدون آسیب رساندن به محیط زیست تأمین می‌شود، امیدوار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =