انواع تسهیلات دانش بنیان
  • 1401-10-14
  • شرکت پیشگامان
  • 0

شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها برای رشد و توسعه خود به حمایت‌های همه‌جانبه نیاز دارند. این شرکت‌ها به‌دلیل نوپا بودن و قرار گرفتن بر محور دانش در ابتدا به ساپورت موسسه‌های دولتی و خصوصی نیازمندند. صندوق نوآوری و شکوفایی که زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کند، یکی از اصلی‌ترین حامیان برای اعطای تسهیلات شرکت دانش بنیان نوپا است. این صندوق با اعطای انواع تسهیلات دانش بنیان سعی در حمایت کسب‌و‌کارها دارد. حال بیایید سری به تسهیلات به شرکت های دانش بنیان بزنیم و ببینیم آیا می‌شود روی آن‌ها حساب باز کرد یا خیر. در این یادداشت از شرکت شتاب دهنده پیشگامان با ما همراه شوید.

 

منظور از تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان چیست؟

شرکت‌های دانش‌بنیان به انواعی از شرکت‌ها گفته می‌شود که دانش را به محصول یا خدمتی کاربردی تبدیل می‌کنند و علم و صنعت را به‌هم گره می‌زنند. این شرکت‌ها اجازه نمی‌دهند دانش و فناوری در یک حالت راکد و منفعل باقی بماند بلکه تلاش دارند تا دانش را به تکنولوژی یا خدمات در دسترس تبدیل کنند و از این طریق آن را از حالت انفعال روی غلتک فعالیت مؤثر بیندازند.

این شرکت‌ها در قالب شرکت‌ها و کسب‌وکارهای استارت‌آپی فعالیت دارند و به همین دلیل اغلب سرمایه اولیه قابل توجهی را در دسترس خود نمی‌بینند. پس این سرمایه از چه طریقی می‌تواند تامین شود؟ در این حالت نقش دولت و شرکت‌های خصوصی به‌عنوان اسپانسرها و حمایت‌کنندگان اصلی به میان می‌آید. این شرکت‌ها با اعطای تسهیلات شرکت دانش بنیان نوپا  به کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌محور در تلاش هستند تا آن‌ها را حمایت کنند و در سود بلندمدت آن‌ها سهیم باشند.

تسهیلات شرکت های دانش بنیان که از طریق این مؤسسه‌ها اعطا می‌شود می‌تواند در مراحل مختلف چرخه فعالیت یک استارت‌آپ باشد. به‌طور مثال اعطای وام یا اختصاص ذخایر مالی در جهت محصول‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان یا برای ورود و پرزنت محصول به بازار نمونه‌ای از این تسهیلات است.

انواع تسهیلات شرکت های دانش‌ بنیان

دولت برای به‌روزرسانی اقتصاد خود بر محور دانش و صنعت تمایل دارد تا تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان را با عنوان تسهیلات خط اعتباری اعطا کند. تسهیلات شرکت های دانش بنیان در قالب حمایت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی است و به تامین اعتبار برای تولید محصول یا نمونه‌سازی آن یا صادرات محصول موجود می‌پردازد. این تسهیلات دانش بنیان عبارت‌اند از:

– تسهیلات مربوط به نمونه‌سازی
– تسهیلات مربوط به پیش از تولید صنعتی
– تسهیلات مربوط به تولید صنعتی
– تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش
– تسهیلات مربوط به فروش اقساطی و استنصاع

– وام تسهیلات دانش بنیان

در ادامه به شما می‌گوییم که اگر یک شرکت دانش‌بنیان دارید و یک محصول که قصد دارید آن را روانه بازار کنید، کدام تسهیلات به کارتان می‌آید.

1. تسهیلات مربوط به نمونه‌سازی

یکی از انواع تسهیلات به شرکت های دانش بنیان مربوط به مرحله نمونه‌سازی است. این نوع تسهیلات را موقعی می‌توانید به کار بگیرید که یک محصول دارید. حال یا می‌خواهید این محصول را روانه بازار هدف کنید یا قصد دارید طراحی آن را دست‌خوش بهبود قرار دهید و به اصطلاح آن را صفا بدهید. در این شرایط می‌توانید از صندوق نوآوری تسهیلاتی تا سقف 750 میلیون تومان دریافت کنید.

برای بازپرداخت این وام تا سه سال زمان در اختیار دارید و در این مدت می‌توانید با استفاده از این تسهیلات 30 تا 80 درصد هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی، طراحی، امکانات و تامین تجهیزات و همچنین اجاره فضا را تامین کنید. اگر محصولی دارید که تایید اولیه را گرفته است و اکنون باید آن را به بازار معرفی کنید یا اگر سازنده محصولی هستید که نیاز به ارتقا دارد، روی این نوع از تسهیلات شرکت های دانش بنیان می‌توانید حساب باز کنید.

تسهیلات به شرکت های دانش بنیان

2. تسهیلات مربوط به پیش از تولید صنعتی

اگر محصولتان برای ورود به بازار به زیرساختی پیشرفته و هزینه‌بردار نیاز دارد، پس شما باید به سراغ تسهیلات دانش بنیان مربوط به پیش از تولید بروید. این تسهیلات تا سقف 2 میلیارد تومان به هر شرکت دانش‌بنیان اعطا می‌شود و هدف از آن، کمک به صاحبان کسب‌وکارها برای تامین تجهیزات ابزارآلات مرتبط با تولید محصول است.

با دریافت این وام می‌توانید فضای زیرساختی شرکت خود را برای تولید محصول، ورود به بازار رقابتی و در دست گرفتن بخشی از بازار هدف آماده کنید. این نوع از تسهیلات به شرکت های دانش بنیان که صرف تجهیز یا خرید ماشین‌ها و ابزارهای تخصصی زیرساختی می‌شود، با نرخ سود 10% درصد اعطا خواهد شد و پس از اخذ، تا 3 سال فرصت دارید آن را به صندوق برگردانید.

3. تسهیلات مربوط به تولید صنعتی

تاکنون تسهیلات به شرکت های دانش بنیان که بررسی کردیم، مربوط به قبل از تولید یا عرضه محصول به بازار در گام ابتدایی است؛ اما اگر محصولی داشته باشید که به فکر تولید انبوه برای آن باشید، کدام تسهیلات را باید دریافت کنید؟ پاسخ تسهیلات مربوط به تولید صنعتی است. از این تسهیلات شرکت های دانش بنیان می‌توانید برای تامین و تجهیز یک فضای فیزیکی جهت به کار انداختن چرخ تولید محصول استفاده کنید؛ یعنی هم فضا را داشته باشید و هم تجهیزات زیربنایی و اساسی برای تولید انبوه را.
این تسهیلات می‌تواند 40 تا 60 درصد نیاز شما را برای تامین فضا و امکانات رفع کند و مقدار آن تا 2 میلیارد تومان است. چندماهه آن را بازگردانید؟ شما برای بازگرداندن این تسهیلات 36 ماه در اختیار دارید، یعنی 3 سال.

 

شرکت دانش بنیان چیست

انواع تسهیلات دانش بنیان برای حمایت از ایده ها

4. تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش

از دیگر انواع تسهیلات دانش بنیان باید به وامی اشاره کرد که به سرمایه در گردش اختصاص دارد. در طی ارائه و تولید محصول، قراردادها و هزینه‌های جاری دیگری نیز در دست هستند که تامین هزینه آن‌ها یکی از دغدغه‌های هر شرکت دانش‌محوری است. در این مواقع می‌توان از صندوق نوآوری تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد تا بتوانید هزینه‌های مربوط به تولید سالانه و قراردادهای تجاری را از این منبع تا 90 درصد پرداخت کنید. مدت زمان بازگرداندن این وام اعطایی 24 ماهه است.

5. تسهیلات مربوط به فروش اقساطی / لیزینگ و استنصاع

تسهیلات مربوط به استنصاع عبارت است از اعطای کمک‌هزینه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت یا ارتقای محصولات سفارشی. از سوی دیگر منظور از خدمات لیزینگ آن است که مشتریان شما به دنبال محصولی هستند که ارائه داده‌اید اما با کمبود بودجه برای خرید آن مواجه‌اند. در این حالت شما با فروش اقساطی تلاش می‌کنید تا این دست از مشتریان را نیز راضی از خدماتتان نگه دارید.

در این شرایط می‌توانید برای تامین کسری بودجه و ارائه چنین خدماتی از تسهیلات مربوط به فروش اقساطی و استنصاع بهره ببرید. این تسهیلات تا سقف 2 میلیارد تومان و تا سقف بازپرداخت 36 ماهه در اختیار شما قرار می‌گیرد و به شما این امتیاز را می‌دهد که توجه مشتریان خود را جلب کنید و در یک بازار رقابتی، گوی فروش را به دست بگیرید.

6. وام تسهیلات دانش بنیان

تسهیلات دانش بنیان، برنامه‌ای است که توسط دولت‌ها یا سازمان‌های دولتی به منظور حمایت و تشویق کارآفرینان و شرکت‌های نوپا در حوزه‌های فناوری و نوآوری ایجاد شده است. این برنامه‌ها با هدف ارائه منابع مالی و مالیاتی، مشاوره‌های تجاری، ارتباطات و زیرساخت‌های فنی به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنند تا رشد و توسعه خود را ادامه دهند.

 

یکی از ابزارهای متداول در فراهم کردن تسهیلات دانش بنیان، وام‌ تسهیلات دانش بنیان است. این وام‌ها برای شرکت‌ها و کارآفرینان در دسترس قرار می‌گیرند و معمولاً شرایط بازپرداخت آنها انعطاف‌پذیرتر و متناسب با رشد و عملکرد شرکت‌ها در آینده است. وام‌ تسهیلات دانش بنیان می‌تواند بخشی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق طرح تجاری را تأمین کند. با ارائه وام تسهیلات دانش بنیان، این شرکت‌ها و کارآفرینان می‌توانند از منابع مالی برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده کنند. برخی از کاربردهای اصلی وام‌ تسهیلات دانش بنیان عبارتند از:

 

1. تحقیق و توسعه (R&D): شرکت‌های دانش بنیان معمولاً نیاز به تحقیقات و توسعه مستمر دارند تا فناوری‌های نوآورانه و محصولات جدید را تولید کنند. با وجود وام‌ تسهیلات دانش بنیان، آن‌ها می‌توانند هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه را تأمین کنند.

 

2. تولید و توسعه محصول: با استفاده از وام‌ تسهیلات دانش بنیان، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های مرتبط با تولید و توسعه محصولات خود را پرداخت کنند. این شامل خرید تجهیزات و مواد اولیه، تأمین نیروی کار و بهبود فرآیندهای تولید است.

 

3. بازاریابی و تبلیغات: جذب مشتریان برای محصولات و خدمات دانش بنیان نیازمند هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی است. وام‌ تسهیلات دانش بنیان می‌توانند به شرکت‌ها در انجام استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی کمک کنند.

 

4. جذب و استخدام نیروی کار: رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نیاز به نیروی کار متخصص و با تجربه دارد. با ارائه وام تسهیلات دانش بنیان، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های مرتبط با استخدام و آموزش نیروهای کارآزموده را تأمین کنند.

 

از طرف دیگر، تسهیلات دانش بنیان معمولاً شرایط خاصی برای دریافت و بازپرداخت دارند. این شرایط می‌تواند شامل ضمانت‌نامه‌ها، نسبت سهام‌داری، سود و قیمت‌گذاری و شرایط بازپرداخت باشد. همچنین، درخواست‌های تسهیلات دانش بنیان معمولاً بر اساس برنامه‌های تجاری و پتانسیل رشد و سودآوری شرکت‌ها ارزیابی می‌شوند.

 

در نتیجه، تسهیلات دانش بنیان به عنوان یک ابزار مهم در حمایت از شرکت‌های نوپا و توسعه فناوری در جوامع مدرن استفاده می‌شوند. این تسهیلات می‌توانند به رشد و پیشرفت اقتصادی، ایجاد شغل‌های نوآورانه و توسعه فناوری کمک کنند.

تسهیلات شرکت های دانش بنیان

پیشگامان؛ حامی مطمئنی برای شرکت‌ های دانش بنیان

یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید یک شرکت دانش‌بنیان را به ثبت برسانید، آن است که از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دانش‌بنیان اقدام کنید. یکی از این شرکت‌ها که هم در زمینه ثبت شرکت به شما کمک می‌کند و هم در زمینه خدمات تجاری سازی محصولات دانش بنیان ، شرکت پیشگامان است. از طریق این شرکت می‌توانید برای بیزینس خود پلن طراحی کنید، به تجاری سازی محصول بپردازید و در آخر هم از تسهیلات دانش بنیان برخوردار شوید. چه کمک دیگری از دست ما برمی‌آید؟ کافی‌ست نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم درباره انواع تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان صحبت کنیم. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، آن است که شرکت‌ها می‌توانند با دریافت تسهیلات شرکت های دانش بنیان مقدار بسیار زیادی از هزینه‌های خود را تامین کنند و در مدت زمان مطلوبی به بازپرداخت وام اعطایی بپردازند. اگر شما نیز یک شرکت دانش‌بنیان دارید که می‌خواهید سرمایه‌های موردنیاز آن را تامین کنید، به ما بگویید چه راه‌های دیگری را سراغ دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

50 + = 58