: استخراج و تولید صنعتی کلاژن، ژلاتین و امگا3 از ضایعات خط تولید کنسرو ماهی

استخراج و خالص سازی و تولید صنعتی کلاژن، ژلاتین و امگا3 در کارخانجات کنسرو

اهمیت و ضرورت موضوع

مطابقت با شاخص های استاندارد ملی و بین المللی

شرح کلی مسئله

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن می باشد که بخش بزرگی از پوست، مو و ناخن را تشکیل می دهد. از آنجایی که کلاژن باعث خاصیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از روند پیری پوست می شود و همچنین بر حفظ و تقویت مو و ناخن موثر است بسیاری از پزشکان آن را به عنوان یک مکمل خوراکی به صورت ساشه های پودری تجویز می نمایند. ژلاتین ماده ای جامد، نیمه شفاف و بی رنگ است که معمولا از اعضای بدن حیوانات تهیه می شود. ژلاتین حاوی مقدار متوسطی پروتئین می باشد که برای سلامتی مفید است. ژلاتین علاوه بر مصارف آرایشی بهداشتی و دارویی کاربرد در صنعت غذا نیز دارد که عبارتند از : تولید پاستیل، در محصولات لبنی، تولید آب نبات، تولید دسر، کنسروهای گوشتی، صنعت قنادی و … کلاژن و ژلاتین وارداتی عمدتا از گاو و خوک استحصال شده که از نظر حلال بودن (گوشت خوک) مورد پذیرش کشورهای مسلمان نمی باشد. امگا3 خانواده ای از اسیدهای چرب ضروری هستند که نقش مهمی در بدن ایفا می کنند و مزایای بسیاری برای سلامتی انسان به همراه دارد، از آنجایی که بدن انسان نمی تواند امگا3 را به تنهایی تولید کند باید آن را از رژیم غذایی دریافت نمود. باتوجه به اینکه پوست و ضایعات ماهی منابع سرشار از این سه ماده موثره می باشد در این پروژه به دنبال استخراج و تولید صنعتی این مواد موثر از ضایعات کارخانه کنسرو ماهی تون می باشیم که علاوه بر حل شدن معضل حلال بودن آن منجر به کاهش واردات این مواد وجلوگیری از خارج شدن ارز می گردد.

هدف اصلی

اهداف فرعی

پیشینه مسئله و مفاهیم علمی مرتبط با مسئله

آنالیز عملکرد

فرمولاسیون وشرایط تولید بهینه (هم از نظر کیفی و هم از نظر اقتصادی) درنظر گرفته شود خلوص محصول تولیدی باید مطابق با خلوص مکمل های دارویی باشد تا هم به عنوان مکمل دارویی و هم غذایی قابل استفاده باشد. روش تولید و محصول نهایی مطابق استاندارد ملی و دستورالعمل های معاونت غذا و دارو باشد. اجرای طرح اقتصادی باشد و هزینه بالایی نداشته باشد.

تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای

حوزه تخصصی مسئله

زیست

حوزه کاربرد مسئله

صنایع ماشین آلات صنعتی, فرآورده های خوراکی و غذایی

راه حل های ممکن در ارائه پاسخ

با فرآیندی عطر و طعم ماهی از ترکیبات استحصالی فوق کاهش یابد. تجهیزات و دستگاه های تولید محصول حتی المقدور ساخت داخل کشور باشد.

راه حل هایی که دارای جذابیت نمی باشند

هزینه زیادی نداشته باشد زمان انجام پروژه طولانی نباشد (حداکثر 10 ماه)

ویژگی ها و خروجی هایی را که فناوری مورد درخواست می بایست داشته باشد

از بعد اقتصادی و مالی رفع مساله، تا چه میزان هزینه ای مقرون به صرفه تلقی خواهد شد و حاضرید برای آن هزینه کنید؟

نوع همکاری مطلوب شما با ارائه دهنده راهکار

ارائه تجهیزات و امکانات

دانلود فایل پیوست

در صورتی که راه حل دارید برای حل این چالش دیدگاه خودتون بنویسید تا با شما تماس بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 × 1 =

نام فایل:

اندازه فایل: