استارتاپ مقیاس پذیر
  • 1401-10-04
  • شرکت پیشگامان
  • 0

در دنیای تجارت و کسب‌وکار امروزی، واژه استارتاپ در کنار واژه‌هایی چون کارآفرین، ایده‌های نو، سرمایه‌گذار و شتاب دهنده استفاده می‌شود. در واقع استارتاپ یک کسب‌وکار جدید و نوپا بود که به ارائه محصولات و خدمات نوآورانه با تکنولوژی جدید می‌پردازد که این امر کسب‌وکارهای سنتی به همراه روش‌ها و دستگاه‌های قدیمی آنان را دچار بحران خواهد کرد.

از این رو استارتاپ ها فعالیت خود را در مقیاس کوچک شروع کرده و به سرعت رشد می‌کند. البته مدیران باید به ویژگی‌ها و آیتم‌هایی که باعث تمایز استارتاپ ها و استارتاپ مقیاس پذیر از سایر کسب‌وکارها می‌شود را مورد توجه قرار دهند. در این مطلب قصد داریم که به بررسی مفهوم استارتاپ چیست و تعریف استارتاپ مقیاس پذیر پرداخته و در نهایت ویژگی‌های استارتاپ مقیاس پذیر را بیان کنیم.

استارتاپ چیست؟

استارتاپ، یک شرکت و کسب‌وکار نوپا بوده که برای حل یک مشکل که راه‌حل واضح و آشکاری ندارد، فعالیت می‌کند. در واقع استارتاپ ها برای ارائه محصول و خدمات جدید که مشکل مشتریان را رفع کند به وجود می‌آیند. از این رو رفع ابهام بازار و کسب سهم بازار مطلوب برای استارتاپ ها، چالش بزرگی بوده که می‌تواند موفقیت‌آمیز و یا با شکست مواجه شود.

 

استارتاپ

 

در واقع استارتاپ یک شرکت تازه تاسیس بوده که برای رفع و حل یک نیاز که مبتنی بر راه‌حلی جدید با استفاده از فناوری به روز می‌باشد، به وجود آمده است. از این رو استارتاپ ها به دنبال کوتاه کردن فرآیندها و استفاده از تکنولوژی‌های به روز می‌باشد.

جذب سرمایه برای استارتاپ نیز از طریق سرمایه‌گذاری شخصی پایه‌گذاران و موسسان استارتاپ بوده و یا از طریق دریافت تسهیلات و کمک از شتاب دهنده‌ها می‌باشد. درحال حاضر انواع استارتاپ ها درحال فعالیت در نقاط مختلف کشور هستند.

استارتاپ مقیاس پذیر چیست؟

استارتاپ مقیاس پذیر به یک نوع کسب‌وکار نوپا گفته می‌شود که با صرف حداقل هزینه، میزان درآمد بالایی را به دست خواهد آورد. در واقع راه‌اندازی استارتاپ مقیاس‌ پذیر با یک ایده سودآور و نوآورانه بوده که به سرعت به یک شرکت منفعت دار و پربازده تبدیل می‌شود.

از این رو استارتاپ مقیاس پذیر، یک مدل کسب‌وکار سودمند را اتخاذ کرده که در نهایت به یک جایگاه مناسب و با رشد مثبت در بازار منتهی خواهد شد. به همین دلیل رقابت چشمگیری را برای شرکت‌های فعلی بازار با سبک و سیاق سنتی به وجود خواهد آورد.

استارتاپ مقیاس‌ پذیر، از نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های به روز به شکل مستمر بهره گرفته و دائماً در حال بهبود فرآیند کاری خود می‌باشد. در واقع راه اندازی استارتاپ مقیاس‌ پذیر با یک ایده نو و جدید انجام شده که قابلیت رشد و پیشرفت آن به صورت مستمر می‌باشد. به همین دلیل همگام با سرعت رشد استارتاپ، درآمد آن نیز تضمین خواهد شد. از این رو سرمایه‌گذاران و شرکت‌های شتاب دهنده تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این نوع استارتاپ ها دارند.

ویژگی ای استارتاپ مقیاس پذیر

 

ویژگی‌های استارتاپ مقیاس‌ پذیر

استارتاپ مقیاس پذیر، پتانسیل رشد سریعی داشته و می‌تواند در زمان کوتاهی به سهم بالایی از بازار دست یابد. از این رو برای دستیابی به فروش بالا در بازار بزرگ باید ویژگی‌های خاصی را نیز داشته باشد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت. ویژگی‌های استارتاپ مقیاس پذیر عبارت است از:

۱. بازار هدف گسترده

اولین ویژگی استارتاپ‌ مقیاس‌ پذیر، ورود به بازار هدف گسترده می‌باشد. در واقع باید ایده و طرح خود را برای بازار هدف گسترده برنامه‌ریزی کند تا بتواند به رشد سریع دست یابد. البته استارتاپ های مقیاس‌ پذیر بعد از ورود به بازار، توسط شتاب دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر حمایت خواهند شد. شرکت شتاب دهنده پیشگامان نیز نهادی جهت کمک به استارتاپ ها و ایده‌های مفید کارآفرینانه در بازار فعالیت می‌کند که استارتاپ ها می‌توانند از آن کمک و راهنمایی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

استارتاپ ناب (Lean Startup) چیست؟ 3 اصل لین استارتاپ برای رشد کسب و کار

۲. طرح‌ریزی شبکه‌ای قدرتمند در عرضه و تقاضا

استارتاپ مقیاس پذیر باید در هر ۲ سوی عرضه و تقاضای بازار، یک شبکه قوی و نیرومند داشته باشد. در واقع به این معنا که در قسمت تقاضا، ساختاری را شکل دهد که با مشتریان تعامل کرده و به شناخت نیازهای آنها بپردازد. در قسمت عرضه نیز به شناسایی توانایی کسب‌وکار در حوزه منابع و سرمایه بپردازد و طرح‌های رشد استارتاپ را عملی سازد.

طرح‌ریزی شبکه‌ای قدرتمند در عرضه و تقاضا

۳. جذب نیروی انسانی کم برای استارتاپ

از دیگر ویژگی‌های استارتاپ مقیاس‌ پذیر، کاهش تعداد کارمندان مورد نیاز استارتاپ می‌باشد. در واقع ساختار استارتاپ باید به گونه‌ای باشد که به اتومات کردن برخی عملیات‌های فرآیند کاری منجر شده و نیروی انسانی مورد نیاز را در استارتاپ به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ خدماتی چیست؟

۴. کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش

یکی از مهمترین ویژگی‌های استارتاپ مقیاس پذیر، کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش می‌باشد. در واقع استارتاپ قبل از رشد در بازار به یک محصول و خدمت مناسب مشتریان دست پیدا می‌کند. از این رو امر کمک خواهد کرد تا هزینه بسیاری را برای بازاریابی و فروش صرف نکند.

کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش

 

۵. شبکه توزیع ساده و گسترده

ویژگی دیگر استارتاپ مقیاس‌ پذیر، برخورداری از توزیع ساده و آسان می‌باشد. در واقع استارتاپ بابت تحویل محصول و یا ارائه خدمت به مشتریان هزینه محدود و کمی صرف خواهد کرد. چرا که از طریق دسترسی به سرویس ابری و شبکه جهانی، امکان ایجاد نرم‌افزار در ماشین‌های ارزان‌قیمت فراهم خواهد کرد.

۶. حداقل هزینه در نگهداری و پشتیبانی محصول

اکثر برنامه‌های نرم‌افزاری مدرن قادر هستند که به صورت خودکار و اتومات پشتیبانی شوند. از این رو این قابلیت باعث شده که هزینه محصولات قابل فروش کاهش یافته و سود ناخالص آن افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: استارتاپ اجتماعی چیست؟ معرفی 6 استارتاپ اجتماعی برتر

۷. افزایش سود ناخالص استارتاپ

از دیگر ویژگی‌های استارتاپ مقیاس‌ پذیر، قدرت افزایش قیمت محصول بدون ریسک از دست دادن سهم بازار می‌باشد. در واقع کسب‌وکار مقیاس پذیر قدرتمند، از طریق کنترل قیمت‌ها می‌تواند سود ناخالص و درآمد خود را افزایش داده و به یک مزیت رقابتی پایدار برای خود دست یابد.

افزایش سود ناخالص استارتاپ

۸. جذب بیشتر مشتری

از مهمترین ویژگی‌های استارتاپ مقیاس‌ پذیر که آن را از سایر کسب‌وکارها متمایز می‌کند، درک ارزش حفظ مشتری و ارائه محصولات و خدمات مشتری پسند می‌باشد. در واقع این استارتاپ با استفاده از روش‌های موثر مدیریت بازاریابی از کاهش بیش از حد مشتریان جلوگیری کرده و به جذب بیشتر مشتریان برای محصولات و خدمات مناسب خود می‌پردازد.

۹. حداقل موانع قانونی در بازار

آخرین مورد از ویژگی‌های استارتاپ مقیاس‌ پذیر، ورود به کسب‌وکارها و محدوده بازار بوده که موانع قانونی و حقوقی کمی دارند. در واقع به دلیل این که قوانین و تاییدات مکرر می‌تواند رشد برخی از استارتاپ ها را با چالش مواجه سازد. از این رو استارتاپ های مقیاس پذیر محدوده و حوزه‌ای را انتخاب می‌کنند که بسیار قانونمند و دشوار نباشد.

کلام آخر

در این مقاله درباره مفاهیم استارتاپ چیست، استارتاپ مقیاس پذیر و ویژگی‌های استارتاپ مقیاس پذیر صحبت کردیم. مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که باید قبل از راه اندازی استارتاپ، بر روی ایده و طرح بکر و جدید خود تمرکز کنید. بازار کسب‌وکارهای اینترنتی و آنلاین بسیار گسترده شده و به همان اندازه نیز رقابت بسیار شدید می‌باشد. از این رو استارتاپ هایی در این حوزه موفق خواهند شد که بتوانند با یک مزیت رقابتی بالا وارد بازار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 3 = 27