جذب سرمایه گذار
  • 1402-05-08
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

اگر شما تجربه راه‌اندازی یک کسب و کار یا استارتاپ را داشته باشید، می‌دانید که یکی از مهم‌ترین کارها جذب سرمایه گذار برای تولید است. در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان قصد داریم تا درباره اهمیت جذب اسپانسر در ابتدای راه‌اندازی هر کسب و کاری صحبت کنیم با ما همراه باشید.

مشکلات کسب و کارهای تولیدی

استارتاپ‌هایی که هدف انها تولید انبوه یک کالا و ارائه آن به بازار است، با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. بخشی از این موانع که ممکن است سد راه شرکت‌های نوپا شوند عبارتند از:

  • بالا بودن هزینه‌های تولید

  • نبود هماهنگی بین بخش‌های زنجیره تامین

  • کمبود نیروی کار متخصص و ماهر

  • عدم ثبات قیمت مواد اولیه و تجهیزات به علت تحریم

  • نبود سرمایه اولیه کافی

  • توسعه و ورود به بازارهای جهانی

همانطور که می‌بینید بخش گسترده‌ای از مشکلات، با تامین سرمایه از میان برداشته می‌شوند. در نتیجه جذب سرمایه گذار برای ایده کسب و کار می‌تواند در برطرف کردن بسیاری از این موانع تاثیر مستقیم داشته باشد.

برای پیدا کردن یک سرمایه گذار برای تولید راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از شناخته‌شده‌ترین در ادامه مقاله بیشتر با این راه‌ها آشنا خواهیم شد.

روش ها جذب سرمایه گذار

اگر شما صاحب یک ایده جدید و خلاقانه هستید و برای راه اندازی استارتاپ خود به اسپانسر نیاز دارید، چند راه مقابل شما قرار دارد. با در نظر گرفتن شرایط خود و میزان سرمایه مورد نیازتان بهترین روش را انتخاب کنید.

روش ها جذب سرمایه گذار

  1. سرمایه گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی یا کراد فاندینگ یکی از جدیدترین روش‌های جذب سرمایه است. این راه اولین بار در سال 2006 مورد استفاده قرار گرفت. جذب سرمایه گذار برای تولید در روش سرمایه گذاری جمعی به این صورت است که فرد صاحب ایده مشخصات پروژه خود را در سایت‌هایی مانند دونگی ثبت می‌کند.

کاربران سایت به عنوان سرمایه‌گذار اطلاعات مربوط به طرح را مطالعه کرده و در صورت علاقه‌مندی و تمایل با مبالغ پایین در پروژه سرمایه گذاری می‌کنند. به طور معمول مدت زمان سرمایه گذاری برای یک پروژه 20 روز طول می‌کشد.

  1. شرکت های شتاب دهنده و ریسک پذیر

این روش برای جذب سرمایه گذار برای تولید یکی از بهترین راه‌ها برای تامین سرمایه مورد نیاز است. این شرکت‌ها در جهت سرعت بخشیدن به روند توسعه استارتاپ‌ها کارهای مختلفی انجام می‌دهند. کی از این کارها پیدا کردن سرمایه گذار و اسپانسر مناسب برای صاحبان ایده‌های خلاق است.

باید توجه داشت که برای عقد قرارداد با این شرکت‌ها باید حداقل یک نمونه قابل ارائه و ارزیابی از محصول وجود داشته باشد، تا در جلسه معرفی، عملکرد آن را ارائه دهید.

شرکت شتاب دهنده پیشگامان به عنوان یکی از معتبرترین شتاب دهنده‌های استارتاپ سال‌هاست که در این زمینه فعالیت می‌کند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان مشاور پیشگامان تماس بگیرید.

یکی دیگر از نکات مهم و مثبت عقد قرارداد با شتاب دهنده‌هایی مانند پیشگامان، دریافت خدماتی دیگر مانند برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران استارتاپ و ارائه خدمات تجاری سازی برای صاحبان ایده است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری خطر پذیر چیست؟ به چه کسی سرمایه گذار خطر پذیر گفته می‌شود؟

  1. سرمایه‌گذاری خصوصی

پیدا کردن سرمایه‌گذار به صورت شخصی قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش برای پیدا کردن اسپانسر است. برخی از سختی‌های جذب سرمایه گذار برای تولید به روش سنتی باعث شده تا در سال‌های اخیر این روش کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

در این روش صاحب کسب و کار جدید با شرکت در انواع همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختص محصولات نوآورانه شخصا به دنبال سرمایه گذار می‌گردند.

مهم‌ترین نکته منفی درباره این روش زمان‌بر بودن آن است. ممکن است ورزها و ماه‌ها طول بکشد تا فرد بتواند یک اسپانسر مشتاق و دارای منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری در پروژه خود پیدا کند.

سرمایه گذار فرشته

  1. سرمایه گذار فرشته

سرمایه گذار فرشته در واقع یک فرد با امکانات مالی است. این نوع سرمایه گذاران در صورتی که متوجه شوند یک پروژه دارای پتانسیل لازم برای پیشرفت است، اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. در واقع این افراد با سرمایه شخصی خود اقدام به سرمایه گذاری در کسب و کارها می‌کنند.

سرمایه گذاران فرشته در ازای کمک خود، سهام شرکت را دریافت خواهند کرد. در نتیجه با پیشرفت و توسعه شرکت، سهام آن‌ها نیز چند برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطرپذیر چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

  1. تسهیلات بانکی

از آنجا که با راه اندازی استارتاپ در واقع شما یک بنگاه اقتصادی را بنا کرده‌اید می‌توانید از تسهیلات بانکی برای سرمایه مورد نیاز کارتان استفاده کنید. شرط استفاده از این خدمات علاوه بر میزان سود برآورد شده برای پروژه، توان شما برای پرداخت اقساط است.

در حقیقت با دریافت این کمک اقتصادی، شما بانک را شریک سرمایه گذاری خود کرده‌اید. در بسیاری از کشورهای اروپایی این روش بسیار کارآمد است. چرا که نرخ سود وام پایین بوده و مدت زمان پرداخت نیز کوتاه مدت نخواهد بود.

بانک‌های ایران دارای سه برنامه برای استارتاپ‌ها هستند. این برنامه‌ها عبارتند از:

  • وام راه اندازی کسب و کار

  • وام سرمایه در گردش

  • وام توسعه

متاسفانه شرایط دریافت تسهیلات بانکی در ایران چندان به نفع کسب و کارهای نوپا نیست. غالب این تسهیلات دارای بازپرداخت‌های سنگین و با سود زیاد می‌باشد.

نکات مهم برای جذب سرمایه گذار

نکات مهم برای جذب سرمایه گذار

فارغ از اینکه شما کدام روش جذب سرمایه گذار برای تولید را انتخاب می‌کنید، باید برخی موارد را رعایت نمایید. نحوه ارائه شما به باید به میزانی جذاب و جالب توجه باشد که مخاطبان را به وجد آورده و تشویق به سرمایه گذاری نماید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این نکات را مرور می‌کنیم.

  • طرح مناسب برای ارائه

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، طرحی‌ست که برای ارائه به مخاطب در نظر دارید. طرح شما باید به طور کامل اهداف پروژه و عملکرد محصول مدنظر برای تولید را مشخص کند. به علاوه استراتژی شرکت در مسیر پیش‌رو باید در طرح نوشته شود.

  • شناسایی رقبا

از کاربردی‌ترین راه‌ها برای اقناع سرمایه گذار، معرفی کامل رقبا و داشتن یک استراتژی راهبردی برای شکست دادن آنهاست. با بررسی شیوه عملکرد و روش‌های برند سازی رقبا می‌توان متوجه نکات مهمی شد. حتی در مواردی بهتر است در همایش های استارتاپی که توسط رقیب برگزار می‌شود، شرکت نمود.

  • بازگشت سرمایه

برای داشتن یک ارائه تاثیرگذار حتما باید یک تخمین منطقی از میزان بازگشت سرمایه ارائه داد. اصولا سرمایه گذار تا از جانب سوددهی و بازگشت سرمایه خیالش راحت نشود، اقدام به سرمایه گذاری نخواهد کرد.

به بیان دیگر سرمایه گذار باید از ابتدا به طور دقیقا بداند که پولش ظرف مدت چه زمانی و به چه میزان بازمی‌گردد. نکته قابل توجه دیگر این است که حتی‌الامکان از رویاپردازی و بزرگنمایی پرهیز شود. هر چه تخمین شما واقعی‌تر باشد، تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

  • تعیین ساختار شرکت

در قانون تجارت برای شرکت‌ها با توجه به ساختار آنها، دسته‌بندی‌های مختلفی ذکر شده است. حتما نوع ساختار شرکت را با دقت انتخاب کنید. چرا که وظایف و بار حقوقی متفاوتی برای هر کدام از انواع شرکت در قانون تجارت وجود دارد.

  • حل یک مشکل

بهتر است محصولی که برای تولید در نظر دارید در راستای حل یک مشکل و یا رفع نیاز باشد. دقت کنید در جلسه‌ای که با سرمایه گذاران دارید، حتما به طرح مشکل و رفع آن توسط محصول شرکتتان اشاره کنید. این امر می‌تواند برای سرمایه گذار ایجاد انگیزه مضاعف کند.

  • تعیین بازار هدف

شناخت بازار هدف یکی از مهم‌ترین موارد پیش از شروع کار است. حتی اگر تمام مراحل پیش از شروع فروش با موفقیت انجام شود، اگر تحلیل و درک درستی از نیازها و شرایط بازار نداشته باشید، فروش موفقی نخواهید داشت. توجه داشته باشید که برای شناخت بازار هدف، باید تمامی شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را در نظر بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با اهمیت جذب سرمایه‌گذار برای تولید آشنا کنیم. در صورتی صاحب یک کسب و کار نوپا هستید، شرکت پیشگامان با سال‌ها تجربه در زمینه شتابدهی به استارتاپ‌های نوپا آماده کمک به شما برای تجاری سازی و جذب سرمایه گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + = 27

Index