آشنایی با انواع بنچمارک
  • 1401-11-30
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

چقدر روش های جذب سرمایه گذار و انواع بنچمارک و مفهوم آن آشنا هستید؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که برای انتخاب بین چند محصول مردد شده و قدرت تصمیم‌گیری برای انتخاب نهایی نداشته باشید. به عبارت بهتر، نتوانید به درستی تشخیص بدهید که محصول کاربردی و با کیفیت برای شما کدام است.

این همان جایی‌ست که بنچمارک به کمک شما می‌آید. بنچمارک با در نظر گرفتن چند عامل و مقایسه آنها در محصولات، به شما برای انتخاب بهتر و البته انتخاب نهایی کمک می‌کند. پیشنهاد ما این است که برای آشنایی بیشتر با بنچ مارک، انواع آن و معروف‌ترین بنچمارک‌ها، در ادامه مقاله شرکت شتاب دهنده پیشگامان با ما همراه باشید.

بنچمارک چیست؟

همانطور که گفتیم بنچمارک (Benchmark) در واقع معیاری است که سایر گزینه‌ها بر اساس آن بررسی خواهند شد. ماجرا این است که برای خرید انواع محصولات دیجیتال از جمله لپ تاپ، گوشی همراه و ساعت هوشمند و همچنین تجهیزاتی نظیر CPU،کارت گرافیک و … بدون شک با توجه به بنچمارک آن کالا، انتخاب مطمئن‌تری خواهید داشت.

در سال‌های اخیر، توجه به بنچمارک آنقدر گسترده و رواج یافته که باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها پیش از آغاز رسمی فروش محصولات خود، برای ترغیب بیشتر مشتریان ابتدا بنچمارک محصول را منتشر می‌کنند.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از انواع بنچمارک نه تنها برای خرید محصولات دیجیتال نظیر گوشی همراه و لپ تاپ مفید است، بلکه به شما در انتخاب بهترین شرکت برای دریافت خدمات مورد نیازتان کمک خواهد کرد.

انواع بنچمارک کدام است؟

بهتر است برای استفاده درست از بنچمارک‌ها، شناخت درستی از انواع بنچمارک داشته باشیم. خوب است بدانید که بنچمارک‌ها بسیار مختلف هستند. شما بسته به هدف مدنظرتان برای بررسی می‌توانید از بنچمارک مناسب استفاده کنید. به طور کلی می‌توان انواع بنچمارک را از دو طریق دسته‌بندی کرد:

  • انواع بنچمارک برای ارزیابی محصولات
  • انواع بنچمارک برای ارزیابی شرکت‌ها و استارتاپ‌ها

انواع بنچمارک چیست

انواع بنچمارک برای ارزیابی محصولات دیجیتال

بدون شک، توجه به بنچمارک در جهان تکنولوژی می‌تواند همواره شما را به روز نگه دارد. همچنین در صورت تمایل به خرید هر نوع کالای دیجیتال از جمله لپ تاپ و گوشی همراه، اطلاع از بنچمارک محصولات کمک قابل توجهی برای انتخاب ایده‌آل به شما خواهد کرد.

بنچمارک مصنوعی (Synthetic Benchmark)

یکی از انواع بنچمارک، مدل مصنوعی است. این مدل با نام بنچمارک محدود نیز شناخته می‌شود. در بنچمارک‌های محدود، همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، برای مقایسه، تنها به یک عامل توجه می‌شود. البته می‌توان نکته منفی درباره بنچمارک مصنوعی را نیز همین عدم توجه به سایر عوامل است.

مثلا چه؟ به طور مثال برای مقایسه گوشی‌های هوشمند اندروید، بنچمارک تراشه اسنپ دراگون 888 بالاتر از اگزینوس 2100 است. در حالی که با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند باتری و پردازنده گرافیکی، گوشی‌های دارای تراشه اگزینوس 2100 برای استفاده‌های روزمره کاربرد بهتری دارند.

این همان چیزی است که این نوع بنچمارک را در صدر بنچمارک‌های محبوب و پراستفاده قرار نمی‌دهد. اگر قصد استفاده از این بنچمارک را دارید، حتما به عواملی که توسط آن درنظر گرفته نمی‌شود، توجه کرده و میزان اهمیت آنها را نیز مدنظر قرار دهید.

بنچمارک کاربردهای واقعی (Real world benchmark)

بنچمارک‌های real world معمولا در غالب یک نرم افزار طراحی می‌شوند. نتایجی که از طریق این بنچمارک به دست می‌آید واقعی‌تر و کاربردی‌تر از انواع بنچمارک مصنوعی است. در واقع این نوع بچنمارک‌ها برای بررسی عملکرد یک نرم افزار خاص در سخت افزارهای مختلف طراحی شده‌اند.

مثلا اگر قصد دارید از برنامه فتوشاپ برای کارهای گرافیکی استفاده کنید، با استفاده از بنچمارک این نرم افزار متوجه می‌شوید که کدام سیستم و سخت افزار هنگام کار کردن با فتوشاپ سرعت بالاتری در پردازش اطلاعات خواهد داشت.

اما خوب است بدانید که نقطه ضعف بنچمارک‌‌های real world نیز در همین اختصاصی بودن آنهاست. یعنی برای ارزیابی هر برنامه باید بنچمارک مخصوص آن را دریافت کنید. با این حساب اگر قصد کار گرافیکی با نرم افزاری غیر از فتوشاپ را داشته باشید، بنچمارک فتوشاپ برای شما بلااستفاده خواهد بود.

بنچمارک ترکیبی (Hybrid Benchmark)

بنچمارک‌های ترکیبی یا همان هیبریدی را شاید بتوان کاربردی‌ترین انواع بنچمارک دانست. نوع عملکرد بنچمارک هیبریدی را می‌توان از نام آن حدس زد. در واقع این مدل هم از روش مقایسه یک یا چند قطعه خاص استفاده  می‌کند و هم عملکرد کلی قطعات در کنار یکدیگر را مدنظر قرار می‌دهد.

این ویژگی باعث شده است که بیش از انواع دیگر، شناخته و مورد استفاده قرار بگیرد.چنانکه معمولا اکثر سایت‌ها و متخصصینی که محصولاتی مانند لپ تاپ‌ها یا گوشی‌های همراه را به واسطه مقایسه مورد بررسی قرار می‌دهند، از بنچمارک‌های هیبریدی استفاده می‌کنند.

واقعیت این است که بنچمارک ترکیبی را می‌توان از پراستفاده‌ترین انواع بنچمارک برای رتبه‌بندی محصولات دیجیتال دانست. بسیاری از سایت‌های معروف در زمینه بنچمارک از این روش برای امتیازدهی به کالاها استفاده می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه ارزش گذاری استارتاپ می توانید به مقاله “ارزش گذاری استارتاپ چگونه ممکن است؟ ۱۳ روش ارزش گذاری استارتاپ” در مجله شتابدهنده پیشگامان را مطالعه کنید.

انواع بنچمارک برای ارزیابی شرکت‌ها

همانطور که پیشتر گفتیم، بنچمارک تنها برای بررسی محصولات جهان دیجیتال نیست. شما می‌توانید جهت ارزیابی و راه اندازی استارتاپ خود از چند روش برای بنچمارک کردن استفاده کنید.

توجه به بنچمارک در جهان بیزینس و کار مزایای بسیاری دارد. افزایش خلاقیت، ایجاد دیدگاه‌های جدید و بهبود خدمت‌رسانی به مشتریان از جمله مزایای توجه به بنچمارک هستند. در ادامه انواع بنچمارک مورد استفاده در شرکت‌ها را عنوان می‌کنیم.

  • بنچمارک رقابتی (Competitive Benchmark)
  • بنچمارک فرایند (Process Bench)
  • بنچمارک عملکرد (Functional Benchmark)
  • بنچمارک استراتژی (Strategic Benchmark)
  • بنچمارک داخلی (Internal Benchmark)
  • بنچمارک عمومی (Generic Benchmark)
  • بنچمارک جهانی (Global Benchmark)

در صورتی که برای بهبود عملکرد استارتاپ خود نیاز به کمک داشتید، مشاورین متخصص شرکت شتابدهنده پیشگامان همواره آماده کمک به شما هستند. با استفاده از ایده‌های مفید و خلاقانه شرکت پیشگامان، پیشرفت استارتاپ شما تضمین شده است.

اگر با عبارت Thinking out of box یا تفکر خارج از چهارچوب آشنا باشید، می‌دانید که همواره وجود زاویه دید جدید و انتخاب راه‌های خلاقانه می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند رشد شرکت‌ها داشته باشد.

معروف‌ترین سایت‌های بنچمارک

حالا دانستیم که بنچمارک چیست و با انواع بنچمارک آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم شناخته‌شده‌ترین سایت‌های بنچمارک برای بررسی گوشی همراه، لپ تاپ و سایر سخت افزارهای مرتبط را به شما معرفی کنیم.

سایت An Tu Tu

آنتوتو یک سایت چینی و یکی از معروف‌ترین انواع بنچمارک برای گوشی‌های اندروید و ios است. آنتوتو ابتدا cpu، تراشه گرافیکی، رم، کارکرد سه بعدی دستگاه و از همه مهم‌تر محیط کاربری گوشی را بررسی می‌کند. سپس با در نظر گرفتن تمامی این موارد و عملکرد کلی گوشی، امتیاز خود برای محصولا را ثبت می‌کند.

یکی از نکات مثبت درباره این سایت، وجود بانک اطلاعاتی گسترده‌ایست که در طول سالها درباره مدل‌های مختلف گوشی جمع آوری شده است. میزان اعتبار An Tu Tu به حدی‌ست که ابرشرکت‌هایی مانند کوالکام، اینتل و سامسونگ برای بهبود محصولات خود با این سایت همکاری می‌کنند.

همچنین این سایت قابلیتی دارد که امکان انجام تقلب در حین انجام تست را به دستگاه نخواهد داد. به همین دلیل نتایج به دست آمده از سایت آنتوتو بسیار قابل اعتماد هستند.

سایت 3DMark

سایت 3DMark فعالیت خود را از سال 1997 میلادی آغاز کرده است. احتمالا می‌توان این سایت را قدیمی‌ترین و معتبرترین سایت برای بررسی کارت گرافیک و CPU کامپیوتر در میان انواع بنچمارک های دیگر دانست.

البته با توجه به رواج استفاده از تلفن همراه، در حال حاضر چند سالی می‌شود که این سایت برای گوشی‌های هوشمند نیز ارائه خدمات کرده و بنچمارک انجام می‌دهد. با توجه به تاثیرگذاری بالای قدرت و سرعت پردازش CPU و همچنین GPU در تجربه گیمینگ و انجام بازی، سایت 3DMark از محبوب‌ترین انواع بنچمارک در بین گیمرهاست.

سایت Geekbench

گیک بنچ از معروف‌ترین انواع بنچمارک برای سیستم عامل ویندوز است. البته در حال حاضر استفاده از این بنچمارک برای سایر سیستم عامل‌ها از جمله اندروید، ios و لینوکس امکان پذیر است.

سایت گیک بنچ قدرت و عملکرد CPU و سرعت ثبت و انتقال داده در رم را بررسی می‌کند. امتیاز مبنا در این سایت امتیاز ۴۰۰۰ بوده که متعلق به Intel Core i7-6600U است. نوع بنچمارک این سایت در دسته بنچمارک‌های کارکرد حقیقی یا real world قرار دارد.

سایت GFX Bench

بنچمارک GFX Bench از شناخته‌شده‌ترین انواع بنچمارک در زمینه بررسی GPU یا تراشه گرافیکی است. این بنچمارک علاوه بر ویندوز برای سیستم عامل‌های اندروید و ios نیز قابل استفاده است.

نحوه انجام تست این نرم افزار به این صورت است که با اجرای انواع گرافیک‌های دو بعدی و سه بعدی، قدرت تراشه GPU در نمایش جزئیات و سرعت پردازش تصاویر را محاسبه می‌کند. سپس در نهایت با توجه به اعداد به دست آمده امتیاز دستگاه به دست می‌آید.

یکی از نکات مثبت درباره GFX Bench امکان استفاده رایگان از آن برای ویندوز و اندروید است. نکته قابل توجه دیگر امکان مشاهده نتایج عملکرد روی نمودار است. با این ویژگی شما به سادگی متوجه می‌شوید دستگاهتان در زمینه اجرای کدام بازی‌ها ضعیف است.

سایت Basemark

شاید این بنچمارک به اندازه سایت‌هایی که پیشتر معرفی شد، مشهور نباشد، با این حال از جمله سایت‌های خوب در زمینه بنچمارکینگ است. تمرکز بنچمارک Basemark بر سنجش قدرت و سرعت پردازش CPU ، GPU، رم و همچنین عملکرد نرم افزارهای جستجوگر برای وب گردی است.

این نرم افزار با انجام تست‌های مختلف موارد ذکر شده را بررسی کرده و با کنار هم قرار دادن نتایج، امتیاز کلی را به دستگاه می‌دهد. در نرم افزار این بنچمارک می‌توانید امتیاز دستگاه خود را با سایر مدل‌های ثبت شده، مقایسه کنید.

نرم افزار بنچمارک PC Mark

بنچمارک PC Mark از معتبرترین انواع بنچمارک است‌. به همین دلیل بسیاری از شناخته‌شده‌ترین برندهای تولید سخت افزار دیجیتال با این بنچمارک همکاری دارند. بنچمارک PC Mark علاوه بر سنجش عملکرد CPU و هارد دیسک سایر عوامل مانند باتری را نیز بررسی می‌کند.

تا به حال چندین نسخه از این بنچمارک منتشر شده است. به این نکته توجه داشته باشید که نتایج به دست آمده از ورژن‌های مختلف بنچمارک PC Mark با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. چراکه هر نسخه دارای تست‌های متفاوت است.

انواع بنچمارک

نکات مهم برای انجام انواع بنچمارک

بهتر است برای گرفتن یک نتیجه مطمئن از بنچمارک‌هایی استفاده کنید که تست‌های مختلف و چندجانبه انجام می‌دهند. امتیاز نهایی این بنچمارک‌ها بسیار قابل اعتمادتر از نمونه‌هاییست که تنها یک عامل را بررسی می‌کنند.

بهتر است زمانی که قصد انجام انواع بنچمارک با گوشی هوشمند خود را دارید، باتری دستگاه در حالت شارژ کامل قرار داشته باشد، همچنین دمای محیط اطراف دستگاه متعادل باشد. انجام تست در محیط گرم باعث می‌شود حرارت گوشی شما بیش از حد معمول بالا برود.

در نهایت به این نکته توجه کنید که در نظر گرفتن نتایج بنچمارک‌ها برای مقایسه چند محصول با یکدیگر بسیار مفید است اما این امکان نیز وجود دارد که برخی برندها با انجام تقلب امتیاز بنچمارک خود را بالاتر از چیزی که عملکرد واقعی دستگاه است، ببرند.

 

کلام آخر

در این مقاله با انواع بنچمارک آشنا شدیم. به عنوان سخن پایانی به این نکته توجه داشته باشید که توجه به امتیاز بنچمارک‌ها پیش خرید محصولات دیجیتال بسیار کمک کننده است.

با این حال تنها به این نتایج اکتفا نکنید. علاوه‌بر امتیازات بنچمارک، مطالعه نظرات کاربرانی که تجربه استفاده از محصول را داشته‌اند، و همچنین مشاهده ویدیوهای نقد و بررسی کالا می‌تواند کمک قابل توجهی برای انتخاب ایده‌آل به شما بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × = 30

Index