سرمایه گذار فرشته کیست
  • 1401-09-13
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

همگام با رشد روزافزون استارتاپ ها در دهه‌های اخیر، شرکت‌های شتاب دهنده و سرمایه‌ گذار نیز به سرعت شکل گرفته و رشد کرده‌اند. در واقع شروع یک کسب‌وکار کوچک و جدید و راه اندازی استارتاپ نوپا، هزینه‌های مختلف و گوناگونی را خواهد داشت. از این رو برای رفع هزینه‌های مختلف استارتاپ ها و به موفقیت رساندن آن، نیاز به یک سرمایه گذار فرشته خواهید داشت تا به وسیله جذب سرمایه گذار اوضاع مالی استارتاپ شما تغییر کند.

در این مطلب از شرکت شتاب دهنده پیشگامان قصد داریم که به معرفی سرمایه گذار فرشته بپردازیم و مزایا و معایب این نوع از سرمايه‌گذاری‌ها را شرح دهیم و در آخر محدودیت‌ها و ویژگی‌های سرمایه گذار فرشته را بیان کنیم.

سرمایه گذار فرشته کیست ؟

سرمایه گذار فرشته (Angel Investor) ، فردی است که سرمایه اولیه راه اندازی استارتاپ را در اختیار مدیران قرار داده و در ازای آن بخشی از مالکیت کسب‌وکار را سهیم می‌شود. سرمایه‌ گذاران فرشته، لزوما افراد سرشناس و میلیونرهای معروفی نمی‌باشند و حتی ممکن است که خود صاحب کسب‌وکار دیگری نیز باشند.

از این رو به این دلیل که هیچ فردی بدون تامین سود و منافع خود، کاری را انجام نخواهد داد، سرمايه‌ گذاران فرشته نیز در ازای پولی که به بنیانگذار استارتاپ پرداخت می‌کنند، سهمی را در مالکیت استارتاپ مطالبه و درخواست خواهند کرد.

ذکر این نکته لازم است که اگر چه سرمایه گذار فرشته در راه اندازی استارتاپ و مالکیت آن شریک می‌باشد، اما در مدیریت استارتاپ دخالت و مشارکتی نخواهد داشت. شاید ممکن باشد که در شرایطی به خصوص تجارب خود را در اختیار بنیانگذار استارتاپ قرار دهد و برای رفع بحران‌های شرکت کمک بسزایی داشته باشد. اما به طور معمول در مدیریت استارتاپ دخالتی نخواهد کرد و بنیانگذاران استارتاپ تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

سرمایه گذار فرشته، با اسامی دیگری چون سرمایه‌ گذار خصوصی، سرمایه‌ گذار بذری، سرمایه ‌گذار اولیه و سرمایه ‌گذار غیررسمی نیز نام‌گذاری شده است. معمولاً در مراحل اولیه کسب‌وکار، بنیانگذاران به سراغ سرمایه گذار فرشته می‌روند. از این رو کسب‌وکارها با کمک سرمایه ‌گذاران فرشته می‌توانند شرایط را برای رشد استارتاپ خود فراهم کنند.

سرمایه گذار فرشته (Angel Investor)، فردی است که سرمایه اولیه راه‌اندازی استارتاپ را در اختیار مدیران قرار می دهد
البته سرمایه گذار فرشته به عنوان مشاور و راهنمای استارتاپ نیز تلقی خواهد شد. به این معنا که در کنار تامین مالی استارتاپ و رفع مشکلات مالی آن، تجربیات خود را نیز در اختیار مدیران و بنیانگذاران استارتاپ خواهد گذاشت. از این رو سرمایه گذاران فرشته جهت کسب سود و منافع زیاد، بر روی کسب وکار نوپا و جدید شما سرمایه‌ گذاری می کنند.

ذکر این نکته لازم است که سرمایه‌ گذاران فرشته به طور معمول بر روی استارتاپ هایی با چشم انداز رشد بالا و حتمی سرمایه‌ گذاری می کنند. به این معنا که اگر استارتاپ و کسب وکار کوچکی، از نظر سرمایه گذار فرشته دارای چشم انداز رشد بالایی باشد، برای آنها مهم و ارزشمند بوده و به سرمایه‌ گذاری برای رشد و پیشرفت آن اقدام خواهند کرد.

از این رو جذب سرمایه گذار برای ایده نقش مهم و موثری در رشد و پیشرفت استارتاپ ها و حتی به صورت کلی در رشد و پیشرفت اقتصاد خواهد داشت. چرا که استارتاپ ها و کسب وکارهای کوچک بدون تامین مالی از سوی سرمایه گذار فرشته، نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند و حتی ممکن است که بعد از مدت زمان کوتاهی از رشد به شکست نیز منتهی شود.

ریشه واژه سرمایه گذار فرشته

ریشه واژه سرمایه گذار فرشته (Angel Investor) از گروه ثروتمندانی گرفته شده که جهت برگزاری و اجرای تئاتر برادوی به صورت داوطلبانه پول ارائه و پرداخت می‌کردند. در واقع برای اولین بار این واژه توسط ویلیام وتزل، بنیانگذار مجمع تحقیقات سرمایه ‌گذاری، استفاده شد که جهت جمع‌آوری سرمایه توسط کارآفرینان برای کمک به استارتاپ‌ها صورت می‌گرفت.

سرمایه‌ گذاران فرشته به امید کسب سود، تمایل دارند که در استارتاپ‌های نوپا و جدید سرمایه‌ گذاری کنند. از این رو می‌توانند به تنهایی در حوزه کسب‌وکار مورد نظر سرمایه‌ گذاری کرده و یا در قالب سندیکا و گروهی از فرشته‌ها، این امر سرمایه‌ گذاری را انجام دهند.

ویژگی‌های سرمایه گذار فرشته

یکی از ویژگی‌های سرمایه گذار فرشته، حمایت و پشتیبانی کردن از استارتاپ‌ها می‌باشد. در واقع سرمایه ‌گذاران فرشته روابط کاری و اجتماعی بالایی با افراد ذی‌نفوذ دارند. از این رو می‌توانند به راحتی بنیانگذار استارتاپ مورد نظر را به شرکت‌های مهم لینک کرده و گسترش استارتاپ را فراهم کنند.

ویژگی دیگر سرمایه گذار فرشته، مشاوره دادن به بنیانگذار استارتاپ می‌باشد. همان طور که می‌دانید این نوع سرمايه‌ گذاران، افراد باتجربه و موقعیت‌شناسی بوده و می‌توانند به مدیران استارتاپ در بخش‌های مختلف چون امور مربوط به استراتژی، مالی، روابط عمومی، تامین نیرو و… راهنمایی و مشاوره‌های سودمندی را ارائه دهند.

از این رو سرمایه‌ گذاران فرشته در حکم مدیران و پیشگامان باتجربه تازه‌نفس بوده که با دانش گسترده خود در حوزه سرمایه ‌گذاری و استارتاپ می‌توانند مسیر درست بازار و رقابت را به بنیانگذاران استارتاپ نشان و آموزش دهند. به همین دلیل با اخذ مشاوره‌های درست، بنیانگذار استارتاپ می‌تواند خیلی سریع و راحت با طی کردن مسیر درست بازاریابی، پیشرفت کسب‌وکار خود را به دست آورد.

سرمایه گذار فرشته از دارایی و سرمایه شخصی خود جهت سرمایه‌ گذاری برای رشد و پیشرفت استارتاپ ها و کسب سود خود بهره می گیرند. از این رو در جهت کسب دارایی خود، تجارب بالا و ارزشمندی داشته که می تواند برای مدیران استارتاپ بسیار مفید باشد. در واقع سرمایه گذار فرشته به واسطه تجارب بسیار زیاد در این حوزه می دانند که در چه زمانی باید در بازار ریسک کرده و در چه شرایطی باید محتاط باشند.

مزایای استفاده از خدمات سرمایه گذار فرشته

سرمایه ‌گذاران فرشته برای استارتاپ هایی که شروع به کار کرده‌اند و از نظر مالی نیاز به سرمایه و پول دارند، فرصت بسیار عالی می‌باشد. اما با این وجود آیا تمام کارآفرینان از سرمایه ‌گذاران فرشته کمک می‌گیرند. در واقع مزایا و معایب استفاده از خدمات سرمایه گذار فرشته چیست، که در این عنوان به بررسی آن خواهیم پرداخت.

۱. سرمایه و بودجه دردسترس

اولین مزیت سرمایه گذار فرشته، تامین بودجه و سرمایه کسب‌وکار شما به صورت آنی و فوری می‌باشد. در واقع اگر شما بتوانید یک سرمایه گذار فرشته را برای استارتاپ خود پیدا کنید، مشکل بزرگ تامین مالی کسب‌وکار شما به راحتی رفع خواهد شد. چرا که سرمایه گذار فرشته با قبول ریسک سرمایه‌ گذاری برای استارتاپ شما، پول مورد نیاز را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۲. کسب موفقیت استارتاپ

بر طبق تجربیات حاصله، اکثر استارتاپ هایی که با کمک سرمایه ‌گذاران فرشته به توسعه کسب‌وکار خود پرداخته‌اند، رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را کسب نموده‌اند. چرا که در زمان راه اندازی استارتاپ، توانستند با رفع بزرگترین مشکل خود، یعنی مشکل مالی، دیگر مسائل استارتاپ را نیز به کمک سرمایه‌ گذاری فرشته رفع و برطرف نمایند.

۳. برقراری روابط تجاری گسترده

همان طور که در عنوان قبلی مقاله نیز ذکر کردیم، سرمایه‌ گذاران فرشته ارتباطات گسترده‌ای با نهادها و شرکت‌های بزرگ بازرگانی و تجارتی دارند. از این رو می‌توانند روابط تجاری شما را نیز با این شرکت‌های بازرگانی فراهم کرده که به گسترش روابط کاری شما و موفقیت بیشتر و سریع شما منتهی شود.

۴. ارائه مشاوره و راهنمایی‌های تجاری

از دیگر مزیت‌های سرمایه‌ گذاران فرشته می‌توان به تجربه و دانش بازاریابی آنان اشاره کرد. در واقع جدای از مسائل مالی و تامین بودجه استارتاپ، یک سرمایه گذار فرشته می‌تواند تجارب بازرگانی خود را نیز در اختیار شما قرار داده و به عنوان مشاور و راهنما برای بنیانگذار استارتاپ تلقی گردد.

۵. انعطاف‌پذیری

آخرین مزیت سرمایه‌ گذاران فرشته، انعطاف‌پذیری آنان در مسائل مالی می‌باشد. به این معنا که اگر بتوانید نظر سرمایه گذار فرشته را به ایده استارتاپ خود و کسب سود مناسب جلب نمایید، دیگر محدودیت و مشکلی بابت رفع امور مالی استارتاپ خود نخواهید داشت. چرا که تامین مالی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی با محدودیت و مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. از این رو می‌توانید بدون محدودیت، مبلغ مورد نیاز استارتاپ را از سوی سرمایه گذار فرشته وارد چرخه کار استارتاپ خود کنید.

 

کلام آخر

بر طبق مطالب گفته شده در این مقاله، سرمایه گذار فرشته گزینه بسیار خوبی برای استارتاپ‌هایی بوده که به تازگی کسب‌وکار خود را شروع کرده‌اند. از این رو آنها می‌توانند بودجه و سرمایه مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند. همچنین سرمايه‌ گذاران فرشته با به اشتراک گذاشتن تجارب کاری، دانش و ارتباطات بازاریابی خود باعث می‌شود که استارتاپ شما خیلی سریع و راحت گسترش یابد. به همین دلیل سرمايه ‌گذاران فرشته با ارائه خدمات چشمگیر باعث کسب سود و منافع دوطرفه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 6 =

Index