شرکت های دانش بنیان موفق ایران
  • 1401-12-14
  • شرکت پیشگامان
  • 0

در این مقاله قصد داریم بهترین شرکت های دانش بنیان را معرفی کنیم. در سال‌های اخیر احتمالا نام شرکت یا موسسه دانش بنیان به گوش شما خورده است. اما تفاوت آنها با سایر شرکت‌ها چیست؟ شرکت‌های دانش بنیان موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات شما را به مطالعه این مطلب از شرکت شتاب دهنده پیشگامان دعوت می‌کنیم.

شرکت دانش بنیان چیست؟

قبل از معرفی بهترین شرکت های دانش بنیان اجازه دهید ابتدا ببنیم اصلا شرکت دانش بنیان چیست. شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. با این وجود می‌توان یک قاعده کلی برای این نوع شرکت‌ها در نظر گرفت.

همانطور که از نام شرکت دانش بنیان مشخص است، این سنگ بنای این شرکت‌ها بر پایه یک تکنولوژی یا دانش علمی جدید است. در حقیقت می‌توان اینطور گفت که بهترین شرکت های دانش بنیان به کمک تجاری سازی محصولات دانش بنیان و اختراعات و ایده‌های جدید به دنبال توسعه اقتصادی، کسب سود و تولید ثروت هستند.

انواع شرکت دانش بنیان

موسسات و شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان به طور کلی در 3 دسته جای داد:

شرکت های دانش بنیان نوپا

این شرکت‌ها همانطور که از نام آنها مشخص است به تازگی تاسیس شده‌اند. شرکت های دانش بنیان نوپا دستاورد مالی ندارند. این نوع خود به دو دسته تبدیل می‌شود.

تفاوت شرکت دانش بنیان نوپا نوع اول با نوع دوم در میزان پیچیدگی فنی دستاوردها و محصولات است. محصولات شرکت دانش بنیان نوپای نوع اول سطح بسیاری بالاتری دارد.

شرکت های دانش بنیان تولیدی

شرکت های تولیدی نیز به دو دسته نوع اول و نوع دوم تقسیم می‌شوند. شرکت‌های نوع اول حداقل ۲۵ درصد درآمد خود را در اظهارنامه مالیاتی به ثبت رسانده‌اند. شرکت‌های تولیدی نوع دو شامل شرکت‌هایی هستند که یک کالا و فناوری در سطح بالا را به تولید رسانده‌اند.

همچنین شرکت‌هایی که عمده فعالیت‌شان در زمینه کارهای مهندسی و پیمانکاری است اما حداقل ۱۰ درصد فعالیت‌شان واجد معیارهای شرکت دانش بنیان می‌باشد، از جمله شرکت‌های تولیدی نوع دوم محسوب می‌شوند.

شرکت‌های مستعد دانش بنیان

این دسته از شرکت‌ها فاقد معیارهای آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان هستند‌. با این وجود در صورت ارائه حمایت، شرایط کسب معیارها را دارند. در واقع می‌توان این طور گفت این شرکت‌ها دانش بنیان نیستند اما قابلیت تبدیل به دانش بنیان شدن را دارند.

معرفی بهترین شرکت های دانش بنیان

وقتی لیست بهترین شرکت های دانش بنیان موفق در ایران را بررسی می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که این شرکت‌ها در حال حاضر نقش مهمی در تولید ثروت در بازار دارند. بسیاری از ما برای انجام کارهای روزمره از خدمات و محصولات این شرکت‌ها استفاده می‌کنیم.

شرکت نوآوران فن آوازه

شاید بتوان معروف‌ترین و بهترین شرکت دانش بنیان در ایران را شرکت نوآوران فن آوازه دانست. حتماً شما هم نام سایت متعلق به این شرکت را شنیده‌اید. کمتر کسی هست که تا به حال نام دیجیکالا به گوشش نخورده باشد. بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم خریدهای اینترنتی خود را این سایت انجام دهیم.

ایده فروش محصولات به صورت اینترنتی به همراه گارانتی اصالت کالا و امکان مرجوعی موجب شد تا در ایام همه‌گیری کرونا و قرنطینه بسیاری از مردم به خرید مایحتاج و محصولات مورد نیاز خود از دیجی کالا روی آوردند. به طوری در حال حاضر بیش از 80 درصد سهم فروش آنلاین در بازار ایران متعلق به این شرکت است.

شرکت های دانش بنیان موفق

بنیانگذاران دیجی کالا آقایان حمید محمدی و سعید محمدی هستند. شرکت نوآوران فن آوازه یک شرکت دانش بنیان تولیدی نوع ۲ است. در حال حاضر بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در ایران می‌باشد. شرکت نوآوران فن آوازه از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان موفق در زمینه فروش اینترنتی بوده و سهامی خاص است.

جالب است بدانید که در حال حاضر دیجیکالا دارای چندین زیرمجموعه است که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند. از معروف‌ترین این زیرمجموعه‌ها عبارتند از؛ دیجی استایل، فیدیبو، دیجی پی، کمدا، پیندو و سوپر مارکت آنلاین.

شرکت آسان پرداخت پرشین

شرکت آسان پرداخت پرشین یکی دیگر از بهترین شرکت های دانش بنیان موفق در زمینه پرداخت اینترنتی است. بسیاری از ما این شرکت را با نام اپلیکیشن آن یعنی آپ می‌شناسیم.

شرکت آسان پرداخت پرشین فعالیت خود را در سال ۱۳۸۸ آغاز نمود. خوب است بدانید که دفتر مرکزی این شرکت در زنجان قرار دارد. شرکت آسان پرداخت پرشین در زمینه خدمات پرداختی آنلاین فعالیت می‌کند.

معرفی شرکت های دانش بنیان موفق

دست اندرکاران شرکت آسان پرداخت پرشین، معتقدند نرم افزار آپ پرکاربردترین نرم افزار در سطح کشور است. البته این نظر چندان بعید نیست. ماجرا این است که بسیاری از افراد به جای استفاده از همراه بانک مخصوص به هر کارت، ترجیح می‌دهند از یک نرم افزار استفاده کنند.

با ثبت اطلاعاتی کارت‌های عضو شتاب خود در نرم افزار آپ این امکان را خواهید داشت که کارهای بانکی خود از جمله دریافت موجودی و انتقال پول را انجام دهید. شرکت آسان پرداخت پرشین یک شرکت دانش بنیان تولیدی از نوع دو است.

جالب است بدانید که نرم افزار آپ در آخرین بروزرسانی‌های خود امکان خرید بلیت، رزرو هتل، پرداخت خلافی، پرداخت قبوض و خرید شارژ و اینترنت را به تمامی استفاده‌کنندگان از این نرم افزار می‌دهد.

شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن

شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن یکی از بهترین شرکت های دانش بنیان در زمینه تولیدات بیوتکنولوژی است. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۹۰ آغاز نمود.

در حال حاضر شرکت دانش بنیان سیناژن با بیش از یک دهه تجربه در زمینه تولید انواع داروهای بیوتک و کیت‌های تحقیقاتی در حال فعالیت است. نانو فناوران دارویی الوند و لیوژن فارمد از جمله شرکت‌های زیرمجموعه سیناژن هستند.

معرفی شرکت دانش بنیان موفق

شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن از جمله شرکت های سهامی خاص بوده و در دسته مراکز دانش بنیان تولیدی نوع اول قرار دارد. در زمان همه‌گیری کرونا شرکت سیناژن اقدام به تولید واکسن‌های اسپایکوژن برای ایجاد مصونیت در برابر این بیماری نمود.

به علاوه داروی رسیژن تولید شده توسط این شرکت، تاثیر چشمگیری بر کاهش شدت بیماری افراد مبتلا به کرونا و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته است. همچنین کارخانه شرکت سیناژن بزرگترین کارخانه تولید کننده داروهای بیولوژیک در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

شرکت باریج اسانس

باریج اسانس یکی از قدیمی‌ترین و بهترین شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید محصولات بر پایه گیاهان است. این شرکت کار خود را از سال ۱۳۷۱ آغاز نموده و سال ۱۳۷۴ به طور رسمی محصولات خود را به بازار عرضه کرد.

داروگستر باریج اسانس و سبز گستر باریج از زیر مجموعه‌های شرکت باریج اسانس هستند. باریج اسانس دارای مجوز شرکت دانش بنیان تولیدی نوع دوم است. این شرکت انواع محصولات غذایی آرایشی و بهداشتی را بر پایه مواد گیاهی تولید می‌کند. باریج اسانس به عنوان یک شرکت سهامی خاص ثبت شده است.

بهترین شرکت های دانش بنیان

شرکت در استان مرکزی، شهرستان دلیجان، مشهد اردهال قرار دارد. مجموعا بیش از 300 برند خوراکی، دارویی، بهداشتی و آرایشی توسط باریج اسانس به ثبت رسیده است.

مرحوم مهندس سید حسین حجازی موسس و مدیر عامل شرکت در سال 1390 درگذشت. زنده یاد حجازی از بزرگ‌ترین خیرین و کارآفرینان ایران بود. باریج اسانس در سال 1376 یک باشگاه والیبال با همین نام تاسیس نموده است.

شرکت الکترونیک افزار آزما

شرکت الکترونیک افزار آزما از باسابقه ترین و بهترین شرکت های دانش بنیان در زمینه لوازم و قطعات الکترونیکی است. این شرکت توسط چند تن از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف در سال ۱۳۵۹ تاسیس شد. شهرک صنعتی غیردولتی هشتگرد از زیرمجموعه‌های همین شرکت می‌باشد.

شرکت الکترونیک افزار آزما تا به حال ده‌ها مدل تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی را با بهترین عملکرد و مطابق استانداردهای بین المللی تولید کرده است. بعد از سال ۱۳۸۰ این شرکت همکاری‌های گسترده‌ای را با وزارت نیرو در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز متعلق به وزارتخانه آغاز نمود.

رئیس هیئت مدیره الکترونیک افزار آزما در حال حاضر آقای جمشید بردبار هستند. آقای بردبار در سال 1398 به عنوان چهره برجسته سال در زمینه مهندسی انتخاب شده است. انواع محصولات و تجهیزات تولید شده توسط این شرکت در سایت افزار آزما موجود است.

شرکت الکترونیک افزار آزما به طور مستمر در زمینه تحقیقات و پژوهش‌های مربوط به حوزه تخصصی خود یعنی برق حضور فعال داشته و سالیانه پروژه‌های جدیدی را آغاز می‌کند.

همچنین جالب است بدانید که تجهیزات بسیاری از آزمایشگاه ها و مراکز آموزشی متعلق به دانشگاه آزاد، آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای و بسیاری مراکز دیگر توسط شرکت الکترونیک افزار آزما تامین می‌پذیرد. این شرکت دارای مجوز دانش بنیان تولیدی نوع اول است.

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن ارائه تعریف برای شرکت دانش بنیان به معرفی بهترین شرکت های دانش بنیان موفق در بازار ایران بپردازیم. فراموش نکنید که برای کسب سود و درآمد باید ابتدا ایده و اختراع خود را تجاری سازی نمایید.

شرکت پیشگامان از معتبرترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری سازی دانش بنیان بوده و آماده کمک به شما عزیزان در زمینه تجاری سازی و بهره‌برداری از فناوری‌ها و اختراعات جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =