• 1402-01-27
  • شرکت پیشگامان
  • 0

شرکت دانش بنیان چیست؟ کار شرکت دانش بنیان چیست؟ نام این شرکت‌ها پیچیده و غیرقابل درک به نظر می‌رسد و تصورات درست و غلط بسیاری در مورد آن‌ها وجود دارد، به خصوص در اکوسیستم استارتاپی کشور که با انواع شرکت‌ها سر و کار دارند و به دنبال راه‌اندازی بهترین نوع شرکت برای خودشان هستند.

اگر ایده‌ کارآفرینی به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ یا دانش تخصصی نیاز داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک ایده دانش بنیان توسعه پیدا کند و پایه‌ یک شرکت دانش بنیان باشد. این شرکت‌ها امتیازات بیشتری نسبت به سایر انواع استارتاپ دارند، اما مسیر راه‌اندازی آن‌ها هم بسیار پیچیده است.

در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان آنچه لازم است درباره شرکت‌های دانش بنیان بدانید را توضیح می‌دهیم. بعد از خواندن این مقاله متوجه می‌شوید شرکت دانش بنیان چیست، کار شرکت دانش بنیان چیست؟ چطور کار می‌کند، چه تفاوتی با استارتاپ‌های معمولی دارد. همچنین اطلاعاتی درباره فرایند ثبت این شرکت‌ها به دست می‌آورید.

شرکت دانش بنیان چیست و چه مزایایی دارد؟

وقتی کارآفرین‌ها یا افراد دارای سطح علمی بالا دور هم جمع می‌شوند و یک موسسه خصوصی یا تعاونی تشکیل می‌دهند که بر اساس علم و فناوری اطلاعات کار می‌کند، یک شرکت دانش بنیان تأسیس کرده‌اند. این تعاونی برای دانش بنیان بودن باید در راستای تولید علم و افزایش ثروت از این طریق، توسعه کسب و کار و رشد اقتصادی بر مبنای علم یا تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌های ارائه شده در حوزه فناوری‌های برتر، فعالیت داشته باشد و ارزش افزوده فراوانی هم ایجاد کند.

شرکت‌های دانش بنیان ممکن است محصولی تولید کنند یا بدون خروجی فیزیکی، فعالیت داشته باشند. بعضی از‌ آن‌ها اماکنی مثل پارک علم و فناوری یا مراکز تحقیقاتی راه‌اندازی می‌کنند و مستقر می‌شوند، اما بعضی از آن‌ها هم محل استقرار مشخصی ندارند. دارایی اصلی این دسته از شرکت‌ها، دانش و اطلاعاتی است که در اختیار دارند و از تملک معنوی آن‌ها، ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. در پاسخ به سوال کار شرکت دانش بنیان چیست باید گفت که خروجی این شرکت‌ها یا محصول فیزیکی است یا مواردی مثل نرم‌افزار، حق اختراع و طرح‌های صنعتی.

 

کار شرکت دانش بنیان

می‌توان گفت شرکت‌های دانش بنیان بین ایده‌ها نوین و فناوری‌های لازم برای اجرای آن‌ها قرار دارند. این شرکت‌ها، ایده‌های جدید خلق می‌کنند و با تغییرات روز دنیا همگام هستند. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تکنولوژی، در سال‌های اخیر روی توسعه هوش مصنوعی و ارائه خدمات با استفاده از این تکنولوژی متمرکز بوده‌اند. پس از آشنایی با مفهوم شرکت دانش بنیان چیست، اکنون به سراغ بررسی مزایا و معایب آن می‌رویم:

امتیازات و مزایای شرکت دانش بنیان چیست؟

قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۸۹ در مجلس تصویب شد. با توجه به این قانون، کسب و کارهای دانش بنیان از مزایا و امتیازات زیر بهره‌مند می‌شوند.
• معاف از مالیات و پرداخت عوارض تا ۱۵ سال
• امکان دریافت وام با بهره پایین
• معافیت از پرداخت عوارض گمرک تا ۱۵ سال
• در اولویت قرار گرفتن این شرکت‌ها برای راه‌اندازی واحدهای فناوری، پژوهشی و آزمایشگاهی
• بیمه شدن محصولات دانش‌ بنیان برای کاهش خطرپذیری
• ارائه جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری
• تسهیلات نظام وظیفه و کسری خدمت برای افراد فعال در این شرکت‌ها
• حمایت رسانه‌هایی چون صدا و سیما برای پخش آگهی‌های مربوط به این سازمان‌ها
• حمایت سازمان بورس از این شرکت‌ها برای عرضه سهام در بورس
• حمایت در جهت ثبت اختراعات یا دریافت مجوزها و استانداردهای داخلی و بین‌المللی مورد نیاز
• حمایت برای حضور در نمایشگاه‌ها و مناقصه‌های داخلی و خارجی
• منتورینگ و مشاوره در زمینه‌های گمرک، صادرات و…

معایب شرکت دانش بنیان چیست؟

بسیاری از افراد بعد از اینکه متوجه می‌شوند امتیازات و مزایای شرکت دانش بنیان چیست، تصور می‌کنند این شرکت‌ها بهترین انتخاب برای توسعه یک کسب و کار هستند. این افراد معمولا در جریان چالش‌های راه‌اندازی، مدیریت و توسعه محصولات دانش بنیان نیستند. در ادامه معایب شرکت دانش بنیان چیست را هم بررسی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره این نوع سازمان‌ها به دست آورید:

• اغلب محصولات دانش بنیان شرکت‌ها کاملا جدید هستند و بازاری برای آن‌ها وجود ندارد. بنابراین توسعه‌دهندگان باید بازارسازی کنند و اقدامات لازم برای آشنایی جامعه هدف با محصولات و خدماتشان را انجام بدهند.

• شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازارهای بین‌المللی هم چالش‌های بسیاری دارند. آن‌ها باید با رقبای قدرتمندی در سطح جهانی رقابت کنند و مشتریان را برای خرید متقاعد کنند.

• این شرکت‌ها برای توسعه محصولاتشان به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای نیاز دارند که تأمین آن‌ها معمولا به منابع مالی و ارتباطی بسیاری نیاز دارد. از آنجایی که ایران تحت تحریم است، تأمین تجهیزات مورد نیاز برای این شرکت‌ها کار ساده‌ای نیست؛ به خصوص برای مجموعه‌هایی که در زمینه‌های خیلی تخصصی فعالیت دارند.

• جذب سرمایه برای استارتاپ دانش بنیان هم سخت‌تر از استارتاپ‌های معمولی است. تنها درصد کمی از سرمایه‌گذاران حاضر می‌شوند ریسک سرمایه‌گذاری روی یک محصول جدید و تقریبا ناشناخته را بپذیرند.

• راه‌اندازی یک شرکت دانش بنیان برای افرادی که ارتباطی با مراکز علمی چون دانشگاه‌ها یا واحدهای علوم و تحقیقات ندارند، کار ساده‌ای نیست. حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه در هیئت مدیره شرکت دانش بنیان برگ برنده‌ای است که هر مجموعه‌ای نمی‌تواند آن را داشته باشد. توصیه می‌کنیم مقاله تسهیلات دانش بنیان را مطالعه کنید.

 

انواع شرکت‌های دانش بنیان

پس از آشنایی با مفهوم شرکت دانش بنیان چیست، کار شرکت دانش بنیان چیست و شناخت مزایا و معایب آن، اکنون به بررسی انواع این شرکت ها خواهیم پرداخت. همانطور که پیش از این گفتیم، علم و فناوری دو رکن اصلی شرکت‌های دانش بنیان هستند. این شرکت‌ها با توجه به تکنولوژی مورد نیاز برای تولید محصولات یا ارائه خدماتشان در دو سطح دسته‌بندی می‌شوند.

شرکت‌هایی که امکان تولید محصولاتشان با تکنولوژی‌های متوسط هم وجود دارد، در سطح اول قرار می‌گیرند. اما شرکت‌هایی که به تکنولوژی‌های پیشرفته و فرایندهای پیچیده برای اجرای ایده‌هایشان نیاز دارند، در سطح دوم قرار می‌گیرند. البته در نسخه‌های جدید لیست محصولات دانش بنیان، در برخی از حوزه‌ها، سطح یک و دو باهم ترکیب شده‌اند و مجزا نیستند.

در نوع دیگر تقسیم‌بندی عامل تعیین‌کننده، میزان سهم دانشگاه و مرجع علمی در شرکت است. همانطور که پیشتر گفتیم تکیه اصلی یک شرکت دانش بنیان بر تحقیقات جدید علمی است. به همین دلیل بخشی از سهام این شرکت‌ها متعلق به دانشگاه‌هاست. در ادامه به دسته بندی شرکت‌های دانش بنیان بر این اساس خواهیم پرداخت:

 

دسته بندی اول شرکت های دانش بنیان

• گروه اول: شرکت‌های دانش بنیانی که میزان سهم دانشگاه در آنها کمتر از ۵۰ درصد است. این شرکت‌ها خصوصی محسوب شده و باید مطابق قانون تجارت عمل نمایند.

• گروه دوم: گروه دوم شرکت‌های دانش بنیانی هستند که میزان سهام دانشگاه در آنها بیشتر از ۵۰ درصد باشد. این شرکت‌ها به علت وابستگی زیاد به مرجع دانشگاهی، دولتی محسوب می‌شوند.

 

دسته بندی دوم شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان به دو دسته دولتی و خصوصی هم تقسیم‌بندی کرد. شرکت‌های خصوصی، مجموعه‌هایی هستند که بیش از نیمی از سهامداران آن را اساتید دانشگاه و سهامداران خصوصی تشکیل داده‌اند. این شرکت‌ها باید از مقررات تجارت و بازرگانی پیروی کنند و به ثبت نیاز دارند. اما شرکت‌های دانش بنیانی که بیش از نیمی از سهام آن‌ها در اختیار دانشگاه‌ها یا مراکز علمی دولتی قرار دارد، دولتی محسوب می‌شوند.

 

دسته بندی سوم شرکت های دانش بنیان

سومین روش دسته‌بندی شرکت‌های دانش بنیان، تقسیم‌بندی بر اساس اهدافی است که دنبال می‌کنند. در ادامه پنج مورد از انواع شرکت های دانش بنیان را نام می‌بریم.

شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع ۱

این شرکت‌ها هنوز هیچ نتیجه مالی به دست نیاورده‌اند و اظهارنامه مالیاتی هم پر نکرده‌اند. آن‌ها بعد از کسب عنوان «دانش بنیان» یک سال فرصت دارند که محصول یا حداقل نمونه آزمایشگاهی آن را تولید کنند تا سطح اول شرکت دانش بنیان را به دست آورند. این مهلت فقط یک بار برای یک سال قابل تمدید است.

شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع ۲

این شرکت‌ها هم هنوز به درآمد نرسیده‌اند و اظهارنامه مالیاتی هم پر نکرده‌اند. محصولات آن‌ها پیشرفته‌تر از محصولات دانش بنیان شرکت‌های نوپا نوع ۱ است و به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برای تولید نیاز دارد. به همین دلیل بعد از تولید نمونه آزمایشگاهی یا محصول نهایی، در دسته شرکت‌های دانش بنیان سطح دوم قرار می‌گیرند.

شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع ۱

این شرکت‌ها اظهارنامه مالیاتی پر می‌کنند و در آخرین اظهارنامه‌ای که پر کرده‌اند، حداقل یک چهارم درآمد حاصل از محصولات یا خدمات دانش بنیان را ثبت کرده‌اند. شرکت‌های تولیدی از نمونه آزمایشگاهی فراتر رفته‌اند و محصولات را برای ورود به بازار تولید می‌کنند. آن‌ها در دسته شرکت‌های دانش بنیان سطح اول قرار دارند.

شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع ۲

این شرکت‌ها از مراحل اولیه کار عبور کرده‌اند و حداقل یک محصول یا خدمت دانش بنیان خود را تجاری سازی کرده‌اند. البته دسته دیگری از شرکت‌ها هم به عنوان دانش بنیان‌های تولیدی نوع دوم شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها پروژه‌های مهندسی و پیمانکاری را پیش می‌برند و حداقل ۱۰ درصد از معیارهای شرکت‌های دانش بنیان را دارند.

 

کار شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های مستعد دانش بنیان نوع ۳

این شرکت‌ها، معیارها و ویژگی‌های شرکت دانش بنیان را ندارند؛ اما ایده‌ای ارائه می‌دهند که در صورت اجرا، در دسته محصولات یا خدمات دانش بنیان قرار می‌گیرد. پس آن‌ها ایده و طرح کسب و کارشان را به مراکز علمی و تحقیقاتی ارائه می‌دهند تا با دریافت حمایت آن‌ها، محصول دانش بنیانشان را توسعه دهند. این شرکت‌ها به عنوان مجموعه‌های مستعد دانش بنیان شناخته می‌شوند. مقاله توصیه شده: بهترین شرکت های دانش بنیان

حوزه‌های فعالیت شرکت دانش بنیان چیست؟

این دسته از شرکت‌ها را بر اساس نوع فعالیتشان هم می‌توان تقسیم‌بندی کرد. در ادامه حوزه‌های مختلف فعالیت این سازمان‌ها را بررسی می‌کنیم.

• تحقیق و پژوهش در حوزه‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه
• ارائه خدمات اختصاصی علمی، پژوهشی و مشاوره‌ای
• تولید محصول با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن
• ارائه خدمات در زمینه ارتقای محصولات موجود در بازار با استفاده از تکنولوژی
• نظارت بر پژوهش‌ها یا ارائه سرویس‌های نظارتی در این زمینه
• ارائه خدمات مربوط به توسعه کارآفرینی مثل مراکز پیشرفت و سرویس‌های رشد کسب و کار یا اجرای طرح‌های گسترش کارآفرینی در سطح شهری، استانی یا کشوری
• فراهم کردن زمینه ورود به بازارهای بین‌المللی برای کسب و کارها
• فعالیت در حوزه کسب و کارهای فرهنگی، خلاقانه و هویت ساز
• اجرای پروژه‌های مهندسی، تدارکات و اجرایی (EPC) که حداقل ۱۰ درصد فرایندهایشان ویژگی‌های دانش بنیان بودن را دارد

تفاوت شرکت دانش بنیان با استارتاپ

پس از آن که فهمیدیم کار شرکت دانش بنیان چیست، اکنون بهتر تفاوت آن با استارتاپ را درک خواهیم کرد. شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در مراحل اولیه راه‌اندازی، شبیه به یکدیگر هستند. به همین دلیل بسیاری از افرادی که ایده استارتاپی دارند، تصور می‌کنند می‌توانند آن را به عنوان یک ایده دانش بنیان ارائه بدهند و از امتیازاتی که دولت به این شرکت‌ها می‌دهد، بهره‌مند شوند. اما بیایید بررسی کنیم تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان چیست و آیا هر استارتاپی می‌توان به صورت دانش بنیان به فعالیتش ادامه بدهد یا خیر.

اولین تفاوت این دو کسب و کار را باید در تعریفشان پیدا کنیم. استارتاپ به معنی برآورده کردن نیازهای بخشی از جامعه با روشی خلاقانه و نوین است. اجرای این روش‌ها لزوما به دانش زیاد یا تکنولوژی‌های پیشرفته نیازی ندارد. اما شرکت دانش بنیان، محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهد که برای توسعه آن به دانش و تحقیقات بسیاری نیاز است و برای تجاری سازی آن هم باید از تکنولوژی‌های پیشرفته یا متوسط استفاده شود.

تفاوت دیگر شرکت دانش بنیان و استارتاپ، به سرمایه اولیه آنها برمی‌گردد. بسیاری از استارتاپ‌ها، ایده‌هایشان را با کم‌ترین سرمایه اولیه شروع می‌کنند و پیش می‌برند. اما شرکت‌های دانش بنیان، به دلیل وابستگی به تکنولوژی و تحقیقات، به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارند تا تجهیزات و منابع مورد نیاز برای اجرای ایده‌شان را فراهم کنند.

اهداف شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت‌های دانش بنیان، روی شناخت و ایجاد فرصت‌هایی برای رشد اقتصادی و استفاده از پتانسیل‌های موجود در بخش علمی جامعه کار می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین اهداف این کسب و کارها اشاره می‌کنیم. دستیابی به این اهداف، ارزش افزوده زیادی برای جامعه و خود شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

• افرادی که سطح علمی بالایی دارند، با عضویت در این شرکت‌ها می‌توانند وارد فرایندهای اقتصادی شوند و از توان علمی خود برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان بهره ببرند.

• واحدهای علمی از جمله دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی با توسعه طرح‌های دانش بنیان، درآمد خود را افزایش می‌دهند.

• نتیجه بسیاری از تحقیقات علمی، کمک شایانی به بهبود سبک زندگی و بشریت می‌کند. تجاری سازی این دسته از تحقیقات و دسترسی عموم به محصولات و خدماتی که در نتیجه این تحقیقات حاصل می‌شود، از دیگر اهداف شرکت دانش بنیان است.

• با راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان، دانشمندان و افراد دارای سطح علمی بالا، تشویق می‌شوند که نیاز جامعه را شناسایی کنند و با استفاده از دانش تخصصی خود این نیاز را برآورده سازند. این جریان یک نتیجه برد-برد دارد؛ زیرا هم درآمد افراد علمی زیاد می‌شود و هم مردم جامعه می‌توانند به آنچه نیاز دارند، دسترسی داشته باشند.

• بنگاه‌های اقتصادی برای استفاده از اطلاعات و پژوهش‌های بخش علمی جامعه در بخش تجاری آن ترغیب می‌شوند.

• فرهنگ کارآفرینی در میان اقشار علمی از جمله دانشجویان رشد می‌کند

• ایده‌های نوآورانه در زمینه فناوری و تجاری سازی شناخته می‌شوند و پرورش پیدا می‌کنند.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت دانش بنیان چیست؟

ویژگی‌های شرکت دانش بنیان را می‌توان به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی کرد.

ویژگی‌های عمومی

ویژگی‌های عمومی این شرکت‌ها عبارت است از:
• دو سوم از اعضای هیئت مدیره حداقل مدرک کارشناسی دارند.
• دو سوم از اعضای هیئت مدیره باید حداقل ۳ سال سابقه کار در حوزه فعالیت شرکت دارند یا ۳ سال در زمینه‌های علمی و مدیریتی فعالیت کرده‌اند.
• اعضای هیئت مدیره اختراعی در حوزه فعالیت شرکت به صورت کشوری یا جهانی ثبت کرده‌اند.
• حداقل نصف درآمد سال مالی شرکت از فعالیت دانش بنیان آن به دست است.
• حداقل ۳ نفر از پرسنل شرکت به مدت ۶ ماه بیمه بوده‌اند.

 

البته در برخی موارد، اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان، دو شرط اول را ندارند. علت این است که این شرکت‌ها در مرحله تجاری سازی اولین محصول دانش‌بنیان خود هستند، تولید پایلوت (نمونه اولیه) آن‌ها موفق بوده است، استانداردهای لازم را از مراجع معتبر داخلی و بین‌المللی دریافت کرده‌اند و بازار فروش مطمئنی دارند. در این صورت می‌توانند از این استثنا درباره اعضای هیئت مدیره‌شان استفاده کنند.

معیارهای شرکت دانش بنیان چیست

ویژگی‌های تخصصی

اگر بخواهید بدانید ویژگی‌های تخصصی شرکت دانش بنیان چیست، باید به محصولات تولیدشده یا حوزه کار آن توجه داشته باشید. لیست محصولات دانش بنیان به صورت سالانه یا دو سال یکبار عرضه می‌شود و محصولاتی که در این دسته قرار می‌گیرند و می‌توانند از امتیازات مخصوص به طرح‌های دانش‌بنیان استفاده کنند را مشخص می‌کند.

در نسخه‌های اولیه این طرح، محصولات دانش بنیان سه ویژگی کلیدی داشتند که هنوز هم به عنوان معیاری برای ارزیابی قرار می‌گیرند. این سه ویژگی عبارتند از:
• نیاز به فناوری‌های پیشرفته یا متوسط برای تولید محصول
• نیاز به تحقیق و پژوهش پیش از توسعه محصول، بخاطر پیچیدگی‌هایی که در فرایند تولید یا ارتقای آن وجود دارد (پیچیدگی فرایند تولید امکان کپی‌برداری از آن را به حداقل می‌رساند)
• ایجاد ارزش افزوده بالا به واسطه تکنولوژی یا دانشی که در تولید محصول به کار رفته است
شرکت‌هایی که محصولاتی با ویژگی‌های بالا تولید می‌کنند و می‌توانند آن را در آخرین نسخه لیست محصولات دانش‌بنیان ارائه‌شده، دسته‌بندی کنند، ویژگی‌های شرکت دانش بنیان را دارند.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان، در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد. اما جزئیات و پیچیدگی‌های بسیاری دارد. شرکت‌ها، در دو مرحله به صورت غیرحضوری و حضوری ارزیابی می‌شوند. بسیاری از کارآفرین‌های جوان وقتی خودشان برای ثبت این نوع شرکت اقدام می‌کنند، توسط کارگروه تایید نمی‌شوند. اما اگر یک مشاور خبره در این زمینه همراهشان باشد و جزئیات فرایند تایید را برایشان توضیح دهد، راحت‌تر می‌توانند تایید کارگروه را بگیرند. به همین دلیل است که استفاده از خدمات شتابدهنده اهمیت بسیاری دارد.

در ادامه بررسی می‌کنیم مراحل ثبت شرکت دانش بنیان چیست.

• پیش از هرچیز به یک ایده یا طرح دانش بنیان نیاز دارید. بهتر است این ایده به نام خودتان ثبت شده باشد و با گواهی برای ارائه آن اقدام کنید.
• مراحل ثبت شرکت را انجام بدهید. تفاوتی ندارد شرکتی که ثبت می‌کنید، کدام نوع است؛ اما اکثر مجموعه‌های دانش بنیان، شرکت‌های مسئولیت محدود، سهامی خاص یا موسسه غیرتجاری را انتخاب می‌کنند.
• وارد سایت دانش بنیان شوید. در سایت ثبت نام کنید و فرم موجود در سایت را پر کنید و منتظر ارزیابی بمانید. مرحله اول ارزیابی، از روی اطلاعاتی که در سایت ارائه داده‌اید و به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. کارگروه بررسی طرح‌های ارسال شده، معمولا هر دو ماه یک بار تشکیل می‌شود و شرکت‌های جدید را ارزیابی می‌کند.
• در صورت تایید اولیه، کارگزاری مورد نظر از شما دعوت می‌کند تا به صورت حضوری طرح خود را ارائه دهید.
• در نهایت، بعد از ممیزی‌ها و در صورت تایید طرح شما برای توسعه دانش بنیان، شما مجوز دانش بنیان را دریافت می‌کنید و می‌توانید از امتیازات این شرکت‌ها استفاده کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از دریافت عنوان دانش بنیان، یک سال فرصت دارید تا محصولتان را تولید کنید یا حداقل نمونه اولیه آن را ارائه دهید. این مهلت تنها یک بار و به مدت یک سال دیگر قابل تمدید است. اگر بعد از دو سال، محصولتان آماده عرضه و تجاری سازی نباشد،‌ عنوان دانش بنیان خود را از دست خواهید داد.

آیا شرکت‌های معمولی هم می‌توانند به صورت دانش بنیان به فعالیت خود ادامه دهند؟

بعضی از مجموعه‌ها کار خود را به عنوان استارتاپ راه‌اندازی می‌کنند، شرکتشان را ثبت می‌کنند و بعد از مدتی برای فعالیت دانش بنیان اقدام می‌کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم شرایط تبدیل یک شرکت معمولی به شرکت دانش بنیان چیست.
• حداقل ۳ سال از زمان تأسیس شرکت گذشته باشد.
• حداقل ۲ نفر پرسنل پاره‌وقت یا تمام‌وقت داشته باشد که یکی از آن‌ها در حوزه دانش بنیان مورد نظر، تخصص دارد.
• معیارهای عمومی شرکت‌های دانش بنیان که در قسمت‌های قبل به آن‌ها پرداختیم را فراهم کرده باشد.
• محصول تولید شده دانش بنیان باشد و همه شرایط موجود در آیین‌نامه را داشته باشد.

شرکت‌های دانش بنیان ایران

در حال حاضر استارتاپ‌ها و مجموعه‌های بسیاری به عنوان شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند. در ادامه نام مشهورترین شرکت‌های ایرانی که فعالیت دانش بنیان دارند را نام می‌بریم.

• سیناژن: تولیدکننده محصولات زیست‌شناسی مولکولی، زیست دارو و محصولات تشخیصی
• آسان پرداخت پرشین (آپ): ارائه خدمات الکترونیک
• آریا رسانه تدبیر (شاتل): خدمات اینترنت و پهنای باند
• نوآوران فن آوازه: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا
• آتیه داده پرداز: خدمات ارزش افزوده موبایل
• امن افزار گستر شریف: خدمات امنیت اطلاعات و اتصال ایمن به شبکه
• پویندگان راه سعادت: تولید تجهیزات پزشکی
• باریج اسانس: تولید گیاهان دارویی
• مپنا توگا: ساخت توربین و بویلر
• صنایع روشن سازی مازی‌نور: فعالیت در حوزه برق و چراغ
• فاتح صنعت کیمیا: فعالیت در حوزه نفت و گاز و ماشین‌‌آلات مورد نیاز
• تولیدی صنعتی گاز سوزان: فعالیت در حوزه گاز و تولید کنتور
• محب پلیمر قم: تولید پلی استایرن معمولی
• تولیدی صنعتی پروزن: فعالیت در حوزه خودرو
• گروه صنعتی ارکان ساختار نوین ایرانیان (گروه صنعتی انتخاب): لوازم خانگی
• تولیدی طب پلاستیک نوین: فعالیت در حوزه پلیمر
• پرورش ماهی خاویاری قره برون ساری: پرورش ماهی خاویار
• شهد زاگرس جهان‌بین: تولید مالت
• تروند زعفران قاین: زعفران

شرکت دانش بنیان چیست

کلام آخر؛ دانش بنیان شدن را امتحان کنید!

در این مقاله بررسی کردیم شرکت دانش بنیان چیست و کار شرکت دانش بنیان چیست. این شرکت‌ها در حوزه‌های بسیار مختلفی فعالیت می‌کنند. شاید حتی ایده‌ای که شما برای راه‌اندازی یک استارتاپ در ذهن می‌پرورانید هم یک ایده دانش بنیان باشد، اما بخاطر اطلاع نداشتن از شرایط این شرکت‌ها، از این فرصت استفاده نکنید.

حضور یک مشاور حرفه‌ای در این زمینه به شما کمک می‌کند مسیر درست را پیدا کنید و با صرف کم‌ترین وقت و هزینه شرکتتان را به ثبت برسانید.
ما در شتابدهنده پیشگامان، از ایده‌ها و کسب و کارهای نوپا حمایت می‌کنیم. شما با حضور در پیشگامان، فرصت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار به دست می‌آورید و برای ثبت شرکت‌های مختلف از جمله شرکت دانش بنیان راهنمایی دریافت خواهید کرد. توصیه می‌کنیم مقاله سرمایه گذاری خطر پذیر دانش بنیان را مطالعه نمایید و برای دریافت اطلاعات درباره شرایط حضور در شتابدهنده پیشگامان از راه‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 70 = 75