بنیان گذار استارتاپ
  • 1401-06-16
  • مطهره جان نثاری
  • 0

به فردی که به تنهایی یک ایده کاری را از نقطه صفر شروع می‌کند تا به بیزنس یا استارتاپ تبدیل شود بنیانگذار استارتاپ، موسس یا Founder می‌گویند. در صورتی که این کار توسط چند فرد انجام شود، هریک از اعضا را هم بنیان گذار استارتاپ می‌نامند. چنین فردی باید دارای ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی خاصی باشد تا بتواند در این راه موفق گردد. اگر درباره شرایط شغلی و چالش‌های پیش روی بنیانگذار استارتاپ اطلاعات زیادی ندارید با شرکت شتاب دهنده پیشگامان تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ویژگی های بنیانگذار استارتاپ

به طور کلی اکثر بنیانگذار استارتاپ یا کارآفرینان افرادی خلاق با ایده‌های نو هستند که از کار کردن به صورت کارمندی برای شرکت‌های دیگر استقبال نمی‌کنند. این افراد نیاز به استقلال زیادی دارند و ترجیح می‌دهند مدیر و رئیس خود باشند تا اینکه از فرد دیگری اطاعت کنند.

لازم به ذکر است که بنیانگذار استارتاپ همیشه تنها نیست و گاهی شروع یک بیزنس و ایده از همان ابتدا با نفرات بیشتری کلید می‌خورد که در این صورت به آن هم بنیانگذار استارتاپ می‌گویند. این افراد به صورت مساوی در تاسیس بیزنس مشارکت دارند و معمولا هریک از آنها قسمتی از کار را بر عهده می‌گیرد. لذا وجود شخصیتی پذیرا برای انجام کار گروهی برای هر بنیانگذار استارتاپ واجب است و با رهبری مستبدانه نتیجه بیزنسی درخشانی حاصل نخواهد شد.

بنیان‌گذار استارتاپ کیست

Founder شدن و استارتاپ زدن به صورت فردی با گروهی کار هر کسی نیست و تنها برخی از افراد با توانمندی‌های فردی و ویژگی شخصیتی مشخص در آن موفق خواهند شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ریسک پذیری معقول

تبدیل یک ایده کاری به عمل، با ریسک مالی و اعتباری فرد همراه است. به همین دلیل بنیانگذار استارتاپ باید توانایی ریسک کردن بر روی منابع مالی و غیرمالی خود را داشته باشد. بسیاری از افراد داشتن زندگی ساده و بدون چالش را بیشتر ترجیح می‌دهند و بهتر است از شروع کردن بیزنس‌های نوپا خودداری کنند. چرا که این کار نیاز به روحیه بالایی دارد. لازم به ذکر است که این ویژگی باید در هم بنیانگذار استارتاپ نیز وجود داشته باشد. در غیر این صورت در هنگام فشارهای کاری و مالی بین افراد اختلاف پیش خواهد آمد.

• نیاز به داشتن احساس موفقیت در درون خود

به طور کلی بنیانگذار استارتاپ در ذهن خود اهدافی را برای خود مشخص می‌کند که تا به آنها نرسد آرام و قرار ندارد. این افراد برای داشتن احساس موفقیت و رسیدن به اهداف درونی از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند و با تمام قوا برای رسیدن به آن تلاش می‌نمایند. همچنین جهت موفق شدن بیزنس خود نیز بسیار فعالند و تا نرسیدن به هدفی که برای خود تعیین کرده‌اند از تلاش دست نخواهند کشید.

البته این تیپ شخصیتی پس از رسیدن به هدف یا نزدیک شدن به آن به سرعت هدف جدید و بالاتری را جایگزین می‌کنند. مسیر رسیدن به موفقیت در درون این گونه از افراد همیشه فعال و پویاست و با رسیدن به هدف ابتدایی نه تنها نیاز به موفقیت در آنها تمام نمی‌شود، بلکه بیشتر از قبل احساس می‌گردد. لازم به ذکر است که اگر احساس نیاز به موفقیت در هم بنیانگذار استارتاپ وجود نداشته باشد می‌تواند در هنگام هدف گذاری و ریسک‌های کاری دچار تعارض و اختلاف نظر شوید.

 

مقاله مرتبط: استارتاپ چیست؟

 

• مسئولیت پذیری در برابر اشتباهات و تصمیمات

بنیانگذار استارتاپ به دلیل شروع کردن بیزنس از نقطه صفر دچار اشتباهات و تصمیمات غلط خواهد شد که این مساله بسیار طبیعی است و نباید از آن فرار کرد. موفق‌ترین بنیان‌گذاران استارتاپ افرادی هستند که به راحتی تصمیمات اشتباه خود را می‌پذیرند و به جای انکار کردن، در پی جبران و پیدا کردن راه درست هستند.

در مسیر شروع کسب و کار شخصی فرد باید به خوبی با اشتباهات خود کنار بیاید و از سرزنش کردن خود یا دیگران خودداری کند. در صورتی که این ویژگی شخصیتی در هم بنیانگذار استارتاپ وجود نداشته باشد، شما پس از انجام کاری اشتباه به مشکلات زیادی برخواهید خورد و بیشتر توجه و زمان گروه به دنبال پیدا کردن مقصر خواهد گذشت.

بنیان‌گذار استارتاپ به چه کسی میگویند

• عملگرایی

بسیاری از افراد تنها در زمینه ایده دادن به صورت تئوری تبحر دارند و از عملی کردن ایده‌ها به شدت می‌ترسند. این افراد تمایل زیادی به ریسک کردن ندارند و عمل کردن به ایده‌ها را با بهانه‌های مختلفی به تعویق می‌اندازند. این در حالی است که شعار هر بنیانگذار استارتاپ موفقی این است که حرف زدن و ایده پردازی کافیست و وقت عمل کردن رسیده! لازم به ذکر است که در صورتی که هم بنیانگذار استارتاپ در زمینه عملگرایی سطح نسبتا پایینی داشته باشد ممکن است بر روی عملگرایی دیگر افراد نیز تاثیر بگذارد و مسیر رسیدن به هدف را طولانی‌تر کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با چالش هایی که یک استارتاپ با آن روبرو می‌شود

چالش های پیش روی بنیانگذار استارتاپ

مسیر موفقیت استارتاپ مسیری با چالش‌های بسیار است و اصلا به سادگی و راحتی یک زندگی کارمندی نیست. به همین دلیل بهتر است از شرایط شغلی بنیان گذار استارتاپ اطلاعات کافی داشته باشید و ببینید که آیا روحیه آن را دارید یا خیر:

• ساعت کاری بالا و بدون قاعده
• استرس بسیار زیاد
• وجود شکست و موفقیت در مسیر
• نیاز به پیدا کردن سرمایه گذار و تجاری سازی ایده دانش بنیان
• نیاز به داشتن روحیه گروهی
• داشتن امید بسیار به استارتاپ و دلسرد نشدن
• قابلیت رقابت با رقبا
• مدیریت کارمندان
• انجام کارهای اداری بسیار جهت ثبت شرکت و غیره
• توانایی بررسی دقیق بازار، کسب و کار و بیزنس مدل خود

هم بنیانگذار استارتاپ

وجود چالش در مسیر تحقق بخشیدن ایده به عمل اتفاقی بسیار طبیعی است که بنیانگذار استارتاپ موفق همیشه از آن استقبال می‌کند و گاهی خود به دنبال آن می‌رود. به طور کلی مدیر کسب و کار شخصی باید به صورت خودکار به دنبال پیشرفت در زمینه کاری و رشد در تمام جنبه‌ها باشد و منتظر بروز مشکل یا تضاد نشود.

در مسیر راه اندازی استارتاپ نیاز است که بنیانگذار استارتاپ یا هم بنیان‌گذاران، از ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فردی برخوردار باشند تا در هنگام ایده پردازی و عمل به آنها بهترین عملکرد را از خود نشان بدهد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد راه اندازی کسب و کار شخصی خود را دارید حتما چالش‌های موجود را بررسی نمایید و برخی از ویژگی‌های شخصیتی لازم را در خود تقویت کنید تا از مدیریت کسب و کار خود سربلند بیرون بیایید.

منتور در کنار بنیانگذار استارتاپ

شاید اول این سوال به ذهنتان برسد که منتور کیست؟ باید گفت که وجود یک شخص در شرکت برای ارائه راهنمایی و مشورت به مدیر و کارمندان، بخش مهمی از پیشرفت یک کسب‌وکار یا استارتاپ را تامین خواهد کرد. همکاری منتور با بنیانگذار استارتاپ کمک می کند تا بنیانگذار بهترین استراتژی استارتاپ را متناسب با ماهیت کسب و کار خود در نظر بگیرد تا در رفع بحران‌های احتمالی استارتاپ به او کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 8 = 15