معرفی استارت آپ های خدماتی
  • 1401-12-24
  • شرکت پیشگامان
  • 0

استارت آپ های خدماتی با ایده‌های نوآورانه و خلاقانه خود در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از سودآورترین شرکت‌ها شده‌اند. استارتاپ‌ها انواع مختلفی دارند و در زمینه‌های متفاوتی ارائه خدمات می‌کنند. برای آشنایی با انواع استارتاپ های خدماتی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

استارتاپ چیست؟

پیش از معرفی موفق‌ترین استارت آپ های خدماتی ایرانی اجازه دهید ابتدا با تعریف استارتاپ‌ها و انواع آن آشنا شویم. ممکن است منابع مختلف تعریف های متفاوتی در پاسخ به سوال استارتاپ چیست ارائه بدهند ساده‌ترین تعریف برای استارتاپ‌ها عبارت است پروژه‌هایی که با محوریت یک ایده خام که با تلاش‌های اعضای تیم و گروه، منجر به تولید یک محصول یا ارائه خدمات به منظور رفع نیازهای کشور و جامعه می شوند.

انواع استارتاپ

استارتاپ‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. یکی از کلی‌ترین دسته‌بندی‌ها برای انواع استارتاپ بر اساس خروجی آن ها عبارت است از:

  • استارتاپ محصولی: محوریت این استارتاپ‌ها بر پایه ساخت و تولید یک محصول جدید با فناوری نوین است. در واقع شرکت به واسطه فروش آن محصول می‌تواند به توسعه اقتصادی و کسب ثروت برسد.
  • استارتاپ خدماتی: ایده اولیه و اصلی استارت آپ های خدماتی همانطور که از نام آن پیداست، ارائه یک خدمت به مردم است. معمولا این ایده‌ها و خدمات در حوزه دیجیتال خواهند بود. یعنی تحقق آنها وابسته به این فضا است.

توسعه استارتاپ‌ها

اولین قدم برای کسب ثروت از یک ایده یا اختراع، تجاری سازی ایده است. تجاری سازی فرایندی است که طی آن ایده یا محصول به بازار عرضه خواهد شد‌. در این مرحله سازمان‌ها و شرکت‌هایی وجود دارند به نام شتاب دهنده، خدمات شتاب دهنده شامل کمک گام به گام در مسیر تجاری سازی و در صورت لزوم پیدا کردن سرمایه‌گذار مالی است. شتاب دهنده‌ها به نوعی واسطه میان استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذارها هستند. در نتیجه نقش این سازمان‌ها در توسعه اقتصادی و تولید ثروت استارت آپ های خدماتی بسیار حائز اهمیت است.

معرفی موفق‌ترین استارت آپ های خدماتی

شاید شنیدن نام استارتاپ برای شما جدید باشد، اما اطمینان داشته باشید که انواع استارتاپ های خدماتی ایرانی به قدری در زندگی ما نقش پیدا کرده‌اند که حذف آنها ممکن نیست.

  1. اسنپ

استارتاپ های خدماتی

ایده و اجرای اسنپ در ابتدای کار حاصل تلاش یک تیم کوچک از جوانان خلاق ایرانی بود. هدف اسنپ در ابتدا انجام رفت و آمدهای درون شهری با قیمتی اقتصادی بود. این برند اولین بار در سال ۱۳۹۳ و توسط شرکت ایده گزین ارتباطات روماک به ثبت رسید.

اسنپ در واقع نسخه ایرانی اوبر بوده و یکی شناخته‌شده‌ترین استارت آپ های خدماتی است. ایده وجود یک سامانه اینترنتی که در هر نقطه امکان درخواست اتومبیل داشته باشد به قدری جذاب بود که اسنپ ظرف چند سال به بزرگ‌ترین سامانه حمل و نقل هوشمند کشور تبدیل شد.

در حال حاضر خدمات اسنپ بسیار گسترده‌تر از حمل و نقل صرف افراد است. سفارش غذا، خریدهای سوپرمارکتی، خرید تره‌بار و نان، رزرو بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس، رزرو هتل، دریافت نوبت حضوری و اینترنتی برای ویزیت پزشکی از جمله خدماتی است که در حال حاضر توسط اپلیکیشن اسنپ ارائه می‌شود.

با مراجعه به سایت اسنپ و یا دانلود و نصب اپلیکیشن آن، افراد می‌توانند به سادگی از تمامی این خدمات بهره‌مند شوند. همانطور که مشاهده کردید ایده حمل و نقل مسافر ایده چندان پیچیده و دور انتظاری نیست. با این وجود استراتژی استارتاپ اسنپ در ارائه این خدمت توانست اسنپ را در مدت تنها چند سال به یکی از بزرگ‌ترین و سودآورترین انواع استارتاپ های خدماتی در بازار ایران تبدیل نماید.

  1. علی بابا

انواع استارتاپ های خدماتی

اولین گام برای تجربه یک سفر لذت بخش، خرید بلیط و رزرو محل اقامت است. علی بابا با ایده فروش آسان بلیط و رزرو هتل به صورت اینترنتی کار خود را آغاز کرد. این ایده به قدری جذاب بود که ظرف مدت چند سال، استارتاپ علی بابا تبدیل به بزرگ‌ترین سامانه فروش اینترنتی بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس در کشور شد.

تمام مراحل خرید بلیط و رزرو هتل در علی بابا اینترنتی انجام می‌شود. همچنین در صورت نیاز به استرداد بلیت با رعایت شرایط قانونی، می‌توان از طریق اپلیکیشن علی بابا اقدام به استرداد بلیت‌ها نمود. تیم پشتیبانی علی بابا 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات و حل مشکلات مشتریان است.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی که علی بابا در سایت و اپلیکیشن خود ایجاد کرده امکان حضور در تورهای تفریحی است. علی بابا تورهای مختلفی در شهرهای داخل کشور و همچنین برخی تورهای خارجی به مقصد کشورهای همسایه مانند ترکیه راه اندازی کرده است.

برند علی بابا متعلق به هلدینگ توشا بوده و با توجه به رضایت مشتریان خود توانسته در سکوی نخست گردشگری ایران بایستد. طبق آمارهای ارائه شده بیش از ۹۷ درصد از مشتریان این استارتاپ استفاده از خدمات علی بابا را به اطرافیان خود توصیه کردند. این می‌تواند بزرگترین موفقیت برای استارت آپ های خدماتی باشد.

بیشتر بخوانید: استارتاپ گردشگری چیست؟ معرفی کسب و کارهای حوزه گردشگری

  1. آپارات

استارت آپ های خدماتی

شناخته شده‌ترین پلتفرم جهانی برای آپلود ویدیو و کسب درآمد از آن یوتیوب است. بعد از سال ۸۸ و وقایع آن سال این پلتفرم در ایران فیلتر شد. در نتیجه نیاز به یک جایگزین ایرانی به شدت احساس می‌شد. در این زمان محمد جواد شکوری مقدم به کمک یک تیم جوان و خلاق اقدام به تاسیس سایت آپارات نمود.

در واقع آپارات از جمله استارت آپ های خدماتی ایرانی‌ست که در زمینه پخش محتواهای تصویری فعالیت می‌کند. تولد آپارات در زمستان سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاد آپارات به همراه چند برند دیگر مانند فیلیمو و سینما تیکت متعلق به شرکت صبا ایده هستند.

بر اساس آمارهای الکسای ایران آپارات در رتبه اول بین سایت‌های ایرانی قرار دارد. همچنین رتبه این سایت در میان سایت های جهانی رتبه ۴۷ است. میزان بازدید ماهیانه آپارات ۶۰ میلیون بوده و کاربران سایت توانسته‌اند میانگین دو و نیم میلیون تومان درآمد مالی از آپلود ویدیو های خود داشته باشند. خوب است بدانید که در حال حاضر چیزی در حدود 22 میلیون ویدیو در سایت آپارات وجود دارد.

بیشتر بخوانید: استارتاپ خدماتی چیست؟

  1. دیجی کالا

انواع استارت آپ های خدماتی

استارتاپ دیجی کالا اولین بار در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد. شاید بتوان دیجی کالا را در حال حاضر از محبوب‌ترین انواع استارتاپ های خدماتی ایرانی در بین افراد دانست. جالب است بدانید که ایده خام سایت دیجی کالا در واقع نقد و بررسی محصولات دیجیتال بود.

با تصمیم مدیران بلندپایه شرکت تصمیم بر این شد که دیجی کالا فروشگاه اینترنتی کالاهای دیجیتال باشد. با رونق گرفتن کار، این استارتاپ محصولات دیگری مانند لوازم خانه، لباس و سایر اقلام مورد نیاز مردم را به لیست کالاهای خود اضافه نمود.

دیجی کالا در حیطه انبارداری بزرگترین استارتاپ ایرانی در خاورمیانه است. انبارهای این شرکت می‌توانند تا ۶ میلیون محصول را انبار کرده و روزانه چیزی در حدود ۸۵۰,۰۰۰ کالا را پردازش نمایند. با مراجعه به اپلیکیشن یا سایت دیجی کالا افراد می توانند به سرعت تمامی اقلام مورد نیاز خود را از فروشنده‌ها تهیه کنند.

به این نکته دقت داشته باشید دیجی کالا به طور مستقیم محصولی تولید نمی‌کند. در واقع استارتاپ دیجی کالا را می‌توان یک واسطه میان فروشنده و خریدار دانست. در حال حاضر این شرکت با حدود 9 هزار پرسنل، دارای بیش از 40 میلیون کاربر فعال است.

  1. آچاره

آچاره از جدیدترین استارت آپ خدماتی است که به خاطر ایده عالی و کاربرد فراوانش به سرعت جای خود را در میان کاربران ایرانی باز کرد. سایت آچاره توسط سه نفر از فارغ التحصیلان با استعداد دانشگاه شریف در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. این برند متعلق به شرکت دانش بنیان سانا گستر سبز است. ایده اصلی آچاره دریافت خدمات مورد نیاز در منزل است.

این خدمات در زمینه‌های مختلفی ارائه می‌شوند. از جمله این خدمات می توان به نظافت، تعمیرات ساختمانی، خدمات زیبایی، کابینت، نصب و تعمیر لوازم خانگی، باربری، باغبانی، لوله‌کشی، تعمیرات خودرو و… اشاره نمود.

با نصب اپلیکیشن آچاره به سادگی می‌توانید سفارش خود را ثبت نموده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید. این اپلیکیشن به خصوص برای افراد سالمند که خود از پس کارهای منزل‌شان برنمی‌آیند بسیار کاربردی خواهد بود.

نکته مثبت دیگر آچار، وجود فیلترهای تایید صلاحیت برای نیروهای خدماتی است. تمامی تکنسین‌های این سایت دارای گواهی عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه هستند.

همچنین به خاطر وجود سیستم نمره دهی توسط مشتریان، نیروهای خدماتی در رقابت با یکدیگر قرار گرفته و این امر موجب می‌شود کیفیت خدمات همواره رو به بهبود باشد. در واقع وجود بازار رقابتی میان نیروها به نفع مشتریان است در حالیکه کسب وکارهای سنتی فاقد این امتیاز هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با چالش هایی که یک استارتاپ با آن روبرو می‌شود

  1. بازار

با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که توسط پلی استور برای کاربران ایرانی گوشی‌های اندروید ایجاد شده است، وجود یک جایگزین ایرانی اهمیت بسیاری دارد. کافه بازار به کمک گروهی از فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه‌های ایران در زمستان سال ۱۳۸۹ با این هدف متولد شد.

برنامه بازار پلتفرمی برای ارائه بازی‌ها و نرم افزارهای اندروید است. در واقع کافه بازار اولین و از پرمخاطب‌ترین استارت آپ های خدماتی ایرانی برای ارائه برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی است. این برند متعلق به گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان است.

مطابق آمارها در سال ۱۳۹۹ میزان دانلودها و به‌روزرسانی‌ها در اپلیکیشن بازار به عدد شگفت انگیز ۱/۶ میلیارد رسید. تمامی نرم افزارهای موجود در کافه بازار توسط سپرهای امنیتی این پلتفرم بررسی می‌شوند. همچنین تیم پشتیبانی این استارتاپ 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود هستند.

کامل ترین لیست استارت آپ های خدماتی

در زیر می توانید لیست کاملی از استارتاپ های خدماتی را به همراه آدرس سایت و به ترتیب سال تاسیس مشاهده کنید.

نام استارتاپ توضیحات نام بنیانگذار سال تاسیس آدرس سایت
دکتر کلیک پلتفرم جامع خدماتی امیراحمد بابایی 1400 drklik.ir
فرمت پلتفرم خدمات و کالاهای صنعتی پرنیان پورشایان 1400 formmat.ir
ایباس سامانه هوشمند حمل و نقل اتوبوسی بین شهری سید رضا بطحائی 1400 ebus.ir
کاراتل بازار آنلاین خدمات سعید چگینی 1399 karatell.com
آقای لجستیک ارائه آنلاین خدمات حمل و نقل بین المللی سامان حبیب الهی 1399
سرویس باکس سیستم تخصصی درخواست خدمات مبتنی بر آموزش مهران خدارحمی 1399 servicebox.ir
ماهرها پلتفرم درخواست خدمات عمومی و تخصصی محسن غلامی 1399 maherha.com
بانیکس سامانه آنلاین درخواست خدمت مجید اربعی یزدی و حامد بی غم 1398 mybanix.com
الوبدو سامانه‌ی ارائه‌ی خدمات سیار بهنام رهنما 1398 alobodo.com
پاتوقی پلتفرم هوشمند حمل بار لجستیک بازارگاه ایرانیان 1398 patoughi.com
دی پس اپلیکیشن درخواست خدمات منزل مهدی کاوه 1398 daypass.ir
تالاروس پلتفرم انتخاب بهترین تالار و تشریفات عروسی روح الله رجائی 1398 talaroos.com
جاروب سامانه جمع آوری پسماند خشک امیر نیک مرام 1397
مغز رایانه سامانه خدمات رایانه در محل امید بداق 1397 maghzrayaneh.ir
آن واش سامانه خدمات نظافتی آنلاین فرهاد الیاسی 1397 onwashapp.ir
باماناجان ارائه دهنده خدمات مراقبت از سالمندان فریبا عباسی 1397 bamanajan.com
فنستا سامانه آنلاین درخواست خدمات فنی و تعمیراتی ساختمان احمد رضا قنبری 1397 fanesta.ir
کمک حال سامانه انجام امور اداری و شخصی نینا نیکوبخت 1397 komakhaal.com
کارباما سامانه ارائه دهنده تمامی خدمات منزل احسان دژله 1397 karbamabnd.ir
عروس اپ پلتفرم مدیریت بودجه و زمانبندی مراسم عروسی پیام مایلی فریدنی 1397 aroosapp.com
کاپیتان کار ارائه خدمات سرویس خودرو در محل محمد مصدق 1397 captaincar.ir
آنابیز پلتفرم آنلاین ارائه خدمات توسط آزمایشگاه ها محمد کی ارسلان، ابوذر سهرابی 1397 anabiz.ir
اینکاره سامانه درخواست خدمات حضوری مهدی اخوان 1396 inkare.pro
نوبار ارائه خدمات اسباب کشی و باربری آنلاین درون شهری پرهام قبادی 1396 nobaar.com
کارا جابز اپلیکیشن خدمات در محل امید مفاخری 1396 karajobs.com
همقدم ارائه خدمات اداری، اوقات فراغت، پزشکی و امور درمانی و سایر خدمات در حوزه های مختلف الهه عزیزی 1396 hamghadami.ir
پین ورک ارائه دهنده خدمات آنلاین منزل محمد رسول بهاری و احسان مسلمی 1396 pinwork.ir
ژتون اپلیکیشن دستیار مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی و صنفی علیرضا فتحی 1396 pp-ec.ir
استادکار سامانه درخواست خدمات منزل حسین اخلاق پور 1396 ostadkar.pro/tehran
سنجاق پلتفرمی برای سفارش آنلاین خدمات خانه فرید آیت 1396 sanjagh.pro/tehran
جاپارکز سرویسی برای یافتن نزدیکترین و بهترین جای پارک موجود در اطراف کاربر مهدی هدائی 1396 japarx.com
آرایشگاه سامانه رزرو آنلاین آرایشگاه رامین نمیرانیان 1396 arayeshgaah.com
لم بده سرویس سفارش آنلاین خدمات خانگی طریق اپلیکیشن موبایل یا وب سایت حمیدرضا سیمین پور 1396 lambede.ir
اسپارد اپلیکیشن ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای نظافت پوریا نوروزی 1395 espard.com
هوم سرویز سامانه درخواست خدمات حضوری رامین بابایی همتی 1395 homeservize.com
تمیزیار بستر رزرو آنلاین خدمات نظافت اماکن و ساختمان ها شراره مهریان اصفهانی، علی محمدی پور 1395 tamizyar.ir
اوستاپ ارائه دهنده‌ی خدمات فنی و اجرایی خانه و ساختمان امیرمحمد مسعودی 1395 oostop.ir
کلینکس سرویس آنلاین درخواست نظافت و خدمات منزل محمد اسماعیل تحصیلی 1395 cleanx.ir
داربستان نصب و اجاره داربست های فلزی ،فروش داربست های متحرک، فروش داربست های آلومینیومی و غیره حمیدرضا پاکپور 1395 darbastan.com
بزمینه پلتفرم آنلاین برنامه‌ریزی عروسی محمدمهدی سامع 1395 bazmineh.com
عمران رنتر فروشگاه آنلاین کالا، خدمات و آموزش گروه ابردژ صنعت 1395 omranrenter.com
خدمت از ما اپلیکیشن خدمت در منزل حمید طهماسبی، حبیب صادقی نژاد، مصطفی سقایی 1395 khedmatazma.com
آچارباز سامانه اعزام سرویسکار به محل غلامحسین بشیرنژاد 1395 a4baz.com
کاراباما پلتفرم تعمیرات لوازم خانگی علی صوفی 1394 karabama.com
آبدنگ سامانه ی تامین،خرید و فروش محصولات فنی مهندسی سید امیرحسام بتولی 1394 abdang.net
پاکزی سامانه جمع آوری پسماندهای خشک کاوه فتحی 1394 pakzi.ir
ساد ۲۴ سامانه رد یابی و جستجوی چک های مفقودی بهروز فتح آبادی 1394 sad24.ir
سلام ساختمان پلتفرم ارائه خدمات فنی ساختمان علیرضا سعیدی رضوانی 1394 salamsakhteman.com
خدمتچی سامانه درخواست خدمات عمومی علی علیمردانی 1393 khedmatchi.com
ایبو پلتفرم تبدیل عکس و پی دی اف های فارسی به ورد مجتبی فرج اللهی 1393 eboo.ir
سیناد سامانه یکپارچه نظارت و اجرای درمان تکمیلی، اپلیکیشن موبایلی و دسکتاپی ارائه خدمات به بیمه شدگان درمان تکمیلی شرکتهای بیمه شرکت رادیسان افزار 1391

 

اهمیت استارت آپ های خدماتی

بسیاری از خدمات در گذشته به اندازه امروز تخصصی نبودند. در نتیجه معمولاً افراد سر رشته مختصری در هر زمینه داشتند. اما با گسترش تکنولوژی و پیچیده‌تر شدن فناوری نیاز به افراد متخصص و ماهر در هر زمینه‌ای احساس می‌شود.

از طرف دیگر سرعت زندگی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است‌. با توجه به تغییرات سبک زندگی، بسیاری از افراد فرصت مراجعه حضوری به مراکز مختلف برای دریافت خدمات خود را پیدا نخواهند کرد‌. در چنین شرایطی توجه به انواع استارتاپ های خدماتی که می‌توانند در هر مکانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازهای شهروندان را رفع کنند اهمیت بسزایی دارد.

نکته قابل توجه دیگر افزایش میانگین سالمندان در جامعه است. پیر شدن هرم جمعیتی این نیاز را ایجاد می‌کند که افراد بتوانند خدمات مورد نیاز خود را از منزل تامین کند. در واقع این کار باعث کاهش ضرورت ترک خانه توسط افراد سالمند و پیر خواهد شد.

با توجه به دلایل ذکر شده وجود استارت آپ های خدماتی مانند اسنپ، دیجی کالا، آچاره و… علاوه بر تولید ثروت برای صاحبان آنها، می‌تواند بخش بزرگی از نیاز افراد مختلف در سطح جامعه را تامین نماید.

سخن پایانی

با بررسی استارت آپ های خدماتی به سادگی متوجه نقش پر رنگ آنها در تامین نیازهای روزمره خود می‌شویم. توسعه و گسترش انواع استارتاپ های خدماتی می تواند نقش مهمی در رفع نیازهای جامعه داشته باشد.

البته بسیاری از افراد خلاق با ایده های درخشان هستند که هنوز فرصت شکوفایی و تجاری سازی کسب و کار خود را پیدا نکرده‌اند. سازمان‌هایی مانند شتاب دهنده کسب و کار پیشگامان با برنامه‌های متنوع آماده کمک به این افراد برای تولید ثروت و رفع نیازهای جامعه از طریق ایده‌هایشان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 6 = 18