ثبت استارتاپ در ایران
  • 1402-01-02
  • شرکت پیشگامان
  • 0

چقدر با شرایط ثبت استارتاپ در ایران آشنا هستید؟ در سال‌های اخیر شرکت‌های استارتاپی با تجاری سازی صحیح ایده‌ها و فناوری‌های جدید خود توانسته‌اند به سود بالایی دست پیدا کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد دارای ایده‌های درخشان در فکر راه‌اندازی استارتاپ خود افتاده‌اند. برای آشنایی با مراحل ثبت استارتاپ در ایران در ادامه با مقاله ای از شرکت شتابدهنده پیشگامان همراه ما باشید.

مشخصات استارتاپ

استارتاپ‌ها شرکت‌هایی هستند که بر پایه ارائه یک محصول، خدمت و یا اختراع جدید اقدام به کسب درآمد و توسعه اقتصادی می‌کنند. در مقاله‌های قبلی درباره تفاوت استارتاپ و کسب و کار صحبت کرده‌ایم. استارتاپ‌ها انواع مختلفی دارند. پیش از اقدام به ثبت باید مشخص نمایید که شرکت شما جزو کدامیک از انواع استارتاپ است.

شرکت‌های استارتاپی انواع مختلفی از جمله قابل خرید و مقیاس پذیر دارند. همچنین به طور غالب استارتاپ‌ها تحت عنوان شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود ثبت می‌شوند.

ثبت استارتاپ در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. عدم انجام این کار ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله سوءاستفاده رقبا از فناوری‌های شرکت و عدم کسب سود مالی قابل قبول شود. در نهایت پس از مشخص شدن تعداد اعضا، نوع استارتاپ و حوزه فعالیت استارتاپ حتما اقدام به ثبت شرکت خود نمایید.

بیشتر بخوانید: استارتاپ چیست؟

تفاوت استارتاپ‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود

مطابق قانون تجارت تعداد اعضای شرکا باید حداقل 3 نفر باشد. همچنین باید 2 نفر بازرس که جزو اعضا نیستند، معرفی شوند. در حالی که شرکت‌های استارتاپی با مسئولیت محدود دارای 2 یا چند عضو اولیه هستند.

در قانون حداقل سرمایه اولیه‌ای برای شرکت‌های با مسئولیت محدود ذکر نشده است. اما شرکت‌های سهامی خاص باید دارای حداقل 100 هزار تومان سرمایه اولیه باشند. همچنین باید 35 درصد از سرمایه کل شرکت به صورت نقدی همان ابتدا پرداخت شود. برای پرداخت باقی مبلغ 5 سال فرصت به استارتاپ داده می‌شود.

با توجه به تفاوت‌های موجود بین شرکت‌های استارتاپی و تفاوت نحوه ثبت شرکت استارت آپ، حتما شرایط درج شده در قانون را رعایت کنید تا در طی این پروسه مشکلی پیش نیاید. در ادامه بیشتر با نحوه راه اندازی استارتاپ و ثبت آن آشنا می‌شویم.

مراحل ثبت استارتاپ

مدارک مورد نیاز برای ثبت استارتاپ در ایران

در صورتی که حوزه انتخابی شما برای فعالیت و ارائه محصول یا خدمات نیاز به دریافت جواز دارد، ابتدا مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنید به علاوه اگر قرار است یک وکیل به عنوان نماینده شما مراحل ثبت استارتاپ را انجام دهند حتماً اقدام به دریافت وکالتنامه قانونی نمایید. سایر مدارک مورد نیاز برای ثبت استارتاپ در ایران عبارتند از:

  • کارت ملی و شناسنامه اعضای استارتاپ
  • قرارداد و اقرار نامه امضا شده توسط اعضا
  • برگه عدم سوء پیشینه کیفری اعضای استارتاپ

مزایای ثبت استارتاپ

ثبت نکردن قانونی استارتاپ مانع فعالیت‌های شرکت شما نخواهد شد. با این وجود آسان بودن نحوه ثبت شرکت استارت آپ و مزایای آن موجب می شود که انجام فرآیند ثبت شرکت استارتاپی گزینه معقول‌تری به نظر برسد.

یکی از اولین مزایای رعایت شرایط ثبت استارتاپ در ایران بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی است. به علاوه مشتریان و افراد مختلف زمانی که متوجه شوند استارتاپ شما به طور رسمی و قانونی ثبت شده است، راحت‌تر به کسب و کار شما اعتماد می‌کنند. بالاتر رفتن میزان اعتماد مشتریان منجر به آسان‌تر شدن و افزایش معاملات تجاری خواهد شد.

مزیت دیگر امکان افتتاح حساب بانکی تجاری است. طبیعتاً با داشتن این حساب، تسهیلات و خدمات بانکی بیشتری دریافت خواهید کرد. علاوه بر این ثبت استارتاپ در ایران می‌تواند مسیر همکاری با سازمان‌های دولتی برای کسب سود بیشتر را باز نماید.

در نهایت آخرین نکته‌ای که می‌توان به عنوان مزیت ثبت رسمی شرکت استارتاپ بیان کرد، امکان شرکت در مناقصات است. حضور در مناقصه‌های دولتی و خصوصی و برنده شدن آنها می تواند سود فراوانی را نصیب استارتاپ‌ها کند.

بیشتر بخوانید: انواع استراتژی استارتاپ و ضرورت استفاده از آن برای کسب و کارها

مراحل ثبت استارتاپ

از آنجا که ارائه مدارک شناسایی اعضا برای ثبت ضروری است، طبیعتا اولین مرحله در ثبت استارتاپ در ایران تعیین شرکای کاری است. همچنین سمت هرکدام از اعضا را به طور واضح مشخص نمایید. در گام بعدی به سایت ثبت شرکت‌ها متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نموده و شرکت خود را در سامانه ثبت نام کنید.

در ادامه حتما برای استارتاپ خود یک نام مناسب انتخاب کنید. شرایط انتخاب نام به این صورت است که 5 اسم انتخابی خود را بدون ذکر واژه شرکت در فرم می‌نویسید. در نهایت یکی از این نام‌ها انتخاب خواهد شد. تمامی مدارک مورد نیاز برای ثبت را می‌توانید داخل سایت مشاهده نمایید.

از دیگر مراحل ثبت استارتاپ تعیین حوزه فعالیت شرکت است. برای انتخاب حیطه فعالیت‌های شرکت و مدت زمان فعالیت بهتر است با تمامی شرکا مشورت کنید تا یک توافق جمعی داشته باشید.

مرحله بعدی در نحوه ثبت شرکت استارت آپ انتخاب مکان شرکت است. اگر هنوز مکانی برای تاسیس شرکت انتخاب نکرده‌اید مشکلی وجود ندارد. کافی است آدرس محل زندگی خود یا یکی از اعضای استارتاپ را وارد کنید. با نوشتن کدپستی و انتخاب گزینه تطبیق، آدرس شما به طور خودکار نشان داده می‌شود.

میزان سرمایه اولیه شرکت و میزان سهم هریک از شرکا نیز باید در زمان ثبت مشخص شود. در صورتی که استارتاپ شما دارای شعبه است، اطلاعات مورد نیاز را در سایت وارد کنید. اگر در زمان ثبت نام برنامه‌ای برای تعیین شعبه ندارید، از این مرحله بگذرید.

از آخرین کارهایی که برای ثبت استارتاپ در ایران باید انجام داد، انتخاب یک روزنامه کثیرالانتشار برای چاپ اطلاعیه‌های شرکت است. همانطور که احتمالا می‌دانید انتخاب سالنامه یا روزنامه یکی از گام‌های مهم در نحوه ثبت شرکت استارت آپ است.

در نهایت اساسنامه شرکت استارتاپی خود را کامل نمایید. انجام تمامی مراحلی که در این قسمت عنوان کردیم از شرایط ثبت استارتاپ بوده و الزامی است.

پس از انجام تمامی مراحل، مدارک شما بازبینی خواهند شد. در این زمان 3 حالت پیش می‌آید:

  1. تقاضای شما به دلیل وجود ایراداتی که قابل برطرف کردن نیست رد خواهد شد.
  2. ابلاغیه‌ای دریافت خواهید کرد مبنی بر ناقص بودن اطلاعات، در این شرایط باید اقدام به تکمیل اطلاعات کنید.
  3. اداره ثبت شرکت‌ها با درخواست شما موافقت کرده و می‌توانید اقدام به صدور آگهی رسمی نمایید.

شرایط ثبت استارتاپ

نمونه اساسنامه استارت آپ

تا اینجا درباره نحوه ثبت شرکت استارت آپ صحبت کردیم. حالا برای آشنایی با بیشتر با نحوه اساسنامه نویسی برای شرکت استارتاپی خود شما را به مطالعه این بخش دعوت می‌کنیم. البته خوب است بدانید که می‌توانید در این زمینه از سازمان‌های شتاب دهنده استارت آپ کمک بگیرید.

اساسنامه هر شرکتی شامل یک سند جامع از تمامی اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد شرکت، تعداد اعضا و تغییرات آن، سهام شرکت و به طور کلی هر آنچه به عنوان مبنا و قانون داخلی شرکت است، می‌باشد. اساسنامه‌ها قابل تغییر هستند. اما این تغییر باید به امضای اعضای هیئت مدیره رسیده و در روزنامه رسمی کثیرالانتشار چاپ شود تا همه از تغییرات جدید مطلع شوند.

در شروع اساسنامه باید مشخصات شرکت، میزان سرمایه، حیطه اشتغال شرکت و مدت زمان فعالیت آن ذکر شود. سپس قوانین داخلی شرکت مانند میزان اختیارات افراد و هیئت مدیره، تمامی اطلاعات مربوط به سهام و انتقال آن، نحوه تصویب یک تصمیم و نوع رای‌گیری، تعیین شروع و پایان سال مالی، تنظیم ترازنامه و مواردی از این دست در ادامه اساسنامه شرکت ذکر خواهند شد.

سخن پایانی

شرایط ثبت استارتاپ در ایران چندان سخت و پیچیده نیست. در این مقاله تلاش کردیم شما را با مراحل ثبت استارتاپ آشنا کنیم. با توجه به نحوه ثبت استارت آپ و مزایای انجام این کار، در صورتی که نیاز به مشورت و کمکی در این زمینه داشتید حتما از مشاورین متخصص و خدمات شتاب دهنده ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =