راه اندازی استارتاپ
  • 1401-06-30
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

همان‌طور که استارتاپ با دیگر انواع کسب‌وکار دارای نقاط اشتراک و اختلاف است، راه اندازی استارتاپ نیز طی مراحلی را می‌طلبد که برخی می‌تواند مشابه سایر کسب‌وکارها و برخی می‌تواند متفاوت با آن‌ها باشد. شرکت شتاب دهنده پیشگامان در این مطلب به توضیح مراحل راه اندازی استارتاپ درباره سوال چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم؟می‌پردازد.

1. ایده درخشان و ناب برای راه اندازی استارتاپ

داشتن ایده موتور محرک استارتاپ است و اندیشیدن به راه اندازی استارتاپ بدون داشتن ایده‌ای بکر و نوآورانه بی‌معناست. ناب‌ترین ایده‌ها معمولا آن‌هایی هستند که بر مبنای شناسایی یک نیاز در جامعه شکل می‌گیرند. در واقع استارتاپ در راستای رفع آن نیاز شکل می‌گیرد.
در نظر داشته باشید که ایده مانند بذر اولیه استارتاپ شماست یعنی اگرچه بدون آن استارتاپی شکل نمی‌گیرد، تکیه صرف بر آن نیز نمی‌تواند راه به جایی برد. بلکه لازم است این بذر با سرمایه و امکانات، دانش، پژوهش و همکاری پرورانده شود تا به رشد برسد.

ایده خوب استارتاپی باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • ایجاد ارزش کند؛
  • بکر و نوآورانه باشد؛
  • هزینه مالی و زمانی مورد نیاز برای اجرای آن شفاف باشد.

2. نقشه کسب‌وکار

از مراحل مهم که در آموزش راه اندازی کسب و کار نوپا بسیار بر آن تأکید می‌شود، داشتن نقشه کسب‌وکار است. اگر تاکنون تجربه‌ای در ایجاد نقشه کسب‌وکار نداشته‌اید، لازم است اصول آن را بدانید. هر نقشه کسب‌وکار (Business plan) دارای بخش‌های اصلی و فرعی است. این موارد اصلی‌ترین بخش‌های یک نقشه کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند:

  •  پرداختن به نیاز مشتری
  •  تعیین بازار هدف
  •  تعیین سرمایه‌گذار و میزان سرمایه
  •  راه‌های ارتباط با مشتری

اهمیت بیزینس پلن چیست؟ برای آن‌که اهمیت داشتن بیزینس پلن برای در ذهنتان شفاف شود باید گفت راه اندازی استارتاپ دقیقا مانند گام نهادن در یک فضای تاریک و مبهم است و بیزینس پلن یا همان نقشه کسب‌وکار مانند یک چراغ قوه عمل می‌کند. طرح نقشه کسب‌وکار نیازمند داشتن اطلاعات کافی است بنابراین پژوهش یکی از اجزای جدانشدنی راه اندازی استارتاپ است که در فضای اکوسیستم استارتاپی می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

لازم است درباره بازار هدف، نیازهای مشتری، هزینه‌های مورد نیاز و بسیاری از موارد دیگر به خوبی تحقیق کنید. بسته به این که راه‌اندازی کدام یک از انواع استارتاپ را در نظر دارید، جزئیات کار می‌تواند متفاوت باشد. مثلا برای راه اندازی یک استارتاپ اجتماعی باید یک مسئله اجتماعی را در نظر بگیرید و درباره آن تحقیق کنید.

مراحل راه اندازی استارتاپ

3. نمونه محصول اولیه و سنجش بازار پیش از راه اندازی استارتاپ

مقصود از محصول در راه اندازی استارتاپ لزوما یک کالا نیست. محصول شما چیزی است که قرار است استارتاپ شما آن را ایجاد کند و در ازای رفع نیاز مشتریان به واسطه آن بتوانید درآمد داشته باشید. بنابراین می‌تواند شامل کالا، خدمت، آموزش و … باشد.

محصول هرچه که باشد، ارائه یک نمونه اولیه از آن و سنجش بازار لازم است. شما می‌توانید نمونه‌ای کوچک یا مقیاسی خرد از محصول را تولید کنید یا خدمت خود را به بازار محدودی ارائه دهید و بازخوردها را بسنجید.

آنگاه بررسی کنید آیا بازخوردهای مورد انتظار را دریافت کرده‌اید؟ نسبت هزینه‌ها و درآمدها چگونه بوده است و آیا ادامه کار در مقیاس بزرگ‌تر ارزش و صرفه اقتصادی دارد؟ در صورتی که این مرحله از راه اندازی استارتاپ را جدی نگیرید، ممکن است متحمل هزینه سنگینی شوید که بازگشتی نداشته باشد. در واقع ایده خود را با شکست مواجه می‌کنید.

آیا می دانید انکوباتور استارتاپ چیست ؟

4. ثبت ایده و انتخاب برند

هوشیار باشید که ایده‌های نو مانند کالاهایی نفیس خیلی زود به سرقت می‌روند بنابراین لازم است به مالکیت معنوی ایده خود و ثبت آن توجه داشته باشید. مالکیت معنوی یک فرایند است که طی آن می‌توانید از سرقت ایده خود توسط دیگران جلوگیری کنید و آنان را با منع قانونی مواجه کنید.

انتخاب برند تعیین کننده هویت تجاری استارتاپ شماست. لازم است این نام با دقت، صبوری و مشورت با افراد متخصص انتخاب شود. لازم است برند محصول یا خدمات استارتاپ شما را در ذهن مشتری تداعی کند.

مقاله مرتبط: استارتاپ چیست؟

5. جذب سرمایه‌گذار برای راه اندازی استارتاپ

هزینه راه اندازی استارتاپ طی ایجاد نقشه کسب‌وکار مشخص می‌شود. هر سرمایه‌گذار نیاز دارد آگاهی کاملی از سرمایه مورد نیاز و نحوه بازگشت آن داشته باشد. حتی اگر تصمیم شما بر راه اندازی استارتاپ با هزینه کم است، باید دیدگاه روشنی درباره آن داشته باشید. این نیاز هر استارت آپ موفق صرف نظر از مقیاس و هدف آن است.
برای موفقیت در جذب سرمایه لازم است اطلاعاتی را که طی تحقیقات به دست آورده‌اید، در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهید. به این ترتیب نقشه راه تا حدی روشن می‌شود و سرمایه‌گذار می‌تواند راحت‌تر قانع شود و اعتماد کند.

6. انتخاب مشاور و بازاریابی صحیح

گام‌هایی که تاکنون برای راه اندازی استارتاپ برشمردیم، همگی ضروری هستید. انتخاب یک مشاور راه‌بلد نیز ضرورتی مشابه دارد. یک مشاور می‌تواند طرح شما را دقیق‌تر و از تمام جوانب بررسی کند و آنچه ممکن است مورد غفلتتان واقع شده به شما گوشزد کند و رویکرد استارتاپ شما را مشخص کنید.

راه اندازی استارتاپ آغاز راه است و اگر تلاش، تحقیق، نوآوری و سنجش را متوقف کنید، عمر استارتاپ شما خیلی زود به پایان می‌رسد. برای ادامه حیات استارتاپ خود باید مدام به فکر راه‌های به‌روز باشید.

در دوران حاضر کسب‌وکارها از فضای سنتی فاصله گرفته‌اند و بازاریابی خود را در فضای دیجیتال پررنگ‌تر کرده‌اند. البته هر کسب‌وکار اینترنتی نمی‌تواند لزوما استارتاپ هم باشد. شرط لازم برای استارتاپ بودن همان‌طور که گفتیک داشتن ایده خلاقانه است.

با این حال فضای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ تبدیل به ابزاری اجتناب‌ناپذیر برای راه‌اندازی استارتاپ شده است. شما نیز برای داشتن یک استارت آپ موفق ناگزیر به استفاده از این فضا و کارشناسان و مشاوران خبره و متخصص در آن هستید و باید استراتژی استارتاپ متناسب با خود را برگزینید. بسته به ایده و مقیاس استارتاپ و آنچه ارائه می‌دهید، می‌توانید از یک بخش یا بخش‌هایی از حوزه گسترده دیجیتال مارکتینگ برای معرفی و فروش استفاده کنید و با تجاری سازی ایده دانش بنیان خود به دنبال جذب سرمایه گذار باشید.

چالش های استارتاپ چیست؟

چالش های پیش روی استارتاپ می تواند رقابت شدید، کمبود منابع و زیرساخت، کمبود بودجه و چالش‌های مدیریت مالی و غیره باشد که هر کدام با استراتژی درست قابل حل است.

راه اندازی استارتاپ

کلام آخر

تلاش کردیم مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مراحل راه اندازی استارتاپ را برای شما عزیزان شفاف کنیم و سعی کردیم به سوال چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم پاسخ بدهیم. جزئیات امر به این بستگی دارد که راه اندازی کدام یک از انواع استارتاپ با چه مقیاس و چه هدفی مد نظر شما باشد. در هر صورت اصول و کلیات این مراحل قابل حذف از مسیر شما نیستند و باید به همه آن‌ها توجه داشته باشید. انتخاب مشاور خبره می‌تواند به شما کمک کند که ریسک کمتری در طی مسیر بپذیرید و شما را به داشتن یک استارتاپ موفق نزدیک‌تر می‌کند. برای استفاده از راهنمایی مشاوران پیشگامان با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

Index