شتاب دهنده مجازی
  • 1401-12-21
  • شرکت پیشگامان
  • 0

نقش شتاب دهنده مجازی در بهبود عملکرد استارتاپ‌ها انکارناپذیر است. در حال حاضر شتاب دهنده‌های زیادی در کشور درحال فعالیت هستند. به طور مثال شرکت شتاب دهنده پیشگامان یکی از موفق‌ترین شتاب دهنده‌ها در بازار ایران است.

برای آشنایی با شتاب دهنده های مجازی بهتر است ابتدا بدانیم شتاب دهنده چیست و چگونه به استارتاپ‌ها و موسسات کمک می‌کند. برای پاسخ به این سوالات در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت شتاب دهنده‌ها

شتاب دهنده‌ها سازمان‌هایی هستند که با تامین کمک‌های مالی و انجام برخی خدمات حمایتی در زمینه‌های مختلف به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند. وجود شتاب دهنده‌ها هم به نفع استارتاپ و هم به سود سرمایه‌گذار خواهد بود.
در واقع ماجرا این است که سازمان‌های شتاب دهنده با توجه به نیاز استارتاپ مانند نیاز به آموزش برخی اصول و نیاز به حمایت مالی، اقدام به کمک می‌کنند. همانطور که از نام این سازمان مشخص است، توسعه و پیشرفت استارتاپ با کمک این سازمان‌ها شتاب و سرعت بیشتری خواهد گرفت.
خوب است بدانید که شتاب دهنده کسب وکار و شتاب دهنده استارتاپ عملکردی متفاوت از یکدیگر دارند. شتاب دهنده‌های نوع اول با رشد کسب و کار به دلیل برخی محدودیت‌ها مانند منابع مالی و انسانی ممکن است مجبور به قطع خدمات شتابدهی شوند.

شتابدهنده مجازی

شتاب دهنده مجازی چیست؟

تعریف‌های متعددی می‌توان برای شتاب دهنده مجازی ارائه داد. ساده‌ترین و خلاصه‌ترین تعریف عبارت است از مجموعه‌ای از برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و مشاوره‌های کارشناسی برای بهبود عملکرد استارتاپ‌ها و افزایش سود آنها.
شتاب دهنده‌ها اولین بار از سال 2005 آغاز به کار کردند، اما شتاب دهنده مجازی سازمان جدیدتری است. در واقع دلیل اصلی شکل‌گیری شتاب دهنده مجازی را می‌توان شیوع کرونا و مدت طولانی زمان قرنطینه دانست.
در آن زمان شتاب دهنده‌ها برای ادامه کسب و کار خود ناچار به ارائه خدمات به صورت مجازی شدند. البته دوره‌های آموزشی شتاب دهنده آنلاین مانند سایر کلاس‌های مجازی به شکل ویدیوهای از پیش ضبط شده استاد نیست. بلکه کلاس به صورت کاملا آنلاین برگزار شده و امکان مشارکت فعال در دوره و پرسش سوالات از استاد در همان لحظه وجود دارد.
برخی معتقدند میزان اثربخشی شتاب دهنده‌های مجازی به اندازه شتاب دهنده حضوری نخواهد بود. گرچه ممکن است این نظر تا حدودی درست باشد اما به هر حال شتاب دهنده‌های مجازی تمام تلاش خود می‌کنند که به توسعه استارتاپ‌ها و رفع نواقص آنها کمک کنند.

برنامه‌های شتاب دهنده مجازی

تیم شتاب دهنده مجازی با توجه به نیازهای استارتاپ ابتدا یک برنامه زمانی برای دوره مشخص می‌کند. معمولا این زمان بین 6 ماه تا 1 سال خواهد بود. از آنجا که در هر دوره چند استارتاپ و شرکت نوپا انتخاب می‌شوند، به یک روند و پروسه صحیح و استاندارد برای انتخاب تیم‌ها نیاز است.
بعد از این مراحل اساتید باتجربه و مجرب شتاب دهنده مجازی شروع به تدریس مفاهیم مورد نیاز با استفاده از جدیدترین روش‌ها می‌کنند. در پایان دوره، استارتاپ‌ها مشکلات خود را حل کرده و به کمک شتاب دهنده به یک موفقیت پایدار خواهند رسید.

اهداف شتاب دهنده های مجازی

اهداف شتاب دهنده‌های حضوری و مجازی تفاوتی با یکدیگر ندارند‌. هدف اصلی شتاب دهنده را می‌توان پیدا کردن خلاهای موجود در محصول یا ایده نوآورانه یک استارتاپ دانست.
این سازمان‌ها بعد از پیدا کردن این مشکلات، سعی در حل آنها از هر روش ممکنی می‌نمایند. مربی‌ها و اعضای شتاب دهنده به قدری از صاحب استارتاپ درباره محصول نوآورانه‌اش صحبت می‌کنند و آنها را از همه جنبه‌ها بررسی می‌نمایند. این کار در نهایت یا باعث رشد و توسعه محصول یا ایده خواهد شد، و یا صاحب ایده متوجه ایرادات اساسی کار شده و قید آن را می‌زند‌.

شتاب دهنده مجازی چیست

سخن پایانی

شتاب دهنده‌ها نقش غیرقابل انکاری در پیشرفت و توسعه اقتصادی استارتاپ‌ها ایفا می‌کنند. وجود شتاب دهنده مجازی این فرصت را به شرکت‌هایی که امکان استفاده از خدمات حضوری این سازمان‌ها را ندارند، می‌دهد که مشکلات کسب و کار خود را حل کنند.

آیا همه شتاب دهنده آنلاین است؟
نه. به طور معمول در آغاز کار و پایان هر بخش از پروژه، یک تیم گروه شتاب دهنده مجازی برای مدت ۲ یا ۳ روز پیش شما خواهند آمد. در این فرصت کارشناسان تیم شتاب دهنده می‌توانند از نزدیک شرایط را بررسی کنند.

آیا من با ارزش ترین محصول خود را با شتاب دهنده درست می کنم؟
در رابطه با محصول نهایی می‌توان گفت بله. فعالیت شتاب دهنده به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. در فاز و بخش اول بیشتر به اعتبار سنجی اختراع یا ایده و ارتباط بین محصول نهایی و بازار عرضه پرداخته می‌شود.
در صورتی که محصول در فاز اول تایید شود وارد بخش دوم یعنی ساخت با ارزش‌ترین محصول می‌شویم. در طول پروسه فاز دوم تیم شتاب دهنده از شما می‌خواهد که توجه خود را معطوف کسب و کار نمایید. این کار باعث می‌شود تا ضمن پر کردن خلأهای موجود بتوانید به تمامی سوالات در ارتباط با شرکت و پروژه خود پاسخ دهید.

آیا شرکت کنندگان با کار نکردن از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند؟
خیر اینطور نیست. اجرای پروژه شتاب دهنده به این صورت است که گروه‌های شرکت کننده در دوره باید هر هفته یک به‌روز‌رسانی از کار خود ارائه دهند. ارائه‌ها به صورت فایل پاورپوینت است. این فایل باید چند ساعت قبل از آغاز سخنرانی برای تیم شتاب دهنده ارسال شود.
اگر این کار به موقع انجام نشود و یا به روزرسانی انجام نشده باشد، آن تیم اجازه سخنرانی نخواهد داشت. این روند موجب می‌شود گروه‌های فعال داخل شتاب دهنده به راحتی مشخص شوند. همچنین در طول سخنرانی سایر افراد مشارکت داشته، سوالات خود را پرسیده و بازخورد کلی خود نسبت به پروژه را بیان می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =