شتاب دهنده
  • 1401-09-02
  • شرکت پیشگامان
  • 0

همگام با رشد استارتاپ در سال‌های اخیر، پیدایش شتاب دهنده‌ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چرا که در جامعه استارتاپی امروزی، شتاب دهنده نقش حائز اهمیتی را در رشد استارتاپ ایفا می‌کند. در واقع به دلیل نفوذ قابل توجه شتاب دهنده بر بهبود نتایج ابتدایی استارتاپ ها، شاهد رشد گسترده آن در جامعه استارتاپی هستیم.
در این مطلب قصد داریم که به بررسی نقش اصلی و مهم شتاب دهنده‌ها در موفقیت استارتاپ ها پرداخته و نحوه کار انواع شتاب دهنده را توضیح دهیم.

شتاب دهنده چیست ؟

شتاب دهنده یک نوع نهاد حمایتی بوده که با ارائه مجموعه‌ای از خدمات، استارتاپ ها را در پیمودن مسیر رشد و پیشرفت همراهی می‌کند. در واقع شتاب دهنده‌ها، به کارآفرین ها کمک می‌کنند تا آمادگی لازم را جهت ورود به بازار رقابتی کسب نمایند. از این رو می‌توان گفت که شرکت‌های شتاب دهنده یکی از مراکز و نهادهای حمایتی بوده که نقش حائز اهمیتی را در بهبود فعالیت‌های استارتاپی و کسب نتایج مطلوب آنها ایفا خواهد کرد.

در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان به بررسی ۴ ویژگی شرکت‌های شتاب دهنده که آن‌ها را از استارتاپ ها متمایز می‌کند خواهیم پرداخت. این ویژگی‌ها عبارت است از:

 

۱. آموزش و منتورینگ Mentorship-driven
۲. دوره زمانی ثابت و مستمر Fixed-term
۳. همکاری و کار گروهی Cohort-based
۴. سرمایه گذاری در زمان نتیجه گیری Demo Day

 

از این رو شتاب‌ دهنده‌ها، یک برنامه حمایتی بر پایه آموزش و منتورینگ استارتاپ ها دارند. به این معنا که فردی به عنوان منتور و مشاور در شتاب دهنده قادر به هدایت استارتاپ ها بوده و آموزش‌های لازم را جهت پیشرفت و رشد استارتاپ ارائه می‌کند. همچنین دوره کاری که استارتاپ ها تحت آموزش شرکت‌های شتاب دهنده قرار می‌گیرند، یک دوره ثابت می‌باشد.
فعالیت شتاب دهنده در جهت رشد استارتاپ ها بر مبنای همکاری و کار گروهی قرار داده شده است و یک رابطه دوستانه و صمیمی برقرار خواهد شد. در نهایت نیز استارتاپ ها در یک روز مشخص که Demo Day نامیده می‌شود، از شتاب دهنده‌ها جدا شده و به سرمايه‌گذاران جهت اجرای نهایی کار معرفی خواهند شد.

تعریف شتاب دهنده استارتاپ

شتاب دهنده استارتاپ Startup Accelerator یا Speed Accelerator شرکتی است که از میان استارتاپ های گوناگون، ایده‌ای را که قدرت عملی بودن آن بسیار بالاتر خواهد بود را انتخاب کرده و تحت پوشش آموزش‌های شرکت قرار می‌دهد. از این رو از طریق حمایت‌های مالی، رفتاری، مشاوره‌ای، تعیین هدف و… در کسب موفقیت استارتاپ ها کمک کرده و به ازای ارائه سرمایه اولیه به استارتاپ ها، درصدی از مالکیت آن را به نفع خود کسب خواهد کرد.

در واقع خدمات شتابدهی، یکی از بهترین و ایده‌آل ترین مراکز مشاوره‌ای جهت کمک به استارتاپ ها برای رشد و پیشرفت کسب‌وکارشان می‌باشد. از این رو اگر قصد دارید که در کسب‌وکار خود با دیگر افراد به نام ارتباط برقرار کنید و از تجارب ارزشمند آنها در محیط کاری بهره بگیرید و کسب‌وکار خود را به سرعت و در زمان کوتاهی توسعه دهید، یک شتاب دهنده استارتاپ می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند.

 

نحوه کار شتاب دهنده‌ها چگونه است؟

شرکت‌های شتاب دهنده برای رشد و پیشرفت استارتاپ ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این رو آنها به استارتاپ ها کمک می‌کنند تا نمونه اولیه مناسب و مورد قبولی از کالاها و خدمات را به بازار عرضه کنند. همچنین در جذب مشتری، تامین منابع انسانی و تامین سرمایه نیز به استارتاپ ها کمک می‌کنند. بازه زمانی که شرکت‌های شتاب دهنده به ارائه خدمات به استارتاپ ها می‌پردازند، محدود بوده و معمولاً حدود 3 الی 4 ماه است.
از این رو در این بازه زمانی محدود سعی می‌کنند که با فراهم کردن حداکثر امکانات و تامین نیازهای استارتاپ ها، آنها را در مسیر رسیدن به اهداف تعیین شده کمک نمایند. به طور معمول یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌هایی که در این بازه زمانی نصیب استارتاپ ها خواهد شد، برقراری ارتباط با شبکه‌ای از منتورها، کارآفرینان، متخصصان بازاریابی، مدیران شرکت‌های مشهور و به خصوص سرمايه‌گذاران می‌باشد.

مطالعه بیشتر: شتاب دهنده مجازی

اکو سیستم استارتاپ ها

شتاب دهنده

۶ دلیل مهم وجود دارد که اشاره به اهمیت استارتاپ ها در بازار می‌کند که عبارت است از:

۱. ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش میزان بیکاری در کشور
۲. گوناگون سازی منبع درآمد تولید ملی کشور
۳. تاثیر استارتاپ ها بر خلق دانش و توسعه سریع کشور
۴. بومی‌سازی دانش و انتقال فناوری در کشور
۵. توسعه منابع انسانی و رشد سرمایه در کشور
۶. مشارکت عمومی در رشد و توسعه کشور

مطالعه بیشتر: نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ

کارکردهای اصلی شتاب دهنده چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله نیز بیان کردیم، شتاب‌ دهنده‌ها فرصت رشد سریع و توسعه قدرتمند استارتاپ ها را فراهم می‌کنند. از این رو چون اکثر صاحبان ایده، توانایی و قدرت مالی کافی را جهت توسعه استارتاپ خود ندارند، شتاب دهنده‌ها می‌توانند به ارائه مجموعه‌ای از خدمات مورد نیاز یک استارتاپ را جهت رشد و پیشرفت آن انجام دهند.
به همین دلیل اصلی‌ترین و مهمترین وظیفه و رسالت شتاب دهنده‌ها را می‌توان در موضوع تقویت استارتاپ و تبدیل آن به یک کسب‌وکار موفق و پربازده قلمداد کرد. از این رو شتاب دهنده باید به پرورش استارتاپ و ارائه آموزش‌های تخصصی جهت توسعه سریع آن اقدام نماید. برای اینکه تفاوت دقیق استارتاپ و شتاب دهنده را بدانید، می توانید مقاله تفاوت استارتاپ و شتاب دهنده بخوانید.

در واقع می‌توان ۷ کارکرد اصلی شتاب دهنده را در این دسته‌بندی قرار داد که عبارت است از:

۱. برقراری ارتباط و فراهم کردن دسترسی‌های لازم با مربیان کسب‌وکار و مدیران با تجربه بازاریابی
۲. فراهم سازی منتورینگ حرفه‌ای
۳. انجام تبلیغات و بازاریابی غیرمستقیم برای استارتاپ
۴. فراهم کردن زیرساخت‌های لازمه برای موفقیت استارتاپ
۵. فراهم سازی امکانات و تجهیزات مورد نیاز استارتاپ
۶. تیم‌سازی حرفه‌ای
۷. تامین سرمایه استارتاپ در ازای دریافت سهام

 

کلام آخر
با توجه به مطالب گفته شده، می‌توان گفت که شتاب دهنده ها تاثیر مثبت بسیاری بر عملکرد کسب‌وکارهای نوپا خواهند داشت. چرا که شرکت‌های شتاب دهنده قادر به حمایت و پشتیبانی همه جانبه از استارتاپ ها بوده و چالش‌های پیش روی استارتاپ ها را رفع و برطرف می‌کند. همچنین با ارائه خدمات منتورینگ می‌تواند خلاء تجربه کم استارتاپ ها را رفع نماید. شرکت شتاب دهنده پیشگامان به عنوان مجموعه ای فراتر از یک شتابدهنده به دنبال کمک به ایده های خلاقانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 × 1 =