ویژگی های سرمایه گذار فرشته چیست
  • 1401-11-16
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

هنگامی که یک شرکت جدید در حال شکل‌گیری است، به جذب سرمایه گذار نیاز دارد تا رشد کند و موفق بماند. اما کجا و چگونه می‌توانیم این سرمایه را پیدا کنیم؟ اینجاست که سرمایه‌گذاران فرشته وارد می‌شوند. از ویژگی های سرمایه گذار فرشته این است که افراد ثروتمندی بوده و پول نقدی برای سرمایه‌گذاری دارند، علاقه‌مند به کارآفرینی و خواهان پذیرفتن ریسک‌های این‌چنینی برای رسیدن به یک هدف بزرگ هستند.

حتی ممکن است به دنبال تامین مالی پروژه های دانش بنیان برای سرمایه‌گذاری اولیه باشند. در واقع، در طول سال‌ها، با افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های این چنینی، سرمایه‌گذاران فرشته به منبع اصلی سرمایه برای بسیاری از استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه کار تبدیل شده‌اند. در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان، شما را با ویژگی ‌های سرمایه ‌گذار فرشته و نقشی که به عهده دارد، آشنا می‌کنیم.

 

سرمایه‌گذار فرشته کیست؟

وظایف سرمایه گذار فرشته

برای بررسی ویژگی های سرمایه گذار فرشته (Angel Investor)، می‌توان گفت که همان‌طور که نام آن نشان می‌‌دهد شخصی است که مانند یک فرشته نجات از یک شرکت یا استارت‌آپ جدید حمایت می‌کند. سرمایه‌گذاران فرشته، درواقع افرادی با ثروت و دارایی خالص هستند که در روزهای ابتدایی در کسب و کارهای جدید یا استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دلیل اصلی این سرمایه‌گذاری، کسب بازده سرمایه از شرکت در زمان رشد آن در آینده است. سرمایه‌گذاران فرشته، شرایط مطلوب‌تری را در مقایسه با سایر وام‌دهندگان ارائه می‌دهند، زیرا آنها معمولاً به جای دوام کسب و کار، روی کارآفرینی که کسب و کار را شروع می‌کند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این افراد معمولاً ثروتمند هستند که در ازای حقوق صاحبان سهام یا بدهی قابل تبدیل به استارت‌آپ‌ها، سرمایه تزریق می‌کنند. برخی از سرمایه‌گذاران فرشته از طریق پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی به صورت آنلاین سرمایه‌گذاری می‌کنند یا شبکه‌های سرمایه‌گذار فرشته ایجاد می‌کنند تا سرمایه موردنیاز را با هم جمع کنند. آنها نه تنها سرمایه خود را را برای موفقیت یک کسب و کار نوپا به اشتراک می‌گذارند، بلکه به این شرکت‌ها نیز برای رشد بیشتر مشاوره می‌دهند.

 

تفاوت بین سرمایه‌گذار فرشته و سرمایه‌گذار خطرپذیر چیست؟

سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران خطرپذیر به عنوان دو مورد از رایج‌ترین منابع تامین مالی جایگزین، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هر دو کسب و کارهای نوآورانه را حمایت مالی می‌کنند. با این حال، تفاوت‌های اساسی بین سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته وجود دارد، از جمله:

  • یک سرمایه‌گذار فرشته به تنهایی کار می‌کند، در حالی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر بخشی از یک شرکت هستند.
  • سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران خطرپذیر، مبالغ متفاوتی را سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • سرمایه‌گذار فرشته و سرمایه‌گذار خطرپذیر، مسئولیت‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارند.
  • از وظایف سرمایه گذار فرشته این است که فقط در شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند، این در حالی است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر اغلب در شرکت‌های توسعه‌یافته‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • سرمایه‌گذار فرشته و سرمایه‌گذار خطرپذیر در بررسی دقیق هدف سرمایه‌گذاری خود با هم تفاوت دارند. به این معنی که سرمایه‌گذاران فرشته، با توجه به اینکه پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنند متعلق به خودشان است، مجبور نیستند نگران آینده سرمایه خود باشند. اما سرمایه‌گذاران خطرپذیر باید دقت بیشتری در سرمایه‌گذاری داشته باشند. این به دلیل آن است که آن‌ها مسئولیت امانتداری در قبال شرکای خود دارند.

 

برای مطالعه بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت سرمایه‌ گذار فرشته و سرمایه گذار خطرپذیر را مطالعه نمایید.

آشنایی با برخی از ویژگی‌ های سرمایه‌ گذار فرشته

اگر کارآفرینان موتور رشد اقتصاد هستند، سرمایه‌گذاران فرشته بنزین موتور اقتصاد هستند. سرمایه‌گذاران فرشته معمولاً ویژگی زیر را دارند:

فقط متعهد به افزایش سرمایه نیستند

قوی‌ترین سرمایه‌گذاران فرشته‌، به جای اینکه صرفاً به کسب و کاری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند علاقه‌مند باشند، متعهد هستند. این فرشتگان در طول سال‌های سخت و دشوار رشد استارت‌آپ‌های نوپا، همدلی، مشارکت و تشویق فراوانی را نشان می‌دهند. سرمایه‌گذارانی که این ویژگی‌ها را نشان می‌دهند، معمولاً تجربه قبلی در تأسیس و رشد کسب و کار دارند.

چنین فرشتگانی خون استارت‌آپی در رگ‌هایشان جاری است، می‌خواهند به بازی استارت‌آپی که دوست دارند نزدیک بمانند، به حرفه‌ای که روحشان را شعله‌ور کرده است برگردانند و به اکوسیستم استارت‌آپی پر جنب و جوش، نوآور و در حال رشد در جامعه‌شان منتفع شوند.

به دنبال سرمایه‌گذاران فرشته‌ای باشید که در گذشته تجربیات کارآفرینی داشته‌اند و می‌توانند با تیم مؤسس و کارمندان شما وقت بگذرانند. این امر، به آن‌ها در شناسایی چالش‌ها و ارائه راه‌حل‌های مفید کمک می‌کند. در مراحل اولیه یک کسب و کار، این چالش‌ها همیشه مشکلات تجاری نیستند، بلکه اغلب چالش‌های تعادل بین کار و زندگی هستند.

برنامه‌های کاری بلندپروازانه می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در حفظ تعادل بین کار و زندگی شما شود. به عنوان مثال، در صورتی که یک سرمایه‌گذار فرشته خوب متوجه عدم تعادل بین کار و زندگی شما شود، توصیه می‌کند که زمان بیشتری را با خانواده‌ خود بگذرانید، به خصوص در تعطیلات آخر هفته. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل عمل کنید و به نوبه خود ROI او را به حداکثر برسانید، از شما می‌خواهد تعادل بین کار و زندگی سالم را حفظ کنید.

ویژگی سرمایه گذار فرشته

به کشف استعداد‌ها کمک می‌کنند

برای موفقیت یک استارتاپ، مدیر عامل باید بتواند بهترین استعدادها را جذب و حفظ کند. این استعدادها شامل کارمندان جدید، شرکای استراتژیک جدید، مشاوران، اعضای هیئت مدیره، خریداران بالقوه و حتی سرمایه‌گذاران جدید می‌شود. فرشتگانی که معرفی گرمی انجام می‌دهند، می‌توانند تفاوت بزرگی در رشد کسب و کارهای نوپا ایجاد کنند که این از ویژگی های سرمایه گذار فرشته است.

یکی از راه‌های مستقیم برای ارزیابی سوابق کاری یک سرمایه‌گذاران فرشته این است که از آنها در مورد معاملات قبلی که انجام داده‌اند، بپرسید. کنفرانس‌هایی که در آن شرکت می‌کنند و شرکای بالقوه‌ای که علاقه‌مند به برقراری ارتباط با شما هستند را بررسی کنید. علاوه‌بر‌این، می‌توانید حضور آنلاین، وبلاگ، ارتباطات و دنبال‌کنندگان یک سرمایه‌گذار فرشته را در لینکدین، توییتر و اینستاگرام ارزیابی کنید.

موجب افزایش آگاهی از برند می‌شوند

استارت‌آپ‌های نوپا، به سرمایه‌گذارانی نیاز دارند تا به آن‌ها در دیده شدن هرچه بیشتر کمک کنند. رشد اخیر در سایت‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا اخبار روز به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از سال‌های گذشته منتشر شود و سرمایه‌گذاران فرشته می‌توانند با انتشار اخبار شرکت از طریق کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین یا توییتر نقش حمایتی برای شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ایفا کنند.

این یکی دیگر از ویژگی های سرمایه گذار فرشته است که به دیده شدن هرچه بیشتر یک برند کمک می‌کند. یکی از راه‌های تشویق شرکا به انتشار اخبار شرکت این است که آن‌ها را در پست‌های شرکت تگ کنید و لینک‌های اخبار اخیر را مستقیماً برای آنها ارسال کنید و از آنها بخواهید که به اشتراک بگذارند.

سرمایه مالی را فراهم می‌کنند

حمایت چند سرمایه‌گذار فرشته می‌تواند به معنای تفاوت بین موفقیت یا شکست یک شرکت باشد. در مورد فرشتگانی که با آنها کار می‌کنید، انتخابی عمل کنید. از ویژگی ‌های سرمایه‌ گذار فرشته واقعی این است که آن‌ها متعهد، همدل، دلگرم کننده و بامسئولیت هستند. آنها در مواقع سخت در کنار کارآفرین می‌ایستند و برای غلبه بر موانع تلاش می‌کنند.

آنها ارتباط باز با کارآفرین را حفظ می‌کنند و به طور فعال معرفی‌های ارزشمندی را از شبکه خود انجام می‌دهند. یک سرمایه‌گذار فرشته متعهد به کمک به شما در انتشار اخبار مهم در مورد برند و محصولات شرکت شما هستند. در نهایت، آنها چک‌های بزرگی می‌نویسند تا کارآفرین بتواند روی مهم‌ترین جنبه کسب و کار خود تمرکز کند.

قابل اعتماد هستند

از دیگر ویژگی های سرمایه گذار فرشته، قابل اعتماد بودن آن است. اگرچه سرمایه‌گذاران فرشته استارتاپ‌ها را حمایت مالی می‌کنند، اما آنها همچنین راهنمای مطمئنی هستند. بنیانگذار یک شرکت باید بداند که می‌تواند به سرمایه‌گذار فرشته اعتماد کند تا بهترین توصیه‌های خود را ارائه دهد و سرمایه‌گذار منافع تجارت را در ذهن داشته باشد.

ویژگی های سرمایه گذار فرشته

 

کلام پایانی

عوامل بسیاری مانند سابقه خانوادگی، مشخصات شخصی، تعهدات مالی و موارد دیگر بر انتخاب‌های سرمایه‌گذاری شما تأثیر می‌گذارد. این عوامل فوق بر انتخاب‌های شما تأثیر می‌گذارند، اما همچنان در دست سرمایه‌گذار است که یک سبد سرمایه‌گذاری مستحکم بر اساس نیاز و مشخصات سرمایه‌گذار ایجاد کند. یکی از ویژگی های سرمایه گذار فرشته آن است که قبل از اینکه به یک شرکت خاص نگاه کنند، نگرش خاصی را به روی میز می‌آورند.

در نتیجه، آنچه در بخش سرمایه‌گذاری می‌گذرد می‌تواند در هر زمان خاص به قضاوت‌های متفاوتی منجر شود. بنابراین، درک عوامل روان‌شناختی مؤثر بر فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و ویژگی‌های سرمایه گذار فرشته می‌تواند به شما کمک کند تا تفاوت را تشخیص دهید. همکاری با یک سرمایه‌گذار فرشته مناسب که به شما در تمام تلاش‌هایتان برای موفقیت شرکت جدیدتان کمک می‌کند، می‌تواند تصمیم درستی برای کسب و کار شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 × = 16

Index