تفاوت سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر
  • 1401-09-23
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

در این مطلب از شرکت شتاب دهنده پیشگامان دنیای سرمایه‌ گذاری و در میان کسب و کار های مختلف، سرمایه ‌گذاران بر اساس شاخص‌های گوناگون، به دسته‌های جداگانه‌ای تقسیم می‌شوند.‌ از این رو سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر، ۲ فاز و دسته مختلف از انواع سرمایه‌ گذاری می‌باشند که تفاوت و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. در واقع روش سرمایه گذاران فرشته با روش و فاز سرمایه گذاران خطر پذیر متفاوت می‌باشد.

در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان قصد داریم که به بررسی تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر بپردازیم تا در نهایت بتوانید بر اساس نیاز کسب‌وکار و استارتاپ خود به انتخاب یکی از این دو فاز سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذار اقدام نمایید.

سرمایه گذار فرشته کیست؟

سرمایه گذار فرشته Angel Investor، فردی است که سرمایه و پول زیادی را در اختیار دارد و بر حمایت و پشتیبانی از کارآفرینان و استارتاپ های نوپا تمرکز می‌کند. در واقع سرمایه گذاران فرشته تمایل دارند که سرمایه و منابع مالی خود را برای راه اندازی استارتاپ و یا کسب و کار هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند، صرف نمایند. از این رو این افراد معمولاً در فازهای اولیه استارتاپ ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

سرمایه گذار فرشته کیست؟

 

سرمایه گذاران فرشته بعد از شکل‌گیری یک کسب‌وکار و راه اندازی استارتاپ وارد کسب‌وکار می‌شوند. از این رو این نوع سرمایه‌ گذاری ریسک و مخاطرات بیشتری در مقایسه با سایر سرمایه گذاری‌ها دارد. چرا که سرمایه گذار فرشته بعد از تامین مالی یک استارتاپ، با این احتمال که برخی از استارتاپ ها با شکست مواجه می‌شوند، باید منتظر به نتیجه رسیدن آن و کسب سود خود باشد. به طور معمول سرمایه گذاران فرشته در ازای تامین مالی، درخواست بخشی از سهام شرکت را از بنیانگذار استارتاپ خواهند داشت. از این رو علاوه بر تامین مالی و رفع بحران‌ها و مشکلات مالی شرکت، می‌توانند در برخی از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیران استارتاپ نیز کمک و راهنمایی‌های ارزشمندی را ارائه دهند.

در واقع سرمایه‌ گذار فرشته ممکن است تاجر و یا یک کارآفرین موفق بوده که تجربیات و دانش ارزشمندی را دارا می‌باشد. از این رو بهره‌گیری از نظرات کارشناسی وی می‌تواند برای استارتاپ بسیار سودمند باشد.

سرمایه گذاران فرشته را می‌توانید از بین آشنایان خانوادگی و یا دوستان خود پیدا کنید. همچنین می توانید از شرکت پیشگامان به عنوان موسسه ای جهت کمک گرفتن برای عملی سازی ایده های استارتاپ خود بهره بگیرید.

این نوع سرمایه‌ گذاری با نام‌های دیگری چون سرمایه‌ گذار بذر (Seed Investor) و یا سرمایه گذاری خصوصی نیز شناخته می‌شود. ذکر این نکته لازم است که تزریق سرمایه از طریق سرمایه گذاران فرشته، مقطعی بوده و صرفا در مرحله راه اندازی استارتاپ و مراحل شروع کار می‌باشد.

مطالعه بیشتر: سرمایه گذار فرشته چه ویژگی هایی دارد؟

سرمایه گذار خطر پذیر کیست؟

سرمایه گذاری خطر پذیر (Venture Capital، یکی از انواع سرمایه‌ گذاری هایی است که بر روی استارتاپ ها و کسب و کار های کوچک انجام می‌شود. در واقع این گروه از سرمایه گذاران قصد دارند که منابع مالی خود را در شرکت‌هایی با پتانسیل رشد بالا در بازار انجام دهند.

 

سرمایه گذار خطر پذیر کیست؟

 

از این رو برای این که سرمایه گذار خطر پذیر بتواند یک استارتاپ و شرکت نوپا را جهت انجام سرمایه گذاری انتخاب کند، به معیارهای اندازه شرکت، خطوط توسعه محصول و دارایی‌های آن توجه میکند. چرا که این نوع سرمایه گذاران هیچ عملکرد و خروجی از تیم استارتاپ ندیده‌اند و صرفاً بر روی ایده و پیش‌بینی‌ها حساب می‌کنند.

از این رو سرمایه گذاران خطر پذیر، ریسک بالای تامین مالی استارتاپ ها و کسب کارهای نوپا را به عهده می‌گیرند، به این امید که برخی از این استارتاپ های مورد حمایت آنها به موفقیت و کسب سود برسد. به همین دلیل اگر چه برای سرمایه گذار خطر پذیر این امر و تامین مالی استارتاپ ها ‌می‌تواند خطرناک باشد، اما مسلماً بازدهی بالا و کسب سود بیشتر نیز برای آنها جذاب است.

 

تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر

سرمایه گذار فرشته و سرمایه‌ گذار خطر پذیر، هر دو از فازهای سرمایه‌ گذاری بوده که پول و سرمایه خود را در کسب و کار های نوپا سرمایه‌ گذاری می‌کنند. از این رو هر یک از این دو سرمایه گذاران سعی می‌کنند که با محاسبه دقیق ریسک های استارتاپ و انتظار بازگشت سرمایه و سود مطمئن خود اقدام به سرمایه گذاری در استارتاپ ها نمایند. بر این اساس تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در چه معیارهایی می‌باشد که در ادامه به ذکر آن خواهیم پرداخت.

 

۱. تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در نوع کارکردشان

اولین تفاوت سرمایه‌ گذار فرشته و سرمایه‌ گذار خطر پذیر در نوع کارکرد هر یک و پولی است که برای سرمایه گذاری در شرکت‌ها استفاده می‌کنند. در واقع سرمایه گذار فرشته، یک سرمایه‌ گذار معتبر و مستقلی بوده که از پول و سرمایه خود برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها استفاده می‌کند.

از این رو سرمایه‌گذار فرشته بیشترین کمک و حمایت را از کسب‌وکارهای نوپا و داشته که در نهایت به رشد و پیشرفت آن منتهی خواهد شد.

در مقابل سرمایه گذار خطر پذیر، یک فرد و یا شرکت حقوقی بوده که برای سرمایه گذاری در استارتاپ های نوپا، از سود بازنشستگی و یا سرمایه شرکت بهره می‌گیرد. از این رو این نوع سرمایه گذاری از پول و بودجه خود برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها بهره نمی‌گیرد.

 

۲. تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در هویت سرمایه گذاران

همان طور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، سرمایه گذار فرشته فردی است که از سرمایه شخصی خود جهت سرمایه گذاری در استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا استفاده می‌کند. در واقع می‌توان سرمایه گذاران فرشته را در گروه افراد موفق و کارآفرینانی دانست که قصد دارند از استارتاپ های مورد علاقه خود حمایت و پشتیبانی کنند. از این رو این گروه از سرمایه گذاران افرادی هستند که با سرمایه شخصی خود و برای علاقه بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کرده و ریسک کمتری نیز می‌کنند.

در مقابل سرمایه گذار خطر پذیر، شرکت‌های سرمایه گذاری بوده که با سرمایه افراد و ارگان‌ها به سرمایه گذاری در استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا می‌پردازند. از این رو سرمایه گذاران خطر پذیر به دلیل منابع مالی و هویت سرمایه گذاری که دارند، می‌توانند درصد بسیار بالاتری از ریسک را در مقایسه با سرمایه گذاران فرشته تجربه کنند.

 

تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر

 

۳. تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در زمان شروع سرمایه گذاری

سومین تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در زمان شروع جذب سرمایه گذار برای ایده کسب و کار برای استارتاپ ها می‌باشد. در واقع میزان سرمایه و بودجه‌ای که در زمان راه اندازی استارتاپ مورد نیاز بوده با میزان سرمایه در زمانی که استارتاپ در میانه راه قرار دارد کاملا متفاوت می‌باشد. از این رو سرمایه گذاران فرشته در استارتاپ هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند، اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. به همین دلیل سرمایه گذاران فرشته وارد حوزه‌هایی می‌شوند که به آن علاقه داشته و امیدوار هستند که استارتاپ مورد نظر به سود و پیشرفت مورد نظر آنان برسد.

از سوی دیگر سرمایه‌ گذاران خطر پذیر ترجیح می‌دهند که در استارتاپ ها و کسب و کار هایی سرمایه گذاری کنند که بخش مهمی از مسیر شروع کار و حتی رشد را نیز طی کرده باشد. به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری جهت کسب سود مورد نظر سرمایه گذاران خطر پذیر به نسبت بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. از این رو استارتاپ ها می‌توانند با توجه به موقعیت و شرایط رشد کسب‌وکار خود از هریک از سرمایه گذاران فرشته و یا سرمایه گذاران خطر پذیر کمک و راهنمایی بگیرند.

 

۴. تفاوت سرمایه‌ گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در میزان سرمایه‌ گذاری

تفاوت دیگر این ۲ سرمایه گذار در میزان سرمایه گذاری هر یک برای استارتاپ ها می‌باشد. سرمایه گذاران فرشته معمولاً قادر هستند که مبلغ کمی را در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند. در حالی که سرمایه گذاران خطر پذیر به دنبال سرمایه گذاری های بزرگ با بازده مورد انتظار بالاتر می‌باشند. از این رو سرمایه گذاران خطر پذیر مبلغ بیشتری را در مقایسه با سرمایه گذاران فرشته برای استارتاپ ها صرف خواهند کرد.

 

تفاوت سرمایه گذار خطر پذیر و سرمایه گذار فرشته

 

۵. تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در انتظار بازگشت سرمایه

انتظار بازگشت سرمایه در این ۲ نوع سرمایه‌ گذاری نیز از یکدیگر کاملاً متفاوت می‌باشد. سرمایه‌ گذار فرشته انتظار بازگشت سرمایه ۲۰ تا ۲۵ درصد را دارد. در حالی که سرمایه‌گذار خطر پذیر به دنبال بازده ۲۵ تا ۳۵ درصد سرمایه خود می‌باشد. از این رو با توجه به تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در این مورد، به انتخاب یک نوع سرمایه گذار برای استارتاپ خود باشید.

 

۶. تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در مداخلات سرمایه گذار در کسب‌وکار

هر ۲ نوع سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر، در ازای تامین مالی و سرمایه گذاری که در استارتاپ انجام می‌دهند، درخواست بخشی از سهام کسب‌وکار را خواهند داشت. از این رو می‌توانند بر طبق میزان سهام خود در استارتاپ به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در امور کسب‌وکار بپردازند. سرمایه‌گذار فرشته به عنوان راهنما و مشاور بنیانگذار استارتاپ عمل کرده و سعی می‌کند که در اداره امور کسب‌وکار یاری رساند. در واقع سرمایه گذاران فرشته می‌توانند با برقراری ارتباط با مدیر و مشاوران حقوقی به رشد و پیشرفت استارتاپ کمک کنند.

در عوض سرمایه گذار خطر پذیر قصد دارد که به ازای میزان سرمایه‌ای که برای استارتاپ پرداخت کرده است بر امور کسب‌وکار و حوزه مدیریت آن دخالت و نظارت داشته باشد. همچنین شاید سرمایه گذار خطر پذیر انتظار داشته باشد که بنیانگذار استارتاپ برای او و همراهانش یک کرسی هیئت مدیره نیز اختصاص دهد.

 

۷. تفاوت سرمایه‌ گذار فرشته و سرمایه‌ گذار خطر پذیر در مدت سرمایه‌ گذاری

آخرین تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه‌ گذار خطر پذیر در مدت سرمایه گذاری می‌باشد. معمولاً سرمایه گذاران فرشته بعد از گذشت ۱ یا ۲ سال از سرمایه گذاری با کسب سود مورد نظر خود از کسب‌وکار جدا می‌شوند. اما سرمایه گذاران خطر پذیر معمولاً مدت بیشتری سهامدار کسب‌وکار بوده و حتی تا ۱۰ سال نیز کسب‌وکار را همراهی می‌کنند.

شباهت سرمایه‌ گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر

اولین شباهت سرمایه‌ گذار فرشته و سرمایه‌ گذار خطر پذیر در آیتم سرمایه‌ گذاری مشترک در استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا می‌باشد. در واقع هم سرمایه گذاران فرشته و هم سرمایه گذاران خطر پذیر علاقه دارند که در استارتاپ هایی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند، سرمایه‌ گذاری کنند.

شباهت دیگر این دو مربوط به مشارکت در سهام کسب‌وکار می‌باشد. هر دو این سرمایه گذاران در ازای پرداخت سرمایه به بنیانگذار استارتاپ، انتظار دریافت بخشی از سهام کسب‌وکار را دارند.

آخرین شباهت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر در خروج از سرمایه گذاری کسب و کار ها می‌باشد. در واقع بعد از رشد و پیشرفت استارتاپ ها و کسب سود مورد نظر، سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر از استارتاپ ها جدا می‌شوند.

 

شباهت های سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر

 

انتخاب سرمایه گذار فرشته و سرمایه‌ گذار خطر پذیر

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توانید هر یک از سرمایه گذاران فرشته و یا سرمایه گذاران خطر پذیر را انتخاب کنید. در واقع باید بر اساس مجموعه عوامل ذکر شده و با توجه به موقعیت و شرایط کسب‌وکار خود، در نهایت یک مورد را انتخاب کنید.

از این رو بهتر است که در جلسات برگزار شده با سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر به معرفی نقشه کسب‌وکار خود، استراتژی‌های بازاریابی، برنامه‌های توسعه محصول و خدمات خود، طرح‌ها و صورت‌های مالی استارتاپ و دیگر برنامه‌های مهم خود بپردازید.

سپس در نهایت مبلغ مورد نیاز خود برای استارتاپ را برای سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر مشخص کنید. همچنین برنامه نهایی خود را جهت افزایش سرمایه برای سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر نیز توضیح دهید تا بتوانند با توجه به برنامه‌های استارتاپ شما و ریسک‌های موجود به سرمایه گذاری برای استارتاپ اقدام نمایند.

بنابراین بنیانگذار استارتاپ در انتخاب سرمایه‌ گذار باید به شرایط هر یک از سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر توجه کرده و همچنین موقعیت فعلی کسب‌وکار خود را نیز مورد بررسی قرار دهد. چرا که باید مشخص شود که برای استارتاپ باید چه مبلغی سرمایه گذاری شود تا در مرحله رشد و پیشرفت قرار گیرد. از این رو این امر در انتخاب سرمایه‌ گذار مناسب که باعث رشد و پیشرفت استارتاپ شود، بسیار حائز اهمیت می باشد.

کلام آخر

هر یک از استارتاپ ها برای رسیدن به مرحله رشد و پیشرفت، نیاز به تامین سرمایه مالی مورد نیاز خود هستند. از این رو این مشکل و نیاز باید به بهترین شکل ممکن برای استارتاپ ها رفع شود. سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطر پذیر دو نوع از سرمایه گذاری مطمئن جهت تامین سرمایه استارتاپ ها می‌باشد که البته هر یک نیز با دیگری تفاوت‌هایی را دارد. بنابراین دانستن این مورد و توجه به تفاوت سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر باعث می‌شود که شما بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری در کسب‌وکار نوپای خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 × 1 =

Index