شرایط استخدام در شرکت دانش بنیان
  • 1402-04-05
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

اگر کارجو هستید یا در سایت‌های کاریابی به دنبال فرصت شغلی بهتر هستید، احتمالا با آگهی‌های شرکت‌های دانش بنیان هم آشنا شده‌اید. بسیاری از کارجوها اطلاعات دقیقی درباره شرایط استخدام در شرکت‌های دانش بنیان ندارند و نمی‌دانند چطور باید برای کار در این شرکت‌ها درخواست بدهند. استخدام در شرکت‌های دانش بنیان، مزیت‌های مختلفی دارد؛ به خصوص اگر آقا هستید و هنوز سربازی نرفته‌اید، می‌توانید به صورت امریه در این شرکت‌ها کار کنید و دوران خدمتتان را به پایان برسانید. در این مقاله از شرکت شتابدهنده پیشگامان، شرایط استخدام در شرکت دانش بنیان را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که فعالیت در این شرکت‌ها برای چه افرادی مناسب است.

شرکت دانش بنیان چیست؟

ابتدا به صورت مختصر توضیح می‌دهیم شرکت دانش بنیان چیست و سپس به سراغ بررسی شرایط کار در آن‌ها می‌رویم. این شرکت‌ها معمولا توسط محققان یا افراد دانشگاهی تأسیس می‌شوند و ایده‌ یا طرح محصولی را ارائه می‌دهند که برای اجرای آن به تکنولوژی‌ها و تجهیزات پیشرفته نیاز است.

تجاری سازی محصولات دانش بنیان معمولا به سرمایه بسیاری نیاز دارد. به همین دلیل این کسب و کارها امتیازهای مختلفی مانند معافیت مالیاتی، دریافت تسهیلات بلند مدت با سود کم و استخدام منابع انسانی با شرایط ویژه دارند.

شرایط استخدام شرکت دانش بنیان چیست؟

هرکدام از انواع شرکت های دانش بنیان شرایط ویژه خود را دارند. بعضی از آن‌ها نیروهای مورد نیازشان را از بین پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی بخش خصوصی جذب می‌کنند و بعضی دیگر،‌ در پلتفرم‌های کاریابی اینترنتی، آگهی منتشر می‌کنند.

اگر قصد استخدام در بهترین شرکت های دانش بنیان را دارید، باید از طریق وب سایت شرکت‌ها، صفحه آن‌ها در پلتفرم‌های کاریابی و اخبار فضای مجازی، آن‌ها را دنبال کنید تا در صورت انتشار آگهی استخدام، متوجه شوید و برایشان رزومه ارسال کنید.

این دسته از شرکت‌ها معمولا به نیروهای متخصص نیاز دارند. بنابراین تحصیلات مرتبط، سابقه کار در حوزه مورد نظر و تخصص در حیطه‌های مورد نیاز، چند شرط مشترکی است که اکثر شرکت‌های دانش بنیان برای جذب نیروی مورد نظرشان در نظر می‌گیرند.

شرایط استخدام شرکت دانش بنیان چیست؟

فرایند استخدام امریه سربازی شرکت دانش بنیان

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استخدام شرکت دانش بنیان این است که می‌توانند پروژه‌های امریه سربازی را به افرادی بسپارند که تخصص مورد نیازشان را دارند. مطابق با اصل ۱۴۷ قانون اساسی، در زمان صلح، کارکنان وظیفه یگان‌های نظامی می‌توانند خدمتشان را با فعالیت تخصصی در بخش‌های دولتی، به خصوص در مناطق محروم، سپری کنند.

شرکت‌های دانش بنیان، امکان استفاده از شرایط امریه را دارند و می‌توانند با سربازان وظیفه همکاری داشته باشند. به سربازهایی که در پروژه‌های امریه دانش بنیان مشارکت دارند،‌ سرباز فناور گفته می‌شود. این افراد باید مطابق با شیوه‌نامه‌های تدوین شده در کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان فعالیت داشته باشند. با طرح امریه دانش بنیان، سربازها به جای فعالیت در بخش‌های نظامی، با تخصص خودشان در یک شرکت مشغول به کار می‌شوند. با این کار، هم حقوق و مزایای بیشتری به دست می‌آورند و هم تجربه و سابقه کارشان افزایش پیدا می‌کند. در ادامه شرایط فعالیت امریه در شرکت‌های دانش بنیان را بررسی می‌کنیم.

شرایط استخدام امریه سربازی در شرکت دانش بنیان

شیوه نامه استخدام امریه، جدولی دارد که امتیازهای افراد را با توجه به سابقه فعالیت فناورانه‌شان، مشخص می‌کند. سابقه فعالیت در شرکت دانش بنیان، راه‌اندازی یا عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها، وضعیت تأهل سربازان امریه و نوع شرکت دانش بنیان، معیارهای امتیازبندی این شیوه‌نامه هستند. در صورتی که فردی معیارهای جدول را تا بیش از ۸۰ امتیاز داشته باشد، شرایط استخدام در شرکت دانش بنیان را خواهد داشت.

سایر شرایط مورد نیاز برای استخدام امریه در شرکت دانش بنیان عبارت است از:

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی
  • فارغ‌التحصیل رشته‌های ثبت شده در برگ سبز خدمت (رشته‌های علوم پزشکی امکان گذراندن امریه سربازی در شرکت‌های دانش بنیان را ندارند)
  • تطابق رشته تحصیلی و تخصص فرد با موقعیت شغلی که در شرکت دانش بنیان به او پیشنهاد شده

چطور در شرکت دانش بنیان سرباز امریه شویم؟

فرایند پذیرش امریه در شرکت‌های دانش بنیان چگونه است؟

اگر بیشتر از ۶ ماه تا آخرین مهلت ارسال دفترچه اعزامتان باقی مانده، می‌توانید برای فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان درخواست بدهید. اگر شرکتی شما را به عنوان نیروی کار بپذیرد، باید به مدت ۶ ماه تمام وقت در مجموعه کار کنید و بیمه داشته باشید.

بعد از ۶ ماه، باید معرفی نامه شرکت دانش بنیانی که در آن کار می‌کنید را به همراه مدارک ضروری برای درخواست امریه، در سامانه امریه سربازی کارگروه دانش بنیان، بارگذاری کنید تا درخواستتان مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورت پذیرش درخواست، باید دوره آموزش نظامی را در نیروهای مسلح بگذرانید. بعد از آن، معاونت علمی ریاست جمهوری شما را به شرکت دانش بنیان اعزام می‌کند تا سربازی‌ خود را به صورت امریه بگذرانید. دوره امریه شما در شرکت مورد نظر، ۲۴ ماه خواهد بود و روند مرخصی‌هایتان هم مشابه سایر سربازانی است که در نیروهای مسلح فعالیت می‌کنند. سرباز فناورها ملزم به کار حضوری تمام وقت در شرکت دانش بنیان هستند و باید در همان موقعیتی که کارگروه دانش بنیان تعیین کرده، مشغول به کار باشند.

شرکت دانش بنیان در دوره امریه موظف به پرداخت حق بیمه، حقوق و مزایای سرباز فناور است و اگر از عملکرد او رضایت نداشته باشد، امکان ارائه مستندات به کارگروه دانش بنیان را خواهد داشت. در شرکت‌های دانش بنیان، ممکن است پروژه‌هایی تعریف شود که سربازهای امریه با انجام آن‌ها، کسری خدمت دریافت می‌کنند. برای دریافت چنین پروژه‌هایی باید با کارگروه دانش بنیان، هماهنگی‌های لازم را انجام داد تا کسری خدمت مورد پذیرش قرار بگیرد.

مزایای استخدام در شرکت دانش بنیان

مزایای استخدام در شرکت دانش بنیان

مزایای استخدام در شرکت دانش بنیان، به نوع و محل آن بستگی دارد. بعضی از این مجموعه‌ها تازه‌کار هستند، هنوز منابع کافی در اختیار ندارند و به درآمد نرسیده‌اند. به همین دلیل ممکن است به دنبال نیروهای کارآموز یا تازه‌وارد باشند تا بتوانند با هزینه‌ کم‌تری کارهایشان را پیش ببرند. اما در مقابل، بهترین شرکت های دانش بنیان که مراحل اولیه را پشت سر گذاشته‌اند و به درآمد رسیده‌اند، شرایط مطلوبی را برای منابع انسانی خود فراهم می‌کنند.

مزایای این شرکت‌ها برای هرکدام از کارکنان، متفاوت است. بعضی از افراد پرداخت به موقع حقوق را به عنوان مهم‌ترین مزیت در نظر می‌گیرد و بعضی دیگر به تجربه‌ای که در طول کار به دست می‌آورند، بیشتر اهمیت می‌دهند. در ادامه به صورت کلی، چند مورد از مزیت‌های استخدام در شرکت‌های دانش بنیان را بررسی می‌کنیم.

  • در این شرکت‌ها حقوق به صورت منظم پرداخت می‌شود، کارکنان بیمه هستند و سنوات هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
  • در این شرکت‌ها می‌توانید تجربه بسیاری به دست آورید.
  • دانش و تخصص شرکت‌های دانش بنیان باعث شده به موقعیت‌های شغلی منحصر به فردی نیاز داشته باشند که شاید در شرکت‌های خصوصی معمولی پیدا نمی‌شود. پس اگر تخصص منحصر به فردی دارید، با فعالیت در این شرکت‌ها می‌توانید شغل دلخواهتان را پیدا کنید.
  • اکثر پرسنل فعال در این شرکت‌ها، جوانان تحصیل‌کرده و باانگیزه هستند. اگر اهل ارتباط‌سازی باشید، فعالیت در این یک مجموعه دانش بنیان، فضای گسترده‌ای برای ارتباط برقرار کردن با افراد تازه برایتان فراهم می‌کند.
  • در شرکت‌های دانش بنیان همیشه فرصت برای رشد و پیشرفت و ارتقای شغلی وجود دارد.

کلام آخر

اگر در زمینه تخصصی خود حرفه‌ای هستید و حرفی برای گفتن دارید، احتمالا می‌توانید از شرایط استخدام در شرکت دانش بنیان استفاده کنید. برای پیدا کردن شغل مناسب در این شرکت‌ها، تنها کافی است وب سایت آن‌ها یا سایت‌های کاریابی اینترنتی را به صورت روزانه چک کنید. البته فراموش نکنید که خودتان هم اگر یک شرکت دانش بنیان داشته باشید، می‌توانید از تمام مزایایی که برای منابع انسانی ارائه می‌شود، استفاده کنید. مثلا می‌توانید سرباز امریه شوید و خدمتتان را از این طریق به پایان برسانید.

شرکت شتابدهنده پیشگامان، مجموعه‌ای است که به کارآفرین‌های جوان در ثبت شرکت دانش بنیان کمک می‌کند. اگر ایده‌ یا پژوهشی دارید که پتانسیل تجاری سازی و تبدیل شدن به یک محصول سودآور را دارد، می‌توانید طرح تجاری آن را بنویسید و برای ما ارسال کنید. کارشناسان پیشگامان طرح شما را بررسی می‌کنند و در صورتی که شانس دریافت مجوز دانش بنیان را داشته باشد، با شما تماس می‌گیرند. بعد از آن هم راهنمایی‌های لازم برای ثبت شرکت را به شما ارائه می‌دهند تا هم کسب و کار شخصی خودتان را داشته باشید و هم بتوانید از تسهیلات دانش بنیان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 × 1 =

Index