انکوباتور استارتاپ چیست
  • 1401-08-24
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

اگر به‌عنوان یک استارتاپ می‌خواهید بیزینس پلن خود را به مرحله عمل برسانید یا به دنبال یک مرکز حمایتی برای کسب‌وکار استارتاپی خود هستید، پس نقش انکوباتور های استارتاپ را دست‌کم نگیرید. شما با حضور در محیط انکوباتور ها به پیشرفتی دوچندان دست می‌یابید و می‌توانید خود را از پله اول به چندین پله جلوتر پرتاب کنید. اما آیا اطلاع دقیقی دارید که انکوباتور استارتاپ چیست؟ چه مزایایی از طریق آن دستگیر کسب‌وکارتان می‌شود؟ و تفاوت این مراکز با شتاب ‌دهنده چیست؟ شرکت شتاب دهنده پیشگامان در این مقاله به شما کمک می‌کند با صفر تا صد انکوباتور های استارتاپ آشنا شوید و درباره آن‌ها بیشتر بدانید.

منظور از انکوباتور استارتاپ چیست؟

استارتاپ ها در اغلب موارد برای شروع به کار خود یا تجاری‌سازی فعالیت خود به حمایت مراکز و سازمان‌های مختلفی نیازمند هستند. یکی از شناخته‌شده‌ترین موسساتی که هدایت استارتاپ ها را می‌تواند در دست باشد، انکوباتور است. انکوباتور (Incubator) در لغت معنایی معادل با محفظه رشد، محل پرورش اطفال زودرس و ماشین جوجه‌کشی دارد. از همین معنا می‌توان دریافت که انکوباتور فضایی برای رشد و پرورش فراهم می‌کند؛ حال این فضا می‌تواند مختص موجودات زنده باشد یا متعلق به یک کسب‌وکار استارتاپی.

بنابراین می‌توان گفت که انکوباتور در اصطلاح به مراکزی گفته می‌شود که استارتاپ ها را از لحظه ایده‌پراکنی تا به نتیجه رسیدن اهداف آن‌ها حمایت می‌کند و در این مسیر خدماتی را نیز به آن‌ها ارائه می‌دهد. منظور از خدمات انکوباتور استارتاپ چیست؟ یعنی برای ایده‌های نوپا که نیاز به برنامه‌ریزی، پرورش و طراحی مدل تجاری دارند، پلنی در نظر گرفته می‌شود که از طریق آن بتوانند ایده خود را تا مرحله مناسبی پیش ببرند و به سرانجامی برسانند.

در واقع یک انکوباتور هنگام راه اندازی استارتاپ ها به صاحبان آن‌ها کمک می‌کند تا ایده‌های خود را از مرحله بالقوه به مرحله بالفعل برسانند. در طی این مسیر خدماتی از قبیل فضای کار، تسهیلات مناسب و بودجه اولیه و همچنین آموزش‌های مناسبی را در اختیار افراد قرار دهند.

انکوباتور ها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

انکوباتور اغلب توسط سازمان‌های غیرانتفاعی یا متعلق به دانشگاه‌ها حمایت می‌شود و از افرادی که پیش‌تر یا همزمان در محیط آکادمیک و دانشگاهی فعالیت داشته‌اند، کمک می‌گیرد تا اهداف خود را پیش ببرد. این اهداف چه مواردی را شامل می‌شود؟ اینکه آن‌ها بتوانند از صاحبان کسب‌وکارها و ایده‌های نو حمایت کنند، بزرگ‌ترین هدف یک انکوباتور استارتاپ را شکل می‌دهد. فضایی که یک انکوباتور فراهم می‌کند، محیطی برای تبادل نظرات و پرورش ایده‌ها است و در این مسیر به منتورینگ نیروها می‌پردازد.

انکوباتور استارتاپ چیست
از طریق انکوباتور های استارتاپ می‌توان به توسعه کارآفرینی در سطح کشور و همچنین رشد اقتصادی آن کمک کرد. به تعدادی که کسب‌وکارهای داخلی افزایش پیدا کنند، توسعه اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد و اینجاست که انکوباتور ها معنا پیدا می‌کنند و می‌توانیم بفهمیم نقش انکوباتور استارتاپ چیست. به همین دلیل است که بخش‌های خصوصی در تلاش‌اند تا با همکاری دانشگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزشی به تاسیس انکوباتور ها بپردازند و از این طریق از ایده‌ها و استارتا‌پ ها حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: انواع استراتژی استارتاپ و ضرورت استفاده از آن برای کسب و کارها

مزایای همکاری با انکوباتور ها چیست؟

اما چه عواملی باعث می‌شود تا افراد به همکاری با انکوباتور ها رو بیاورند؟ این مراکز محیطی هستند تا شما ایده‌ای را که در سر می‌پرورانید، به یک کسب‌وکار تبدیل کنید. علاوه‌بر این یک انکوباتور فضای کاری مناسبی را همراه با دسترسی به اینترنت پرسرعت برای استارتاپ ها به وجود می‌آورد. همچنین انکوباتور ها به بازاریابی و فراهم کردن سرمایه‌گذارها برای تجاری‌سازی محصولات استارتاپ ها نیز کمک می‌کنند و با ارائه تسهیلات و وام‌های بانکی متناسب از کسب‌وکارهای نوپا حمایت به عمل می‌آورند.

نکته دیگر درباره اینکه مزیت انکوباتور استارتاپ چیست، آنکه این موسسات از طریق ارتباط با سایر مراکز، چه خصوصی و چه دولتی، به شبکه‌سازی قوی برای استارتاپ ها منجر می‌شوند. به‌طور مثال اگر شما صاحب یک استارتاپ هستید و در یک انکوباتور کار می‌کنید، با سایر استارتاپ ها ارتباط می‌گیرید، با افراد تاثیرگذار در این زمینه آشنا می‌شوید و می‌توانید این ارتباطات را در خصوص بهبود ایده‌ها و کسب‌وکار خود به کار ببرید.

گذشته از این موارد، انکوباتور ها این توانایی را دارند تا مسائل حقوقی استارتاپ ها را به آن‌ها متذکر شوند و آن‌ها را در خصوص این مسائل و همچنین مسائل مالی یاری دهند. منتورینگ مزیت دیگری است که انکوباتور ها برای استارتاپ ها به ارمغان می‌آروند. افراد عضو در یک تیم استارتاپی با حضور در انکوباتور ها از آموزش‌های متفاوتی در زمینه توسعه کسب‌وکار برخوردار می‌شوند و از تجربه افرادی می‌توانند استفاده کنند که پیش از آن‌ها این مسیر را طی کرده‌اند. بخش منتورینگ در کنار تجاری‌سازی یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های انکوباتور ها برای یک استارتاپ به شمار می‌روند.

تفاوت انکوباتور استارتاپ و شتاب دهنده

یکی از مفاهیمی که بسیار به انکوباتور استارتاپ شباهت دارد، شتاب دهنده ها هستند. شاید این سوال پیش بیاید که شتاب دهنده استارتاپ چیست؟ و تفاوت آن با انکوباتور استارتاپ چیست؟ پیش‌تر گفتیم که انکوباتور ها سعی دارند تا ایده‌ها را به کسب‌وکار تبدیل کنند. پس این مراکز تمرکز اصلی خود را بر روی استارتاپ هایی قرار می‌دهند که هنوز شکل نگرفته‌اند و انکوباتور ها هستند تا این ایده‌ها به مرحله بالفعل برسند.

اما شتاب دهنده‌ها بر روی کسب‌وکارهایی تمرکز دارند که ایده خود را تا مرحله‌ای پیش برده‌اند و اکنون به دنبال تسهیل و سرعت بخشیدن به استارتاپ خود هستند. در واقع خدمات شتاب دهنده ها نیز با ارائه خدماتی مشابه انکوباتور ها سعی در همراهی استارتاپ ها دارند؛ اما نه در مرحله آغاز، بلکه در مرحله توسعه و پیشرفت. در طی این مسیر شتاب دهنده ها سرمایه مناسبی را همراه با بیزینس پلن‌های مناسب در اختیار کسب‌کار ها قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند تجاری‌سازی محصولات استارتاپ را توسعه ببخشند.

بیشتر بخوانید: نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها

تفاوت انکوباتور استارتاپ و شتاب‌دهنده
آیا شتاب دهنده ها نیز خدمات اینترنت پرسرعت، منتورینگ، فضای کاری یا آشنایی با مسائل مالی و حقوقی را در اختیار استارتاپ ها قرار می‌دهند؟ بله. تمام خدماتی که یک انکوباتور در اختیار استارتاپ می‌گذارد، توسط شتاب دهنده ها نیز تامین می‌شود و چه‌بسا این خدمات در بخش بازاریابی و شبکه‌سازی در مراکز رشد و شتاب دهنده بیشتر نیز باشد.

و اینکه مرکز رشد چیست و آیا با شتاب دهنده ها تفاوت دارد؟ ممکن است این مفاهیم در خارج از کشور به شرکت‌های مختلفی اطلاق شود و در کشور ما تفاوتی ندارند و این دو مفهوم به شرکت‌های خصوصی که کار استارتاپ ها را تسریع می‌کنند، گفته می‌شود.

جان مطلب درباره انکوباتور استارتاپ

در این مقاله سعی کردیم در این باره صحبت کنیم که انکوباتور استارتاپ چیست و چگونه به رونق کسب‌و‌کارهای نوپا کمک می‌کند. انکوباتور به‌عنوان یک موسسه خصوصی و غیرانتفاعی تلاش دارد تا ایده‌هایی را که نیازمند رشد هستند و به سرمایه و حمایت اولیه نیاز دارند، کمک برساند. بنابراین اگر شما ایده‌ای دارید که می‌تواند یک کسب‌و‌کار دانش‌بنیان یا تجاری را برایتان رقم بزند، می‌توانید روی کمک‌های انکوباتور ها و شتاب دهنده ها و حتی پیشگامان حساب باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + = 26

Index