مزایای شرکت دانش بنیان
  • 1402-01-23
  • شرکت پیشگامان
  • 0

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که مزایای شرکت دانش بنیان چیست؟ شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر ایده و اختراع جدید، اقدام به تولید یک محصول یا تجاری سازی محصولات دانش بنیان، و ارائه خدمات می‌کنند. برای آشنایی با مزایای ثبت شرکت دانش بنیان در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط تاسیس شرکت دانش بنیان

درصورتی که می‌دانید شرکت دانش بنیان چیست، باید گفت اساساً شرکت‌ها برای تاسیس باید از موارد ذکر شده در قانون تجارت و آیین نامه‌های مربوطه پیروی کند. در نتیجه شرکت‌های متقاضی برای دانش بنیان شدن نیز باید ‌واجد موارد ذکر شده در آیین نامه‌ها باشند. این شرایط در دو بخش شروط عمومی و شروط اختصاصی ذکر شده است. قبل از بیان مزایای شرکت دانش بنیان چیست در ادامه این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان به اختصار آنها را بیان می‌کنیم.

شرایط عمومی

شرایطی که در این بخش عنوان می‌شوند عمومی هستند. به این معنا که موارد باید توسط تمامی انواع شرکت‌های دانش بنیان رعایت شوند. اولین و شاید مهم‌ترین مورد مربوط به اعضای هیئت مدیره است.

سه شرط کلی برای اعضا وجود دارد. دست کم دو سوم اعضا می‌بایست واجد حداقل دو مورد از این شروط باشند. این ۳ شرط عبارتند از:

  1. حداقل دارای مدرک لیسانس باشند.
  2. حداقل ۳ سال سابقه فعالیت در حوزه کاری مرتبط با فعالیت شرکت داشته و یا تجربه مدیریتی داشته باشند.
  3. دست کم دارای یک اختراع ثبت شده و دارای ارزیابی داخلی یا بین المللی باشند.

مورد بعدی مربوط به درآمد شرکت است. می‌بایست حداقل نیمی از درآمد شرکت در سال مالی گذشته از طریق فروش محصول فناوری و یا خدمات مربوط به امور دانش بنیان به دست آمده باشد.

همچنین در نهایت آخرین مورد از شرایط عمومی این است که باید برای دست‌کم سه نفر از کارمندان تمام وقت شرکت حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه وجود داشته باشد.

شرایط اختصاصی

شرایط اختصاصی بسته به نوع شرکت دانش بنیان می‌تواند متفاوت باشد. تمامی شرایط عمومی و اختصاصی در آیین نامه تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ذکر شده است. هر شرکت دانش بنیان باید علاوه بر رعایت شرایط عمومی، باید در یکی از ۳ دسته‌بندی اختصاصی قرار بگیرد. این سه دسته عبارتند از:

  1. شرکت‌هایی که تولیدکننده کالای دانش بنیان مطابق فهرست این کالاها هستند و در دو سال گذشته توانستند محصول یا فناوری خود را ارتقا دهند. همچنین در صورت وارداتی بودن فناوری یا کالا باید محصول به طور کامل بومی سازی شده باشد.
  2. نقش تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های جدید و دانش بنیان باید دست کم ۷ درصد از فروش کلی سالیانه باشد.
  3. حداقل ۳۰ درصد کارمندان تمام وقت شرکت در بخش‌های مرتبط با کالای دانش بنیان باید دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشند.

با تمامی شرایط عمومی و اختصاصی شرکت‌های دانش بنیان آشنا شدیم. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که مزایای شرکت دانش بنیان چیست.

آموزش ثبت شرکت دانش بنیان

مزایا ثبت شرکت دانش بنیان چیست

مزایای شرکت دانش بنیان چیست؟

قبل از بیان مزایای شرکت دانش بنیان چیست خوب است این نکته را بدانید که نوع فعالیت و شرایط برخی شرکت‌ها مستعد دانش بنیان شدن است. به عبارت دیگر اینطور بگوییم که این شرکت‌ها فاقد مجوز دانش بنیان می‌باشند. اما با ایجاد برخی تغییرات شرایط دریافت این مجوز را دارند.

با توجه به مزایای ثبت شرکت دانش بنیان بهتر است که چنین شرکت‌های مستعدی نیز اقدام به ثبت دانش بنیان نمایند. در ادامه این قسمت برای شما شرح می‌دهیم که مزایای شرکت دانش بنیان چیست.

دریافت تسهیلات دولتی

یکی از مهمترین مزایای ثبت شرکت دانش بنیان کمکهای دولتی است که به شرکت ها اعطا می شود. از جمله این تسهیلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دریافت وام‌های قرض الحسنه با ۴ درصد کارمزد
  • سهولت در دریافت ضمانت نامه‌های بانکی
  • مشارکت و سرمایه گذاری
  • کمک به توانمندسازی در زمینه‌های مختلف از جمله خدمات تجاری سازی
  • حمایت دولتی از صادرات محصولات و فناوری دانش بنیان شرکت

معافیت‌های مالی

معافیت‌هایی در زمینه‌های مالی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مزایا برای ثبت شرکت دانش بنیان باشد. ماجرا این است که مطابق ماده ۳ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، این شرکت‌ها به مدت ۱۵ سال از تاریخ صدور مجوز شرکت، از پرداخت مالیات مستقیم، عوارض، حق گمرک و عوارض صادراتی معاف می‌باشند.

نظام وظیفه

رفتن به سربازی و ایجاد یک وقفه دو ساله ممکن است عملکرد شرکت دانش بنیان را مختل نماید. اما در این زمینه مزایای شرکت دانش بنیان چیست؟ به موجب قانون افراد می‌توانند با ارائه مدارک لازم و دریافت تاییدیه‌های مربوطه، به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شوند.

افراد پس از انجام یک پروژه پژوهشی متعلق به یکی از سازمان‌ها و ادارات دولتی یا نظامی کارت پایان وظیفه خود را دریافت می‌نمایند. نحوه و زمان انجام پروژه و نوع همکاری فرد بر اساس صلاحدید سازمان مزبور تعیین خواهد شد.

فروش اقساطی

ممکن است شرایطی پیش بیاید که مشتری کالاهای شرکت به میزان کافی پول نقد نداشته باشد. همچنین امکان دارد که مشتری قصد داشته باشد که به صورت قسطی محصول را خریداری نماید. در چنین شرایطی صندوق نوآوری و شکوفایی آماده کمک به شرکت‌های دانش بنیان است.

معافیت‌های گمرکی

به موجب دستورالعمل‌های اجرایی و آیین نامه حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، کالاهای غیرتجاری این شرکت‌ها مشمول معافیت از عوارض گمرکی خواهند شد. به این نکته توجه داشته باشید که کالاهایی که مستقیما به بازار فروش می‌روند مشمول این ماده نخواهند شد.

از جمله کالاهای غیرتجاری که معاف از گمرک هستند عبارتند از کالاهای دانش بنیانی که به منظور مهندسی معکوس وارد می‌شوند، تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی و همینطور ماشین‌آلات مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید محصول دانش بنیان.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

مزایای شرکت های دانش بنیان نوع 2

تا اینجا فهمیدیم مزایای شرکت دانش بنیان چیست. حالا کمی درباره مزایای ثبت شرکت دانش بنیان نوع 2 صحبت خواهیم کرد. حتما می‌دانید که شرکت‌های دانش بنیان انواع مختلفی دارند. شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع 2 شرکت‌هایی هستند که کالا یا فناوری آنها به سختی قابل کپی‌برداری باشد. معمولا پیچیدگی محصولات شرکت‌های دانش بنیان نوع 2 بیشتر از نوع اول است. برای اطلاعات بیشتر مقاله شرکت دانش بنیان چیست را مطالعه نمایید.

محصول دانش بنیان این شرکت باید حداقل به مرحله ارزیابی آزمایشگاهی رسیده باشد. همچنین باید حداقل 10 درصد از فروش ثبت شده در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت مستقیما از محل محصول یا فناوری دانش بنیان به دست آمده باشد.

شرکت‌هایی که محصولات و فناوری آن‌ها واجد شرایط آمده در آیین‌نامه ارزیابی باشد، می‌توانند اقدام به دریافت مجوز شرکت دانش بنیان تولیدی نوع 2 نمایند. شرکت‌های دارای این مجوز می‌توانند از تمامی مزایای ثبت شرکت دانش بنیان به غیر از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند.

سخن پایانی

حالا که دانستیم مزایای شرکت دانش بنیان چیست، اگر شرکتی دارید که مستعد دانش بنیان شدن است حتما اقدام به دریافت مجوز نمایید. اگر در زمینه مزایای ثبت شرکت دانش بنیان و خدمات مربوط به تجاری سازی نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، با مشاورین ما در پیشگامان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 10 =