• 1401-07-06
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

اگر به ابعاد گوناگون حمایت یک شتاب دهنده از استارتاپ توجه کنیم، درخواهیم یافت که نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها تا چه اندازه مهم و کلیدی است. در این مطلب از شرکت شتاب دهنده پیشگامان قصد داریم شتاب دهنده و نحوه کار آن را بررسی کنیم تا این نقش را دقیق‌تر دریابیم.

کار شتاب دهنده چیست؟

نبود تضمین در موفقیت بخشی از ماهیت یک استارتاپ است. زیرا استارتاپ مبتنی بر ایده‌ای نو است که تاکنون کسی کار در زمینه آن را تجربه نکرده است. بنابراین الگو و نقشه راهی مشخص و از پیش تعریف شده برای آن وجود ندارد. در حقیقت تعریف همه این‌ها بر عهده ایده‌دهنده و کارآفرین است.

با این حال خدمات شتابدهی کسب و کار می‌تواند تا حد زیادی آن را حمایت کند و به موفقیت برساند.

واژه «حمایت» خصوصا در حوزه‌های اقتصادی و کسب‌وکار معمولا نگاه ما را به جنبه‌های مالی سوق می‌دهد اما باید گفت نقش انواع شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها چندجانبه است؛ هرچند که حمایت مالی را نیز شامل می‌شود.

شتاب دهنده تا آنجا پیش می‌رود که استارتاپ را به یک مرحله مهم و اساسی برساند. این مرحله می‌تواند نمونه اولیه محصول یا نخستین ارائه از خدمتی باشد که ایده استارتاپ حول آن شکل گرفته است. تأمین سرمایه، آموزش‌ها، تأمین فضا و تجهیزات، حمایت‌های فکری و … همه می‌توانند در دایره کار یک شتاب دهنده قرار گیرند اما قرار نیست دائمی باشند.

یک نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها همان‌گونه که گفتیم، حمایت مالی و تأمین سرمایه است. ممکن است شرکت شتاب دهنده خود این سرمایه را تأمین کند و یا یک سرمایه گذار مناسب را به کارآفرین معرفی کند و رایزنی‌های لازم را برای جذب سرمایه صورت بخشد. گاهی نیز تأمین سرمایه در غالب فراهم کردن فضا، تجهیزات و مواد اولیه برای شروع کار است.

ممکن است برخی مهم‌ترین نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها را تأمین سرمایه بدانند اما نباید از نقش آموزش و سایر خدمات غیرمالی که شتاب دهنده استارتاپ ارائه می‌دهد، غافل بود. تا اینجا احتمالا نعریف نسبتا کاملی از اینکه شتاب دهنده چیست در ذهن شما تشکلی شده است. به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌ها نقشی هم‌پایه سرمایه مالی در موفقیت استارتاپ داشته باشد.

 

مطالعه بیشتر: استارتاپ چیست؟

نحوه کار شتاب دهنده ها

وقتی از نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها حرف می‌زنیم، این پرسش‌ پیش می‌آید که آن‌ها این کار را به چه نحو انجام می‌دهند؟

نحوه کار شتابدهنده در استارتاپ این است که چند کسب‌وکار نوپا را گزینش کند. برای این منظور هر استارتاپ باید درخواست خود را برای ورود به شرکت شتاب دهنده مورد نظر ثبت کند. کسب‌وکارهایی که بسیاری از آن‌ها حتی نمی‌دانند باید چطور و از کجا شروع کنند و گام‌های بعدی را چگونه بردارند.

در گام دوم شتاب دهنده باید درخواست استارتاپ ها و ماهیت ایده آن‌ها را بررسی کند و از میان آن‌ها دست به انتخاب بزند.

گام سوم ارائه خدمات شتاب دهنده است. شرکت شتاب دهنده خدمات خود را به استارتاپ هایی که در مرحله گزینش واجد صلاحیت دانسته شده‌اند، ارائه می‌کند.
شاید بتوان پیشگامان را نمونه ای از شتاب دهنده دانست چراکه خدماتی که شرکت شتاب دهنده پیشگامان ارائه می دهد چیزی فراتر از خدمات یک شتاب دهنده است.

مقاله توصیه شده: انواع استراتژی استارتاپ و ضرورت استفاده از آن برای کسب و کار ها

حمایت های شتاب دهنده

حال ببینیم خدماتی که یک شتابدهنده در استارتاپ ارائه می‌دهد چیست و این حمایت‌های چندجانبه به چه صورت است. به این ترتیب نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها برای ما روشن‌تر خواهد شد.

نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها

بیشتر بخوانید: بنیانگذار استارتاپ

تأمین فضا و تجهیزات برای کار

هر تیم استارتاپی نیازمند فضا و تجهیزاتی برای شروع کار خود است. ممکن است ایده به صورتی باشد که نیاز به یک فضای مجزا نداشته باشد. با این حال تجهیزاتی برای انجام کار و ارتباط اجزای تیم لازم است.

آموزش و توانمند‌سازی

دانش و مهارت‌های گوناگون برای اعضای یک تیم از سرمایه‌های مهم و حیاتی است که در نبود آن ممکن است حتی با وجود سرمایه مالی کافی، استارتاپ راه به جایی نبرد.

مشاوره و منتورینگ

ایده هر استارتاپ نو است و کسی تاکنون دقیقا مسیر آن را طی نکرده است. با این حال کمک‌های مهارتی و فکری برخی از افراد فعال در حوزه‌هایی که به نحوی به ایده استارتاپ مربوط است یا تجربیات دیگر کارآفرینان که خودشان استارتاپی را هدایت می‌کنند، می‌تواند در پیشبرد کار استارتاپ بسیار مؤثر باشد.

 

بیشتر بخوانید: نحوه راه اندازی استارتاپ

تأمین سرمایه اولیه

بله درست است! نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها از جنبه مالی محدود است و معمولا تنها شامل سرمایه اولیه می‌شود. تیم استارتاپی باید بتواند به بهترین نحو از این سرمایه تجدیدناپذیر استفاده کند.

ایجاد شبکه ارتباطی سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و دیگر افراد فعال

گفتیم هرگز قرار نیست خدمات یک شتاب دهنده دائمی باشد اما این قاعده شامل اثر خدمات نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که شتاب دهنده انجام می‌دهد و اثری دائمی دارد، ایجاد شبکه ارتباطی میان کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و دیگر افرادی است که تجربیات و مهارت‌های گوناگونشان می‌تواند هم در پیشرفت استارتاپ و هم در معرفی و شناخته‌تر شدن آن مؤثر باشد.

دسترسی به کانال‌های جذب مشتری

دیگر نقش شتابدهنده در استارتاپ که برای ادامه کار استارتاپ حیاتی است، ایجاد امکان دسترسی به مشتریان است. قرار نیست شتاب دهنده به طور مستقیم در بازاریابی برای استارتاپ دخیل باشد اما می‌تواند استارتاپ را در مسیر کانال‌هایی که به جذب مشتری می‌انجامد هدایت کند.

شرکت در رویدادها برای معرفی و انتقال ایده‌ها و تجربه‌ها

شتاب دهنده‌ها معمولا پای ثابت رویدادها و دورهمی‌های حرفه‌ای هستند که می‌تواند راهگشای بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا در رسیدن به موفقیت باشد. در این رویدادها معمولا می‌توان مهارت‌هایی را یاد گرفت، استارتاپ را معرفی کرد یا با تجربیات دیگران روبه‌رو شد و از آن‌ها ایده گرفت.

 

کلام آخر

در ابتدا به شما پیشنهاد می کنیم حتما مقاله تفاوت استارتاپ و شتاب دهنده را بخوانید که از فرق بین این دو مطلع شوید. طبیعی است که مسیر تبدیل هر ایده به یک کسب‌وکار (یعنی فعالیتی که بتوان از آن درآمد حاصل کرد) بسیار طولانی و پر فراز و نشیب است. نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها این است که به انحای مختلف این مسیر طولانی را کوتاه و هموار کنند. خدمات یک شتابدهنده می‌تواند به فراخور ایده استارتاپی متنوع باشد اما نتیجه نهایی آن قطعا رشد بذر اولیه استارتاپ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

34 + = 37

Index