۱۰ تا از استارتاپ های موفق دنیا؛ معرفی کسب و کارهای یونیکورن
  • 1402-03-21
  • روابط عمومی پیشگامان
  • 0

فیس‌بوک در ابتدا یک استارتاپ بود و اکنون به یک کسب و کار بزرگ تبدیل شده که در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۱۳۶ میلیارد دلار درآمد داشته است. آمار نشان می‌دهد درآمد فیس بوک به طور متوسط، سالانه ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند! بررسی استارتاپ های موفق دنیا یکی از جذاب‌ترین کارها برای کارآفرین‌های جوان است. آن‌ها با مطالعه فرایندی که بهترین استارتاپ های جهان طی کرده‌اند، از آن‌ها الهام می‌گیرند و ایده‌های بهتری برای راه‌اندازی کسب و کار خودشان پیدا می‌کنند. در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان به سراغ استارتاپ های موفق دنیا می‌رویم، درباره کسب و کارشان توضیح می‌دهیم و داستان بعضی از بهترین‌ها را بررسی می‌کنیم.

یونیکورن استارتاپ چیست؟

استارتاپ های موفق دنیا، در اصطلاح با نام کسب و کارهای یونیکورن یا تک‌شاخ شناخته می‌شوند؛ این اصطلاح برای نشان دادن ندرت استارتاپ‌های فوق موفق است! بیایید به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم یونیکورن استارتاپ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

یونیکورن‌ها شرکت‌های خصوصی با ارزش بیشتر از یک میلیارد دلار هستند که معمولا با سرمایه‌گذاری خطرپذیر رشد کرده‌اند. یونیکورن‌ها به سرمایه‌های عظیم نیاز دارند؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاران این استارتاپ‌ها معمولا سرمایه‌گذاران کلانی هستند که بخشی از سرمایه‌شان را به سرمایه خطرپذیر اختصاص داده‌اند. این استارتاپ‌ها برای موفقیت باید ایده‌ای جدید ارائه بدهند و همیشه خلاقیت داشته باشند تا در بازار رقابت دوام بیاورند.

در حال حاضر، حتی بهترین استارتاپ‌های ایرانی هم در مقیاس جهانی به عنوان کسب و کارهای یونیکورن شناخته نمی‌شوند. شرکت‌های ایرانی هنوز راه درازی در پیش دارند. البته در مسیر این استارتاپ‌ها، موانعی چون تحریم یا کمبود سرمایه خطرپذیر وجود دارد که اجازه تجاری سازی در سطح جهانی را به آن‌ها نداده است.

بهترین استارتاپ های ۲۰۲۳ جهان

جالب است بدانید که کسب و کارهای موفق دنیا، در حوزه‌های متنوعی فعالیت می‌کنند. البته دو وجه مشترک بین همه آن‌ها وجود دارد؛ اول اینکه ایده خلاقانه و نوینی را توسعه می‌دهند و دوم اینکه مبتنی بر تکنولوژی هستند. در ادامه انواع استارتاپ‌های موفق را نام می‌بریم و درباره هرکدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

۱. Airbnb

برایان چسکی و جو گبیا، بنیانگذاران Airbnb هستند. آن‌ها مدتی پیش از راه‌اندازی کسب و کارشان، از نیویورک به سانفرانسیسکو رفتند و متوجه شدند تعداد زیادی مسافر در این شهر حضور دارد. بنابراین در سال ۲۰۰۷ سایتی راه‌اندازی کردند که در آن امکان اجاره اقامتگاه برای مسافران فراهم می‌شد و مردم هم می‌توانستند خانه‌هایشان را به صورت کوتاه‌مدت یا بلند مدت، در اختیار مسافران یا مستأجران قرار بدهند.

Airbnb یکی از استارتاپ های موفق دنیا است

۲. SpaceX

کم‌تر کسی است که ایلان ماسک را به عنوان ثروتمندترین فرد جهان نشناسد. علاقه او به سفرهای فضایی باعث شد که در سال ۲۰۰۲ یکی از استارتاپ های موفق دنیا را تأسیس کند. هدف او از راه‌اندازی SpaceX، فراهم کردن امکان سفر به مریخ و کاهش هزینه‌های این سفر تاحد امکان بود.

SpaceX همیشه یک استارتاپ موفق نبود. مثلا در ابتدای راه‌اندازی، ایلان ماسک هزینه پرتاب سه موشک راکت را از سرمایه شخصی خودش تأمین کرد. اما هر سه موشک، با شکست مواجه شدند و او مجبور شد سرمایه مورد نیاز برای ساخت موشک چهارم را هم فراهم کند! تعهد ایلان ماسک و جاه‌طلبی‌های او یکی از علت‌های اصلی موفقیت اسپیس ایکس است.

بیشتر بخوانید: استارت آپ های خدماتی فعال در ایران

SpaceX یکی از بهترین استارتاپ های جهان

۳. WordPress

احتمالا بسیاری از شما با این سیستم مدیریت محتوا کار کرده‌اید و با آن آشنایی دارید؛ اما آیا تاکنون از بُعد تجاری به وردپرس نگاه کرده بودید؟ وردپرس علاوه بر اینکه یکی از پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت محتواست، به عنوان یکی از بهترین استارتاپ های جهان هم شناخته می‌شود.

مت وولنوگ (Matt Wullenweg)، پیش از اینکه وردپرس را راه‌اندازی کند، در سن ۲۰ سالگی، پلتفرم Automattic را کدنویسی کرد؛ این پلتفرم بعدها از وردپرس میزبانی کرد و یکی از عوامل موفقیت آن بود. این کارآفرین جوان، تا پیش از توسعه وردپرس، تجربه‌های بسیاری به دست آورده بود؛ از ترک تحصیل تا راه‌اندازی یک استارتاپ موفق در سانفرانسیسکو. این مسیر باعث شد وولنوگ تجربه کافی برای به موفقیت رساندن استارتاپ وردپرس را داشته باشد.

در زمان راه‌انداز وردپرس، توسعه‌دهنده اصلی از تیم جدا شد و وولنوگ به عنوان جایگزین وارد سازمان شد. این شانس بزرگ او را به توسعه وردپرس و تبدیل شدن به یکی از استارتاپ‌های موفق دنیا رساند. وردپرس و توسعه‌دهنده آن به دنیا نشان دادند که موفقیت سن و سال نمی‌شناسد؛ حتی در سن ۲۰ سالگی هم می‌توان استارتاپ موفق یک میلیارد دلاری راه‌اندازی کرد.

۴. اینستاگرام

اینستاگرام از آن دسته استارتاپ های موفق دنیا بود که خیلی سریع به هدف رسید. موفقیت زودهنگام اینستاگرام دو دلیل داشت. دلیل اول این بود که بنیانگذاران به اندازه کافی سرمایه خطرپذیر در اختیار داشتند و توانستند ایده‌شان را توسعه بدهند. دلیل دوم هم این بود که اینستاگرام روی نیاز روز دست گذاشت و قابلیت منحصر به فردی به کاربران ارائه داد.

اینستاگرام از استارتاپ های موفق محسوب میشود

در زمان راه‌اندازی اینستاگرام، اکثر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تنها در فضای مشخص، امکان اشتراک محتواهای تصویری را داشتند و اینستاگرام اولین پلتفرمی بود که پست‌گذاری و انتشار محتوای تصویری به این سبک را مرسوم کرد. همین مسئله علت استقبال زیاد کاربران از این پلتفرم بود.

اینستاگرام یکی از استارتاپ‌های زیرمجموعه فیس بوک است که در حال حاضر به تنهایی بیش از ۳.۵۵ میلیارد دلار ارزش دارد.

۵. Uber

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اوبر را یک فرد ایرانی راه‌اندازی کرده؛ اما ایده اصلی این استارتاپ برای تراویس کالانیک و گرت کمپ بوده است و دارا خسروشاهی، مدیرعامل این کسب و کار است. اوبر یکی از استارتاپ های موفق دنیاست که در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد. داستان راه‌اندازی این استارتاپ هم از نیاز بنیانگذران آن نشأت گرفت؛ آن‌ها یک شب در پاریس به تاکسی نیاز داشتند، اما پیدا نکردند. در نتیجه تصمیم گرفتند پلتفرمی برای رزرو تاکسی اینترنتی بسازند.

Uber از استارتاپ های موفق دنیا

جالب است بدانید که اوبر در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد و بخاطر اینکه یکی از مهم‌ترین نیازها را به شیوه‌ای خلاقانه برآورده می‌کرد، به سرعت به ارزشمندترین استارتاپ جهان تبدیل شد. این استارتاپ اکنون نزدیک به هشتاد میلیارد دلار ارزش دارد.

بشتر بخوانید: استارتاپ خدماتی چیست؟

۶. ShoeDazzle

این استارتاپ در ابتدا توسط کیم کارداشیان، برایان لی، رابرت شاپیرو و ام.ال. لی راه‌اندازی شد تا پلتفرمی در زمینه عرضه آنلاین انواع کفش باشد. اما بنیانگذاران آن نتوانستند به درستی آن را مدیریت کنند و شکست خورد. بعد از مدتی، امتیاز این شرکت به JustFab، یک شرکت موفق در حوزه مد و پوشاک فروخته شد. این شرکت، استارتاپ را از نو احیا کرد و به یک کسب و کار موفق تبدیل شد.

۷. Netflix

جالب است بدانید که نتفلیکس در ابتدا یک سرویس اجاره DVD بود که دیسک‌ها را از طریق پست برای مشتریان ارسال می‌کرد و در ازای این کار از آن‌ها اجاره می‌گرفت! این استارتاپ در آن زمان بسیار موفق شد، چون اولین کسب و کاری بود که چنین خدماتی را ارائه می‌داد. البته مدیران این کسب و کار با تغییر به موقع مدل کسب و کارشان توانستند از حذف بخاطر پیشرفت تکنولوژی و عدم نیاز مردم به DVD پیشگیری کنند.

نتفلیکس از ۱۹۹۷ تا امروز در بازار حضور دارد و با اینکه چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، اما هنوز هم در میان رقبا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. ارزش این شرکت اکنون ۱۷۸ میلیارد دلار است.

۸. LinkedIn

لینکدین یکی از استارتاپ های موفق دنیاست که کم‌تر به آن پرداخته شده؛ استارتاپی که با چشم‌انداز و هدف مشخص راه‌اندازی شد و با برنامه‌ریزی درست، به این اهداف دست پیدا کرد. بنیانگذاران لینکدین، رید هافمن و تعداد از اعضای شرکت پی‌پال هستند.

LinkedIn

ایده اصلی هافمن برای راه‌اندازی لینکدین این بود که کارآفرین‌ها پیش از شروع یک کسب و کار و راه‌اندازی یک شرکت موفق، بتوانند با آنچه در دنیای کار و تجارت می‌گذرد،‌ آشنا شوند. نتیجه این ایده ایجاد بزرگ‌ترین شبکه‌ اجتماعی حرفه‌ای بود که اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر از سراسر جهان دارد. اکنون این شبکه اجتماعی دوست‌داشتنی، نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

۹. DoorDash

دوردش در ابتدا استارتاپی به نام Palo Alto Delivery بود. توسعه‌دهندگان این استارتاپ، در ابتدا پیک بودند و محصولاتی که دانشجوها سفارش می‌دادند را در محوطه دانشگاه به آن‌ها تحویل می‌دادند. دوردش در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد؛ در آن زمان بسیاری از کسب و کارها به دنبال استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته بودند تا استارتاپ‌های موفقی راه‌اندازی کنند و ثروت بیشتری داشته باشند. اما در این میان، توسعه‌دهندگان یک نیاز ساده و کلیدی را پیدا کردند و با ساده‌ترین ابزارها موفق شدند.

آن‌ها متوجه شده بودند که کسب و کارهای کوچک، سرمایه کافی برای فراهم کردن خدمات ارسال به درب منزل مشتریانشان را ندارد، اما بسیاری از آن‌ها با ارائه این خدمات، می‌توانند فروش بیشتری را تجربه کنند پس کمپانی دوردش را به عنوان یک پیک آنلاین تأسیس کردند. این شرکت اکنون در هر ۵۰ ایالت آمریکا خدمات خود را ارائه می‌دهد و نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار ارزش دارد.

DoorDash

۱۰. Mailchimp

میل‌چیمپ از آن دست کسب و کارهایی بود که حتی توسعه‌دهندگان آن هم در ابتدای مسیر فکر نمی‌کردند تا این اندازه موفق شود! بن چستنات و دن کورزیوس، بنیانگذاران این استارتاپ بودند که پیش از شروع طرح میل‌چیمپ، به راه‌اندازی یک شرکت طراحی وب فکر می‌کردند.

آن‌ها میل‌چیمپ را تنها برای برآوردن نیاز مشتری‌هایشان توسعه دادند. کسب و کارهایی که به آن‌ها سفارش طراحی وب داده بودند، نیاز داشتند که از طریق پلتفرمی که به وب‌سایتشان متصل شده، برای مشتریان خود ایمیل بفرستند. پس بنیان‌گذاران میل‌چیمپ از کدهایی که قبلا نوشته بودند، استفاده کردند و چنین افزونه‌ای را ارائه دادند. این سرویس، بیشتر از چیزی که تصورش را می‌کردند، موفق شد. تاجایی که آن‌ها تمرکزشان را از روی شرکت طراحی وب برداشتند و به توسعه میل‌چیمپ متعهد شدند. توسعه‌دهندگان این استارتاپ موفق، اکنون کسب و کاری به ارزش نزدیک به ۵ میلیارد دلار دارند.

الگوبرداری از داستان راه‌اندازی استارتاپ های موفق دنیا

نحوه راه‌ اندازی استارتاپ، در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما هیچکدام از استارتاپ‌هایی که به عنوان موفق‌ترین‌ از آن‌ها یاد کردیم، به راحتی به درآمد نرسیده‌اند. بعضی از آن‌ها حتی استارتاپ‌های شکست‌خورده‌ای بودند که بنیانگذاران آن را به شرکت‌های دیگر فروخته بودند و بعدها با مالکیت جدید به موفقیت رسیده‌اند!

به عنوان مثال Airbnb، برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد، اما تا مدت‌ها حتی هزینه زندگی زوج بنیانگذار را هم تأمین نمی‌کرد. بعد از چند سال، این استارتاپ به یک کسب و کار بزرگ تبدیل شد و امروز بیشتر از ۷۴ میلیارد دلار ارزش دارد.

با بررسی داستان استارتاپ های موفق دنیا، متوجه می‌شوید که یک ایده عالی به تعهد نیاز دارد. راه‌اندازی کسب و کار تازه‌ای که بر مبنای یک ایده نوین توسعه پیدا کرده، کار ساده‌ای نیست و هرکسی از پس اجرای آن برنمی‌آید. به همین دلیل است که تعداد محدودی از این بیزینس‌ها به موفقیت می‌رسند.

البته موفقیت یک استارتاپ، در استمرار و تلاش خلاصه نمی‌شود و به موارد دیگری مثل استفاده از خدمات شتابدهی هم نیاز دارد. به عنوان مثال با خدمات تجاری سازی دانش بنیان، می‌توان منابع مورد نیاز برای محصولاتی که برای توسعه به تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته نیاز دارند را تأمین کرد و یک کسب و کار موفق راه انداخت.

کلام آخر؛ استارتاپ های موفق دنیا، تصادفی بهترین نشده‌اند

در این مقاله یونیکورن‌ها یا استارتاپ های موفق دنیا را معرفی کردیم. جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آن‌ها بوده، اما ایده‌های نوین، تعهد توسعه‌دهندگان به مسیر رشد کسب و کارشان و بروزرسانی همیشگی، علت‌های دیگری برای موفقیت است که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. اگر قصد دارید یک استارتاپ راه‌اندازی کنید، بخشی از زمانتان را به مطالعه درباره یونیکورن‌ها و مسیر پرچالشی که طی کرده‌اند، اختصاص بدهید. مطالعه این داستان‌ها، در کنار جذابیت‌هایی که دارد، ذهنتان را باز می‌کند و باعث می‌شود با دیدگاهی جدیدتر به مسائل نگاه کنید.

این مقاله در تیم نگارش شتابدهنده پیشگامان نوشته شده است. این شتابدهنده خدمات تجاری سازی و حمایت از استارتاپ‌های دانش بنیان و فناورانه را ارائه می‌دهد. اگر ایده‌ای استارتاپی دارید که می‌خواهید آن را به یک کسب و کار تبدیل کنید، فرم درخواست پیشگامان را پر کنید یا طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بیشتر درباره ایده‌تان صحبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 61 = 67

Index