تفاوت استارتاپ و شتاب دهنده
  • 1401-09-09
  • شرکت پیشگامان
  • 0

امروزه همگام با رشد روزافزون استارتاپ‌ها در بازار ایران، اصطلاح شتاب دهنده نیز بسیار بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع استارتاپ‌ها در ابتدای کار با چالش‌ها و مشکلاتی چون چالش‌های مالی، بازارشناسی، تعیین هدف، رفتاری، مشاوره‌ای و… روبه‌رو هستند. از این رو وجود یک حامی و تیم مشاوره‌ای که بتواند تماما استارتاپ را حمایت کرده و چالش‌های پیش روی آن را رفع نماید، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. لذا شتاب دهنده‌ها جهت شتاب به رشد استارتاپ‌ها به وجود آمدند. در این مطلب قصد داریم که به تعریف اصطلاحات استارتاپ و شتاب دهنده چیست بپردازیم و در پایان تفاوت استارتاپ و شتابدهنده و نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ ها را بیان کنیم. پس تا انتها با شرکت شتاب دهنده پیشگامان همراه باشید.

استارتاپ چیست؟

در تعریف استارتاپ چیست، باید بگوییم که استارتاپ Startup، یک نوع کسب‌وکار است که در جریان پردازش یک ایده خام توسط تلاش‌های یک تیم کاری، تولید و ارائه محصول و خدمت صورت می‌گیرد و زمینه برای ارائه به بازار و فروش آن فراهم می‌شود. در واقع استارتاپ به عنوان یک کسب‌وکار کوچک تعریف می‌شود که پتانسیل رشد سریع و کسب درآمد مطلوب را دارد.
به طور معمول استارتاپ‌ها باید ۳ معیار نوآوری، تعهد و قابلیت رشد را دارا باشند. در واقع استارتاپ‌ها، از دل کسب‌وکارهای جدیدی بوده که با نوآوری و خلاقیت به وجود آمده و رشد خواهد کرد. از این رو نوآوری، هسته اصلی استارتاپ‌ها می‌باشد.
معیار دیگر استارتاپ‌ها، تعهد می‌باشد که باید فراتر از ایده‌های ذهنی رفته و به عنوان یک کسب‌وکار پیشرو ثبت گردند. و در آخر نیز توان رشد و ارتقا استارتاپ تامین شود و بحث استخدام نیرو و گسترش شبکه ایجاد گردد.

شتابدهنده چیست؟

در پاسخ به سوال شتاب دهنده چیست، باید بیان کنیم که شتاب دهنده‌ها یک نوع تیم حمایتی بوده که استارتاپ‌ها جهت رشد و توسعه کسب‌وکار خود و به خصوص جهت حفظ بقای خود در بازار نیاز به کمک و حمایت شتاب دهنده‌ها دارند. در واقع استارتاپ‌ها برای کسب موفقیت، باید بتوانند افراد بسیار زیادی را جذب کنند. از این رو نقش شتاب دهنده ها در موفقیت استارتاپ، این است که بتواند سرمایه و خدمات مورد نیاز استارتاپ‌ها را تامین کند.
لازم به ذکر است که وظیفه شتاب‌ دهنده‌ها، حمایت کامل استارتاپ و تامین نیازهای وی می‌باشد تا بتواند با پشت سر گذاشتن چالش‌ها و بحران‌های محیطی، مسیر پیشرفت و رشد را طی کند. البته شتاب دهنده‌ها در ازای ارائه خدمات و مشاوره خود به استارتاپ‌ها، بخشی از مالکیت این کسب‌وکار را در اختیار خود در می‌آورند.

تفاوت استارتاپ و شتابدهنده در چیست؟

امروزه خدمات شتابدهی ها کمک بسیار زیادی به توسعه شغل‌های جدید و نوپا و سرعت گسترش آن‌ها می‌کنند. در واقع تفاوت استارتاپ و شتابدهنده، در شبکه‌سازی وسیع ارتباطی شتاب دهنده‌ها نهفته است. چرا که شبکه‌های ارتباطی وسیع، باعث تسریع در عملی کردن ایده‌ها و کسب موفقیت آن خواهد شد. در واقع شتاب دهنده‌ها به استارتاپ‌ها و صاحبان ایده کمک می‌کنند تا با مدیران صنایع مختلف آشنا شده و بتوانند فرصت‌های بازار را شناسایی و نهایت استفاده را از آن ببرند. کسب تجربیات افراد متخصص و استفاده از تجارب این افراد که در شرکت‌های شتاب دهنده مشغول به کار هستند، می‌تواند تاثیرات مثبت به سزایی را در موفقیت استارتاپ‌ها داشته باشد.

حمایت استارتاپ‌ها و تحلیل بازار جهت کسب سهم بازار مطلوب، یکی از مهم‌ترین تفاوت استارتاپ و شتابدهنده می‌باشد.

مورد مهم دیگر در تفاوت استارتاپ و شتابدهنده، پشتیبانی شتاب دهنده‌ها در برنامه‌ریزی و تحلیل بازار به استارتاپ‌ها می‌باشد. در واقع شتاب دهنده‌ها با کمک مشاوران حرفه‌ای و مجرب خود به استارتاپ‌ها جهت برنامه‌ریزی صحیح و کسب سهم بازار مطلوب آنها کمک می‌کنند. از این رو حمایت استارتاپ‌ها و تحلیل بازار جهت کسب سهم بازار مطلوب، یکی از مهم‌ترین تفاوت استارتاپ و شتابدهنده می‌باشد.

مقاله مرتبط: تفاوت استارتاپ و کسب و کار

فرق استارتاپ با کارآفرینی چیست؟

رشد چشمگیر و موفق استارتاپ ها بسیار به خلاقیت و نوآوری بستگی دارد تا بتوانند ارزش آفرینی کنند. در فضای کار آفرینی هر کسب و کار را می توان نوعی کار آفرینی در نظر گرفت. در واقع هر کسی که بتواند شغلی ایجاد کند و منبع درآمدی برای افراد فراهم کند بدون داشتن ایده و یا خلاقیت جدید، کارآفرینی کرده است. اما داشتن خلاقیت و نوآوری، اولویت اصلی و مهم استارتاپ ها است به طوری که تکرار پذیر و مقیاس پذیر نیز باشند. پس مهم ترین فرق استارتاپ با کارآفرینی در داشتن ایده خلاق است.

فرق استارتاپ و شرکت دانش بنیان چیست؟

تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان در این است شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس فعالیت‌های برخاسته از تولید دانش و فناوری ایجاد می‌شوند و دانش‌محور هستند، اما شرکت‌های استارتاپی پاسخی خلاقانه به یک نیاز موجود یا تعریف یک نیاز و پاسخ به آن هستند.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا تعریف جامعی از مفاهیم استارتاپ چیست، شتاب دهنده چیست و مزایای هر یک را بیان کنیم و در پایان تفاوت استارتاپ و شتابدهنده را به صورت جامع بررسی کردیم. از این رو در کل می‌توانیم بگوبیم که شتاب‌ دهنده‌ها، شرکت‌های تاثیرگذاری بوده که می‌توانند در توسعه استارتاپ‌ها و کسب موفقیت آن ها نقش بسزایی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 61 = 67