تفاوت استارتاپ با شرکت دانش بنیان
  • 1402-02-06
  • مطهره جان نثاری
  • 0

در سال‌های اخیر، اکوسیستم استارتاپی در ایران پیشرفت بسیاری داشته و جوان‌های بسیاری به فکر اجرای ایده‌هایشان و راه‌اندازی کسب و کار افتاده‌اند. راه‌های مختلفی برای تبدیل یک ایده به کسب و کار وجود دارد؛ راه‌هایی مثل راه‌اندازی استارتاپ یا ثبت شرکت دانش بنیان. بنابراین کارآفرین‌های جوان باید با تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان آشنا باشند تا تصمیم بگیرند راه‌اندازی کدام کسب و کار برای اجرای ایده‌شان مناسب‌تر است.
در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان توضیح می‌دهیم تفاوت شرکت دانش بنیان با استارتاپ چیست و راه‌اندازی کدام یک از آن‌ها، مزیت‌های بیشتری برای شما دارد.

شرکت دانش بنیان چیست؟

پیش از هرچیز لازم است بررسی کنیم شرکت دانش بنیان چیست و چه تفاوتی با شرکت‌های معمول دارد. شرکت دانش بنیان، مجموعه‌ای است که محصولات یا خدماتی را به کمک علم و تکنولوژی‌های پیشرفته توسعه می‌دهد. توسعه‌دهندگان  انواع شرکت دانش بنیان، معمولا افراد علمی هستند که در دانشگاه یا مراکز علمی و تحقیقاتی کار می‌کنند یا سابقه کار در این مجموعه‌ها را هم دارند.
شرکت‌های دانش بنیان، ابتکارات و خلاقیت‌های دانشگاهی را به دنیای تجارت وارد می‌کنند تا عموم مردم امکان استفاده از آن‌ها را داشته باشند. این شرکت‌ها در زمینه‌های گوناگونی فعالیت می‌کنند؛ از کشاورزی و مواد غذایی گرفته تا تولید تجهیزات پزشکی و دارو.
در مقاله «شرکت دانش‌بنیان چیست؟» به صورت کامل این دسته از کسب و کارها را معرفی کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه کار آن‌ها به دست آورید. با مطالعه این مقاله به صورت کامل متوجه خواهید شد تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان چیست.

تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان

استارتاپ چیست؟

استارتاپ به معنی کسب و کاری است که در گام‌های ابتدایی راه‌اندازی قرار دارد. این دسته از کسب و کارها، برای برآورده کردن نیاز بازار هدف، به شیوه‌ای نوین و خلاقانه راه‌اندازی می‌شوند. اما بر خلاف شرکت‌های دانش‌بنیان، ممکن است به تجهیزات پیشرفته یا رویکردهای علمی پیچیده نیاز نداشته باشند.

تعریف‌های مختلفی برای استارتاپ وجود دارد. در آمریکا، کسب و کارهایی استارتاپ هستند که در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند، برای برآورده کردن نیاز بازار هدف از تکنولوژی استفاده می‌کنند و پتانسیل بالایی برای رشد و پیشرفت دارند. در ایران هم بسیاری از استارتاپ‌ها در زمینه ارائه خدمات الکترونیک به مردم یا کسب و کارها فعالیت می‌کنند. درصورت تمایل می‌توانید مقاله مربوط به تفاوت استارتاپ و شتاب دهنده را نیز مطالعه نمایید.

۳ تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان

با توجه به تعریف‌هایی که در قسمت قبل ارائه دادیم، احتمالا تاحدودی به تفاوت‌ استارتاپ و شرکت دانش بنیان پی برده‌اید. در ادامه تفاوت استارتاپ و دانش بنیان را لیست می‌کنیم تا شفاف‌تر شوند. مطالعه بیشتر: استارتاپ چیست؟

۱. تکنولوژی‌های مورد نیاز برای اجرای ایده‌ها
شرکت‌های دانش بنیان بر مبنای تحقیقات علمی، دانش، ابداعات و اختراعات نوین راه‌اندازی می‌شوند. اما استارتاپ‌ها ممکن است ارتباطی با دنیای علم نداشته باشند و بتوانند ایده‌هایشان را با استفاده از تکنولوژی‌های ساده هم اجرا کنند.

۲. سرمایه مورد نیاز
از آنجایی که استارتاپ‌ها معمولا به تجهیزات پیشرفته یا اجرای فرمول‌های پیچیده علمی نیاز ندارند، با کم‌ترین سرمایه هم می‌توانند کارشان را شروع کنند. اما شرکت‌های دانش بنیان برای شروع کار به تجهیزات و نیروی کار متخصص وابسته هستند و برای تأمین این منابع، به سرمایه بالایی نیاز خواهند داشت.

۳. برآوردن نیاز بازار هدف
استارتاپ‌ها راه‌اندازی می‌شوند که نیازی را از جامعه هدف برآورده کنند. به عنوان مثال استارتاپ اسنپ، برای ارائه خدمات تاکسی اینترنتی راه‌اندازی شد. تاکسی‌های اینترنتی تا پیش از اسنپ هم در سراسر جهان فعالیت می‌کردند، اما بخاطر تحریم، خدماتشان را در ایران ارائه نمی‌دادند. در نتیجه اسنپ راه‌اندازی شد تا این نیاز را در ایران برآورده کند.

تفاوت شرکت دانش بنیان با استارتاپ

در مقابل، خروجی شرکت‌های دانش بنیان ممکن است نیاز بازار هدف نباشد. به عنوان مثال خروجی یک شرکت دانش بنیان، ممکن است طرح صنعتی برای تولید تجهیزات پزشکی به شیوه‌ای متفاوت و پیشرفته باشد. بازار هدف (بیماران یا پزشکان)، به طرح صنعتی نیازی ندارند؛ آن‌ها از خروجی این طرح (تجهیزات پزشکی پیشرفته) استقبال می‌کنند.

اما مسئله مهم برای شرکت دانش بنیان این است که طرح صنعتی را بر مبنای علم و تکنولوژی روز توسعه داده. تجاری سازی این طرح و تجاری سازی محصولات دانش بنیان، و همچنین تولید تجهیزات مورد نظر، گام‌های بعدی این پروژه محسوب می‌شود.

آیا شرکت دانش بنیان و استارتاپ تفاوت دیگری هم دارد؟

سایر تفاوت‌های این دو نوع کسب و کار، به فرایندها و خروجی نهایی که ایجاد می‌کنند نیز برمی‌گردد. به عنوان مثال مجموعه‌ای که با استفاده از داروهای گیاهی، قرص و شربت تولید می‌کند، یک شرکت دانش بنیان است که به تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز دارد. اما فروشگاه اینترنتی که خدمات طب سنتی و فروش گیاهان دارویی را ارائه می‌دهد و از تکنولوژی منحصر به فردی استفاده نمی‌کند، به عنوان استارتاپ در نظر گرفته می‌شود. مطالعه بیشتر: ویژگی های شرکت های دانش بنیان

راه‌اندازی کدام نوع کسب و کار بهتر است؟

متاسفانه در ایران، هنوز مرز بین شرکت دانش بنیان و استارتاپ به صورت کامل مشخص نشده است. بسیاری از کارآفرین‌های جوان تنها یک چیز درباره شرکت‌های دانش بنیان می‌دانند: «دولت از این کسب و کارها حمایت می‌کند و به آن‌ها سرمایه یا تسهیلات می‌دهد!». این مسئله آن‌ها را ترغیب می‌کند تا ایده‌شان را به عنوان یک کسب و کار دانش بنیان به ثبت برسانند، حتی اگر واقعا معیارهای دانش بنیان بودن را نداشته باشد!

البته اگر با روش جذب سرمایه برای استارتاپ آشنا باشید، دیگر برایتان تفاوتی ندارد که شرکت دانش بنیان دارید یا استارتاپ معمولی؛ زیرا با جذب سرمایه گذار، می‌توانید بودجه مورد نیاز برای رسیدن به اهدافتان را تأمین کنید.

اگر از این حمایت‌های دولتی بگذریم، انتخاب بین شرکت دانش بنیان یا استارتاپ فقط به ایده و طرح کسب و کار شما بستگی دارد! اگر اجرای ایده شما به تکنولوژی، علم و تجهیزات پیشرفته نیاز داشته باشد، باید به سراغ ثبت شرکت دانش بنیان بروید. اما اگر برای راه‌اندازی کسب و کار به تکنولوژی پیشرفته یا تحقیقات علمی دقیق نیاز ندارید، می‌توانید کارتان را با راه‌اندازی یک استارتاپ شروع کنید.

مقاله مرتبط: تفاوت استارتاپ و کسب و کار

کلام آخر؛ تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان در ایران

در این مقاله تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان را بررسی کردیم. در ایران هنوز هم تفاوت‌های استارتاپ با شرکت‌های دانش بنیان کاملا شفاف نیست. سازمان‌ها باید قوانین و ضوابط خاصی را رعایت کنند تا به عنوان شرکت دانش بنیان ثبت شوند و بتوانند از حمایت‌های دولت استفاده کنند.

اما استارتاپ‌ها، می‌توانند مطابق با اصول و قوانین خودشان توسعه پیدا کنند و هیچ چارچوبی برایشان در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل درک تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان برای کارآفرین‌های جوان ساده نیست.

مقاله مرتبط: تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع 1 و 2

تفاوت استارتاپ و دانش بنیان
ما در مرکز شتابدهنده پیشگامان، شرکت‌های دانش بنیان را ارائه می‌دهیم. کارشناسان پیشگامان سابقه‌ای چند ساله در اکوسیستم استارتاپی کشور دارند و به خوبی با قواعد و قوانین این فضا و خدمات شتاب دهنده آشنا هستند. آن‌ها به کارآفرین‌های جوان کمک می‌کنند تا ایده‌هایشان را به مرحله اجرا برسانند، سرمایه جذب کنند، برندسازی داشته باشند و شرکت خودشان را راه‌اندازی کنند.

اگر شما هم طرح کسب و کاری دارید اما نمی‌دانید چطور باید آن را اجرا کنید، و یا از لیست محصولات دانش بنیان ایران خبر ندارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت، با کارشناسان پیشگامان تماس بگیرید. آن‌ها به شما مشاوره می‌دهند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

53 + = 62