تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ چیست
  • 1402-02-10
  • مطهره جان نثاری
  • 0

اگر درباره شرکت‌های دانش بنیان مطالعه کرده باشید، می‌دانید که ایده‌ها، محصولات و خدماتی که برای توسعه به دانش، تخصص و تکنولوژی‌ نیاز داشته باشند، دانش بنیان محسوب می‌شوند. ویژگی شرکت دانش بنیان، این نوع کسب و کار را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند. شرکت‌های دانش بنیان خود به دو نوع ۱ و ۲ تقسیم می‌شوند. هرکدام از انواع شرکت های دانش بنیان، در مرحله متفاوتی از توسعه محصولات یا خدماتشان قرار دارند. در این مقاله از شرکت شتاب دهنده پیشگامان تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ را توضیح می‌دهیم و درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

انواع شرکت های دانش بنیان

پیش از هرچیز بیایید بررسی کنیم که شرکت دانش بنیان چیست. این دسته از شرکت‌ها ایده‌ای برای تولید محصول یا ارائه خدماتی دارند که برای اجرای آن به دانش تخصصی و تجهیزات پیشرفته نیاز است. در نتیجه فعالیتشان را به عنوان مجموعه‌های دانش بنیان آغاز می‌کنند تا هم بتوانند پیش‌ نیازهای توسعه ایده‌شان را فراهم کنند و هم امکان بهره‌مندی از تسهیلات و مزایایی که دولت به آن‌ها ارائه داده را داشته باشند.
در ادامه بررسی می‌کنیم هرکدام از شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ و نوع ۲ چه هستند تا درک تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ چیست.

تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲

شرکت دانش بنیان نوع ۱ چیست؟

شرکت های دانش بنیان نوع ۱ یا نوپا هستند یا تولیدی. شرکت‌ های دانش بنیان نوپا نوع ۱ هنوز به درآمد نرسیده‌اند و اظهارنامه مالیاتی پر نکرده‌اند. اما شرکت‌ های دانش بنیان تولیدی نوع ۱، محصولات دانش بنیان خود را به بازار عرضه می‌کنند و به فروش می‌رسانند.
شرکت‌ های دانش بنیان نوع ۱ باید محصولاتی داشته باشند که با استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا تولید شده و برای تولید به تجهیزات و امکانات پیشرفته نیاز دارد.

شرکت دانش بنیان نوع ۲ چیست؟

شرکت‌ های دانش بنیان نوع ۲ هم به دو دسته نوپا و تولیدی (صنعتی) دسته‌بندی می‌شوند. شرکت‌ های دانش بنیان نوپا نوع ۲ هم باید معیارهای محصولات دانش بنیان را فراهم کنند، اما به جای تکنولوژی‌های سطح پیشرفته، می‌توانند از تکنولوژی‌های سطح متوسط هم استفاده کنند.

تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲

پس از آن که ویژگی های شرکت های دانش بنیان نوع یک و دو را فهمیدیم، خوب است بدانیم تنها تفاوت شرکت های دانش بنیان نوپا نوع ۱ و ۲ ، به تکنولوژی‌ها و ابزاری که برای توسعه محصولات یا خدماتشان نیاز دارند، برمی‌گردد. توسعه محصولات یا خدمات دانش بنیان نوع ۱ به تکنولوژی‌ها و تجهیزات پیشرفته‌تری نسبت به محصولات و خدمات دانش بنیان نوع ۲ نیاز دارد.

تفاوت شرکت‌ های دانش بنیان نوپا و تولیدی

همانطور که گفتیم، انواع شرکت‌ های دانش بنیان را به دو دسته نوپا و تولیدی هم می‌توان تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به ۳ تفاوت شرکت های دانش بنیان نوپا و تولیدی هم اشاره می‌کنیم.

• شرکت‌ های دانش بنیان نوپا هنوز درآمد ثبت شده‌اند ندارند و اظهارنامه مالیاتی پر نکرده‌اند. اما شرکت‌ های دانش بنیان تولیدی اظهارنامه مالیاتی دارند و حداقل ۲۵ درصد از درآمد حاصل از فعالیت‌های دانش بنیانشان را در این اظهارنامه ثبت کرده‌اند.
• شرکت‌ های دانش بنیان تولیدی، وارد بازار کار شده‌اند و به عنوان «شرکت های دانش بنیان صنعتی» هم شناخته می‌شود. اما شرکت‌ های دانش بنیان نوپا در سطح توسعه ایده، پژوهش‌های اولیه قرار دارند.
• شرکت‌ های دانش بنیان تولیدی باید حداقل یک محصول را با استفاده از تکنولوژی‌ها و طرح تجاری که اعلام کرده‌اند، تولید کرده باشند و آن را به بازار عرضه کنند. اما شرکت‌ های دانش بنیان نوپا هنوز به مرحله تجاری سازی محصولات دانش بنیان نرسیده‌اند.

تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ روی چه مسائلی تأثیر دارد؟

همانطور که می‌دانید، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از تسهیلاتی که برای توسعه محصولات با استفاده از دانش و تکنولوژی ارائه می‌شود، استفاده کنند. اینکه چه نوع تسهیلاتی در اختیار هرکدام از شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد، به مسائل مختلفی از جمله نوع شرکت بستگی دارد. بنابراین به صورت دقیق نمی‌توان مشخص کرد که آیا تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ روی امتیازها و حمایت‌های شرکت‌ها تأثیر دارد یا خیر.
نکته‌ای که باید بدانید این است که در آخرین نسخه لیست محصولات دانش بنیان، در بعضی از دسته‌بندی‌ها، نوع ۱ و ۲ حذف شده است. اما در بعضی از دسته‌بندی‌ها، هنوز شرکت‌ها را به نوع ۱ و ۲ تقسیم‌بندی می‌کنند.

تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ با شرکت های معمولی

کلام آخر؛ با راهنمایی کارشناسان حرفه‌ای یک شرکت دانش بنیان موفق باشید

در این مقاله به صورت کلی تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ را توضیح دادیم. اما برای بررسی دقیق‌تر تفاوت‌های موجود بین این شرکت‌ها، باید معیارهای دیگری چون زمینه فعالیت، تعداد کارکنان و سابقه شرکت را هم در نظر گرفت. همین‌طور در مقاله ای جامع به لیست محصولات دانش بنیان ایران نیز پرداخته ایم.

اگر قصد دارید یک شرکت دانش بنیان راه‌اندازی کنید یا ایده و تخصصی دارید که برای توسعه محصولات یا خدمات دانش بنیان مناسب است، جای شما در پیشگامان خالی است. پیشگامان یک شتابدهنده برای استارتاپ است که خدماتی چون دریافت تسهیلات، جذب سرمایه، ثبت شرکت، تیم‌سازی و آموزش را به کارآفرین‌های جوان ارائه می‌دهد تا بتوانند کسب و کارشان را راه‌اندازی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان و شرایط دریافت حمایت‌های شتابدهنده پیشگامان، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 × 1 =